به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، نشست خبری فیلم «بیگانه» پس از اکران این فیلم برای اهالی رسانه، با حضور عوامل آن در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد.
بهرام توکلی، کارگردان فیلم «بیگانه» در خصوص اقتباس خود از نمایشنامه «اتوبوسی به نام هوس» کار پنسی ویلیامز گفت: من این نمایشنامه را دوست داشتم؛ اما فیلمی که از روی آن ساختم بیشتر برداشت آزاد بود تا اقتباس. ظاهر کارهای ویلیامز بسیار ساده است، اما لایههای عمیقی دارد که لذت کشف این لایهها انسان را به کار بر روی آن ترغیب میکند من نیز سعی کردم چند خط فرعی پنهان در نمایشنامه او را کار کنم؛ در واقع متن ویلیامز چند متن دیگر در درون خود دارد که من سعی کردم به سمت یکی از متنهای پنهان شده آن بروم.
در ادامه مهناز افشار بازیگر فیلم بیگانه در خصوص نقش خود گفت: عوامل ساخت بیگانه یکی از حرفهای و شریفترین گروههای سینمایی بودند که من تا به حال با آنها کار کردهام و بسیار از آنها آموختم. سینمای توکلی سینمای زندگی است و به ما یاد میدهد زندگی کنیم برای همین بحرانهای زندگی سپیده مانند زندگی است هر اتفاق خوبی که در این فیلم افتاد به خاطر عوامل خوب این فیلم بود.
در ادامه نشست تهیهکننده فیلم «بیگانه» در خصوص شایعاتی مبنی بر سرمایهگذاری بابک زنجانی در این فیلم گفت: این یک شوخی است و پول زنجانی بعید است به ساخت این جور فیلمها برسد کسانی هم که این مسائل را مطرح میکنند میتوانند در دادگاه او شرکت کنند و جواب سوالات خود را بگیرند اما ما از چنین آدمهای پول نگرفتهایم از خدا میخواهم که تمام بیماران را شفای عاجل دهد.
توکلی در پاسخ به این سوال که چرا شخصیتهای فیلمهای شما شخصیتهای ناامیدی هستند اظهار داشت: هر فیلمسازی با بخش ناخدآگاه ذهن خود کارش را آغاز میکند و ریشه آثار هر کس ناخودآگاه و پیرامون او است اما من نیز نمیپذیرم که این آدمها ناامید هستند بلکه آنها درگیریهای روحی جدی دارند ناامیدی عبارتی نیست که بتوان به راحتی به یک پرسوناژ نسبت داد.
کریمی مجری طرح فیلم بیگانه نیز بیان داشت: موقع نوشتن این فیلمنامه هنوز دولت تدبیر و امید بر سر کار نیامده بود و هنوز بخشنامههای فیلمهای امیدوارکننده صادر نشده بود.
توکلی کارگردان فیلم بیگانه نیز در ادامه گفت: تلاش من بر این بوده تا روی پرسوناژهای کار کنم که نتوان آنها را بستهبندی کرد و به آنها برچسب ناامید، امیدوار و ... زد و آنها را کنار گذاشت انسان ترکیبی از همه دغدغهها و در هر پرسوناژی این دغدغهها فرق دارد و کم و زیاد است.
شخصیت بعدی که در این نشست صحبت کرد امیر جعفری بازیگر نقش امیر در فیلم بیگانه بود او گفت: هیجانزده هستم که پیش بهرام توکلی و مهناز افشار نشستهام و حرف زیادی برای گفتن ندارم اما همه بار فیلم و شخصیتپردازی روی دوش توکلی بود علاوه بر این من به تحلیل شخصیت فیلم هم چندان اعتقاد ندارم.
ملکان تهیهکننده فیلم بیگانه در پاسخ به این سوال که مخاطب در سینمای شما چه جایگاهی دارد و چقدر به فروش فیلم امیدوار هستید گفت: مخاطب برای ما بسیار اهمیت دارد و امیدواریم بتواند با این فیلم ارتباط برقرار کند.
در ادامه فرهاد توکلی در خصوص اینکه نمایشنامه اتوبوسی به نام هوس چه ربطی با جامعه ایران دارد گفت: در آثار ویلیامز شخصیتها درگیریهای عزلی و ابدی دارند و این آثار این عمق را دارند که راجعبه انسان صحبت میکنند راجعبه انسان در هر جامعهای میتوان صحبت کرد اما باید پارادایمهای جامعه را نیز در نظر گرفت درواقع متنی را که راجعبه انسان است را میتواند در هر جامعهای کار کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا سینمای شما قصهگو است یا خیر، اظهار داشت: داستانها اشکال متفاوت دارند و یک شکل خاص ندارند ما هم که فیلم داستانی میسازیم طبیعتا داستان داریم و اولویت اول من نیز داستان است اما شکل این داستانها با یکدیگر تفاوت دارند.
در پایان این نشست مهناز افشار در پاسخ به این سوال که چقدر شانس کاندیدا شدن و سیمرغ گرفتن دارید گفت: چرا از من این سوالات را میپرسید هر بازیگری دوست دارد کاندید شود و جایزه بگیرد اما من دلم میخواهد مخاطب این کار را دوست داشته باشد و اگر جایزه هم بگیرم خوشحال میشوم اما اگر این جایزه حق کس دیگری باشد قلبا به او تقدیم میکنم.