گروه فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»؛ هفته ای که گذشت سینمای ایران با خبرهای متفاوتی همراه بود، خبر اول اینکه:
«مثل زندگی» در انتهای راه فیلمبرداری/اولین عکسها از اولین فیلم نادر معصومی
تهیه کننده فیلم سینمایی «مثل زندگی» با اعلام این خبر که فیلمبرداری این فیلم تا اوایل اردیبهشت پایان مییابد گفت: بر این باوریم که میتوان سینمای بومی با بازیگران پر استعداد بومی را پایه گذاری کرد.
بهروز رشاد تهیه کننده فیلم سینمایی «مثل زندگی» درباره مراحل تولید این فیلم سینمایی گفت: حدود70 درصد فیلمبرداری این فیلم به کارگردانی نادر معصومی در استان گیلان انجام شده است که احتمالا تا اوایل اردیبهشت ماه فیلمبرداری به طور کامل به پایان میرسد.
وی در ادامه گفت: اگر چه هستند کسانی که سینما را در تهران و با بازیگران باصطلاح خودشان سوپر استار دنبال میکنند، اما ما بر این باوریم که میتوان سینمای بومی با بازیگران پر استعداد بومی را پایه گذاری کرد.
این تهیهکننده سینما که «دامنههای سفید» را در انتظار اکران دارد تاکید کرد:متاسفانه در این راه کسی ما را حمایت نمیکند ما میدانیم روزی فرامیرسد که این نوع از سینمای بومی فراگیر خواهد شد.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: چند جوان شهرستانی در صدد ساخت یک فیلم سینمائی هستند . با چندین بازیگر و دست اندر کار سینما تماس میگیرند اما کسی جواب گو نیست . تصمیم می گیرند خودشان با کمک دوستان فیلم را بسازند.
فیلم سینمایی«مثل زندگی»، نوشته مجید فهیم خواه به کارگردانی نادر معصومی و تهیه کنندگی بهروز رشاد در حال تولید است و سایر عوامل این فیلم عبارتند از: صدابردار علی محزون، گریم مهدی صیاد - فیلمبردار فرهاد ربیعی - عکاس ادنا راستی مهر - منشی صحنه الناز ضیا - تدوین محمد زارعی - طراح صدا و صداگذار سحر حسینی فر - استدی کم علی آزادی خواه - طراح صحنه و لباس الهه گل محمدی - دستیار طراح صحنه شیوا شاه سیاه مدیر تدارکات علی اره چی - بازیگران آرزو طاهری فر - شهرزاد جعفری امیر صفری حسام حسینی مقداد شیرزاد.
حاتمیکیا در «راز» از «چ»، فرهنگ و آوینی گفت
ابراهیم حاتمیکیا با حضور در برنامه تلویزیونی «راز» با نادر طالبزاده در خصوص «چ»، دغدغههای فرهنگی رهبری و جای خالی شهید آوینی در عرصه امروز فرهنگ کشور صحبت کرد.
شب گذشته برنامه تلویزیونی راز با حضور ابراهیم حاتمیکیا کارگردان متعهد سینمای کشور این روزها «چ» را بر روی پرده سینماها دارد و انتقادات صریحش در ایام برگزاری جشنواره فجر و پس از آن به جریان سینما و مدیریت فرهنگی بحث برانگیز شده بود که در این برنامه حاتمیکیا ضمن دفاع از مواضع خودش از کسانی که صحبتهای او را شخصی تلقی کرده بودند به شدت انتقاد کرد.
بر اساس این گزارش حاتمیکیا در ابتدای این برنامه در خصوص «چ» و ارتباطاتش با جوانان گفت: وقتی فیلم برای یکسری از جوانان پخش شد تعجب کردند که اصلاً مگر در ایران چنین اتفاقاتی افتاده است در حالیکه در آن زمان هر گوشه کشور درگیر یک اتفاق بود و من سعی کردم بخشی از آن را نشان دهم.
وی افزود: اصولاً من وقتی وارد تاریخ میشوم که بدانم چه حرفی میتوانم بزنم که زمان حال من را جواب بدهد. من هر فیلمی را که ساختهام احساس کردم که این حرف برای زمان حال مهم است و چمران وقتی برای من چمران شد که دیدم یک آدمی با این مختصات که چریک است وقتی وارد شهر پاوه میشود به دنبال آن است که بدون استفاده از اسلحه قائله را بخواباند و فکر کردم این حرف برای الآن ما است.
کارگردان «از کرخه تا راین» با انتقاد از جریان حاکم بر نقد خاطرنشان کرد: البته این حرفها را منتقدینی که انقلاب مسئله آنها است باید تحلیل کنند اما من احساس کردم نیاز به یک فیلم است که آن را باید در شمایل چمرانی نشان دهیم که هم علم دارد و هم حلم. من همیشه گفتهام فیلنامه چمران دو قسمت است قسمت اول مذاکره برای صلح و قسمت دوم که از نیمه دوم فیلم شروع میشود در آن چمران مجبور به جنگ برای صلح میشود هرچند که جنگ با صلح همخوانی ندارد اما یک اسلحه دست میگیرد تا در کشور صلح حاکم شود و من با علم به همه اینها حرکت میکنم و نمیدانم چقدر به سرمنزل مقصود نزدیک میشوم اما سعی میکنم آنچه میگویم به حرف روزم نزدیک بشود.
این کارگردان سینمای ایران با ذکر مثالی از شرایط ساخته شدن دیدهبان گفت: وقتی دیدهبان را میساختم درست وقتی بود که ایران قطعنامه 598 را قبول کرد و ما شرایط خوبی نداشتیم و من در دیدهبان سعی کردم این را بگویم که افرادی که در جنگ هستند فراموش نشوند و همچنین در مهاجر نیز واکنشی به شرایط روز جامعه داشتم که به نظر میرسید جامعه دارد یادش میرود این همه نیرو داشتند میجنگیدند و حالا در جزیرهای تنها ماندهاند. دیدهبان و مهاجر درست در آن فضاها در سال 68 ساخته شد و واکنش من به اتفاقات بود.
کارگردان فیلم «چ»تأکید کرد: فیلم «چ» کاملاً احساس من به وضع موجود و اینکه برگردیم به داشتههایمان و در چرخش این زمان که 30 سال میگذرد دوباره همان اتفاقات در حال تکرار شدن است. نزدیک به 5هزار نفر ریخته بودند که کردستان را از ایران جدا کنند و یکسری نیرو با مردمی که مدافعان شهر بودند باید از پاوه دفاع میکردند اما من احساس کردم این مسئله انگار مسئله سینما نیست و به اینها اعتراض کردم. اما متأسفانه یکسری این حرفها را به اینکه من جایزه نگرفتم تعبیر کردند در حالیکه من این همه فیلم ساختم و اصلاً به آنها اعتنایی نشد و سکوت کردم اما حس کردم جریان فرهنگی سینما و سکانداران سینما انگار فراموش کردهاند که باید به اینها واکنش نشان دهند.
حاتمیکیا با اشاره به دغدغههای فرهنگی مقام معظم رهبری گفت: خدا را شکر میکنم و البته متأسفم که بعدها رهبری نیز همین دغدغهها را به صراحت در مورد فرهنگ اشاره میکنند و خدا کند دوستان با یک اعلامیه و ابلاغیه موضوع را تمام نکنند. بین مسئولین فرهنگ باید جلسات خیلی واضحی تشکیل شود تا آن چیزی که مقام معظم رهبری گفتند مشخص شود چه پارامترهایی دارد.
بهترین فیلم مردمی جشنواره عید فطر اکران میشود
فیلمیران بهترین فیلم مردمی سیودومین جشنواره فیلم فجر را 8 مرداد و همزمان با عید سعید فطر اکران عمومی میکند.
محمدحسین قاسمی تهیهکننده «شیار 143»با بیان مطلب فوق اظهار داشت: با توجه به استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم در جشنواره فجر و دریافت سیمرغ مردمی بسیاری از پخشکنندگان برای اکران فیلم ابراز علاقه کردند که در نهایت پخش فیلم به فیلمیران سپرده شد.
وی افزود: با توجه به درخواستهای مکرر نهادهای دانشگاهی، تصمیم گرفتیم اکران دانشگاهی فیلم را پیش از اکران عمومی آغاز کنیم که از ابتدای اردیبهشت ماه و با دانشگاه شهید باهنر کرمان این موضوع آغاز میشود و طبق برنامه ریزیهای نهایی قرار است توسط فیلمیران از 8 مرداد و همزمان با عید سعید فطر اکران عمومی «شیار 143» نیز آغاز شود.
فیلم سینمایی «شیار 143» به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر موفق به دریافت سه سیمرغ بلورین به عنوان بهترین فیلم با آرای مردمی(به طور مشترک با خط ویژه)، ویژه هیئت داوران برای کارگردانی نرگس آبیار و بازیگری نقش اول زن با بازی مریلا زارعی شد.
در خلاصه داستان فیلم «شیار143» آمده است:الفت چشم انتظار فرزند است که خبر خوبی از راه میرسد. اما امتحان بزرگ در راه است.
مریلا زارعی، مهران احمدی، جواد عزتی، گلاره عباسی، یداله شادمانی و حسام بیگدلو بازیگران دومین فیلم بلند سینمایی نرگس آیبار» هستند.
«میراث آلبرتا 2» در جشنواره اورگان آمریکا
مستند «میراث آلبرتا 2» در فستیوال فیلمهای آسیایی - آمریکایی اورگان حاضر خواهد شد.
این فیلم در تاریخ 12 آوریل (23 فروردین) در شهر یوجین اورگان، اکران و نشست پرسش و پاسخ آن نیز پس از نمایش فیلم، با حضور حسین شمقدری (کارگردان) بصورت اینترنتی برگزار خواهد شد.
میراث آلبرتا 2 روایتی از زندگی و تحصیل دانشجویان ایرانی در سه کشور فرانسه، سوییس و آلمان که پیش از این توانسته بود در جشنواره های indie flix و Florida آمریکا حضور پیدا کند.
مسعود دهنمکی: ملزومات سینمای انقلاب در حرفهای حاتمیکیا متبلور بود
کارگردان«معراجیها» گفت: آنچه در سینمای انقلاب لازم است متبلور در حرف های آقای حاتمی کیا بود.نقدهای او به این معنی نیست که بهدنبال منافع شخصی است یا از روی رنجیدگی این حرف ها را میزند.او 6 سال پیش هم همین دغدغهها را داشت.
مسعود ده نمکی کارگردان فیلم سینمایی «معراجی ها» ،درباره سخنان اخیر ابراهیم حاتمی کیا در برنامه شب گذشته «راز» اظهار داشت: به هرحال خطاب آقا بیشتر متولیان فرهنگی کشور و کسانی است که فرهنگ کشور را مهندسی میکنند و به نظر من در بعضی موارد دیگران با شیطنت انتقادهای آقای حاتمی کیا و حضرت آقا را متوجه بدنه سینما و کارگردانان می کنند در حالی که سیاست گذاران عرصه فرهنگ دولت و نهادهایی هستند که باید در این زمنیه کار میکنند و اگر قرار است محصولی سفارش دهند باید در مسیر ارزش ها و باورهای ملی ما باشد.
وی افزود: وقتی با بودجه نهادهای دولتی فیلمهای ضد جنگ ساخته میشود و با بودجه دولتی فیلمهای تلخ و سیاه ساخته میشود نشان دهنده آن است که در سیاستگذاری مشکل داریم یا حداقل کسانی که این سیاست گذاری را انجام میدهند این حوزه را به خوبی نمیشناسند و به راحتی فریب میخورند.
ده نمکی خاطرنشان کرد: در حوزه ارزش گذاری روی جشنواره ها چیدمان داورها و اینکه بگوییم دولت داورها را در جشنوراه دولتی میچیند و خودش بی طرف است در هیچ کجای دنیا چنین کاری را انجام نمیدهند که امکانات فرهنگ و هنر را در اختیار اپوزسیون قرا دهند .اینها همه نشانه غلبه سیاست بر فرهنگ در حوزه مدیریت فرهنگی است و آن هم سیاستی که در خدمت منافع ملی نیست . این فقط به یک دولت ختم نمیشود و حتی در دولت هایی که به نام اصولگرا روی کار می آیند فکر میکنند با باج دادن به جریان شبه روشن فکری میتوانند در مسیر تثبیت آرمان ها حرکت کنند در صورتی که در حال حرکت در راه تثبیت میز مدیریتشان هستند.
کارگردان اخراجی ها تاکید کرد: من فکر میکنم که سیاست جذب حداکثری یک طرف معادله مدیریت فرهنگ کشور میتواند باشد و کفه دیگر آن نگه داشتن نیروهای نظام و کسانی است که مطالبات انقلاب و منافع ملی کشور را مطرح میکنند.این میزان هم باید متوازن باشد.اگرچه به اعتقاد من اپوزیسیون نوازی باید بخش جزیی از سیاستهای نظام باشد که الان غلبه با آن طرف شده که ادای اپوزیسیون در بیاورند تا نظام برای جذب آنها بودجه های کلان خرج کند و آن وقت نیروهای انقلاب که به خاطر انقلاب سیلی میخورند نادیده گرفته میشوند.
ده نمکی با اشاره به حمایت ابراهیم حاتمی کیا در برنامه «راز» از وی تاکید کرد: آقای حاتمی کیا جزو کسانی بوده که از بدو ورود من به سینما به من مشورت میداده و از من حمایت میکرده و به سر صحنه اخراجی ها آمد. حاتمی کیا با طیفهای مختلف مخاطب در ارتباط است یعنی وقتی موفقیت فیلمی را مطرح میکند به نوعی خط بطلان بر رفتار آدمهایی میکشد که پشت سرش در جریان اصولگرایی پنهان میشوند و به معراجیها حمله میکنند و به نظرم فهم سینمایی حاتمیکیا حتما بیشتر از این دوستان است.
وی ادامه داد: همینکه حاتمی کیا میگوید زمانی که مشکل داشتم پیش آقا مرتضی آوینی میرفتم این رفتار رفته رفته حاتمی کیا را به آوینی امروز سینمای ایران تبدیل میکند .یعنی همین مسیری که درپیش گرفتهاست و ورای جناح بندیهای مرسوم حرکت میکند میتواند او را پدر معنوی سینمای انقلاب کند. او صادقانه حرکت میکند نه مثل بعضیها که یکی به میخ و یکی به نعل میزنند و اگرچه با پول انقلاب به اینجا رسیدند و سینماگر شده اند اما حاضر نیستند به خاطر انقلاب فحش بخورند و حتی یک نقد درون گفتمانی روی افرادی داشته باشند.همانها امروز آثارشان در مسیر هجو همان ارزش ها قرار گرفته است.
کارگردان موفق فیلم سینمایی «معراجیها» در پایان خاطرنشان کرد: من فکر میکنم دوستانی که در طول این مدت به مواضع آقای حاتمی کیا پرداختند به جای به مصادره به مطلوب کیفی فارغ از مناسبات سیاسی به این قضیه نگاه کنند یعنی همه ما اشتراکاتی به نام انقلاب و منافع ملی کشورمان داریم و به نوعی میتوان گفت که جریانات جشنواره ای برای الگو سازی در سینمای ایران آدرس غلط میدهند یعنی چهره هایی را طرح میکنند که در آثارشان نشانهای از گفتمان انقلاب و منافع ملی وجود نداشته باشد گرچه آنها هم عضوی از بدنه همین سینما هستند اما آنچه که در سینمای انقلاب لازم است همان چیزهایی است که متبلور در حرف های آقای حاتمی کیا بود که نقد درون گفتمانی بر سینمای کشور دارد و این به این معنی نیست که حاتمی کیا به دنبال منافع شخصی و از روی رنجیدگی این حرف ها را میزند، حاتمی کیا 6 سال پیش هم همین دغدغهها را داشت و یا همان وقتها هم به نوعی با صراحت از ورود من به سینما دفاع کرد و گفت که ده نمکی هواپیمای چهار موتوره است که فعلا با یک موتور حرکت میکند و البته بعد از «رسوایی» هم لطف خود را داشته است و من بهعنوان کسی که از او یادگرفتهام معتقدم کسانی که ایشان را دوست دارند و رسانه هایی که بلندگوی حرف های ایشان شده اند سعی کنند به حرفهای امروز حاتمی کیا ورای مناقشات معمول و سیاسی نگاه کنند و بدانند که حرفهای او درواقع آسیب شناسی فضای فرهنگوهنر امروز است.
ناصر گیتی جاه در آرامگاه ابدی آرام گرفت
ناصر گیتی جاه صبح امروز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) آرام گرفت.
پیکر مرحوم ناصر گیتی جاه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون صبح امروز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) آرام گرفت.
بنابراین گزارش، در این مراسم هنرمندانی از جمله علی دهکردی، مهدی خادم، خسرو امیرصادقی، اصغر رفیعیجم، غلامرضا فرجی، اصغر بانکی، حسین فرحبخش، فرامرز روشنایی و عبدالله علیخانی حضور داشتند
.
این هنرمند فقید شب سه شنبه 19 فروردین بر اثر سکته قلبی در بیمارستان دی تهران در سن 79 سالگی دار فانی را وداع گفت.
ناصر گیتی جاه در سال 1314 تهران متولد شد و برای بازی در فیلم «خوابم می آد» لوح تقدیر بهترین بازیگر مکمل مرد را دریافت کرد. وی در فیلمهای سینمایی «فرزند چهارم»، « خوابم می آد» و « گشت ارشاد» بازی کرد.
از جمله فیلمهای این بازیگر میتوان به «پنجمین سوار سرنوشت»، «راه دوم»، «خط پایان»، «تنوره دیو»، «یوزپلنگ»، «مدرک جرم» و «مکافات» اشاره کرد.
فرهاد آئیش تلفن همراهی شد
فرهاد آئیش در بخش نگاه هنرمند جشنواره فیلم و عکس همراه تهران فیلم میسازد.
فرهاد آئیش در خصوص پذیرفتن فیلم سازی با تلفن همراه گفت: هم اکنون ما در دورهای از تاریخ زندگی میکنیم که موبایل یک پدیده به حساب میآید و زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد، پس چشم پوشی از آن محال است.
او در ادامه به حرف هایش علاوه کرد: به جز این که از طریق موبایل، در هر لحظه از روز می توانیم ارتباط جهانی و بین المللی داشته باشیم، بیشتر دارندگان تلفن همراه یک دوربین هم در جیب خود دارند که این دوربین باعث می شود هر کسی عکاسی یا خبرنگاری را تجربه کند و از همه مهمترقادر به ثبت کردن لحظه است.در گذشته ، خیلی اتفاقات می افتاد که از دوربین و اخبار دور بود ولی امروزه هر اتفاقی که می افتد به هر حال یک نفر از آن عکسی گرفته. این که هر کدام از افراد جامعه یک عکاس هستند خیلی اهمیت دارد و خوبی جشنواره "فیلم وعکس تلفن همراه تهران" این است که عکاس بودن یا فیلمساز بودن را به چالش می کشد و این خیلی لذت دارد که می شود با یک چشم حساس به اطراف نگاه کرد. من یکی دو مرتبه به ایده فیلمی که می خواهم بسازم فکر کرده ام . در کل دلم می خواهد، لحظات زندگی را بدون این که دراماتیزه شده باشد با چشم دوربین تلفن همراه ببینم.
کارگردان نمایش «کرگدن » ادامه داد: جشنواره در خصوص استفاده از تلفن همراه این طور توضیح داد: از موبایل فقط برای اموری که لازمه زندگیم است استفاده می کنم . من دو خط دارم که یکی از آن ها برای خانواده و برای مسائل ضروری که همان لحظه باید بدانم ، تهیه شده ودیگری برای مسائل کاری که معمولا خاموش است و برای کار از تلفن خانه استفاده می کنم.
بازیگر تئاتر موفق «سقراط» در پایان افزود: «سقراط» تئاتر موفقی است و معمولا وقتی تئاتری موفق است بر روی عوامل نمایش خیلی تاثیر می گذارد، به خاطر این که یک انرژی است که می رود و دوباره برمی گردد. به هر حال«سقراط» اتفاق مهمی در زندگی من است و این نقش برای من همیشه به یاد ماندنی است.
بخش نگاه هنرمند غیر رقابتی بوده و آثار ساخته شده در زمان برگزاری جشنواره به نمایش در خواهند آمد. جشنواره فیلم و عکس همراه تهران با موضوع فیلم و عکس های موبایلی، دومین دوره خود را از اسفندماه 1392 آغاز کرده و در شهریور ماه 1393 با نمایش آثار منتخب موبایلی برگزار می شود.
ممانعت از اکران فیلم «لکه» در دانشگاههای تهران به دلیل نگاه منتقدانه به دولت
در پی اکران دانشگاهی برخی از فیلمهای جشنواره عمار در دانشگاههای کشور از اکران فیلم «لکه» در برخی دانشگاههای تهران جلوگیری شد.
در پی اکران های جنبی و دانشگاهی برخی از فیلمهای جشنواره عمار توسط دانشجویان دانشگاه های تهران، از اکران فیلم داستانی «لکه» جلوگیری شد.
این در حالی است که این فیلم طی چند مرحله در دانشگاه های تهران به نمایش در آمده اما پس از گذشت یک مدت جلوی اکران این فیلم در دانشگاه های تهران توسط مسئولین دانشگاه گرفته شده است.
گویا در طی روند اکران این فیلم در دانشگاه های تهران یکی از مسئولین با ریاست دانشگاه تماس گرفته و از وی درخواست کرده تا به علت مضمون سیاسی فیلم «لکه» جلوی اکران این فیلم را بگیرند که در اسفندماه سال گذشته جلوی نمایش این فیلم در دانشگاه های تهران گرفته شد.
بنابراین گزارش، فیلم داستانی لکه دومین ساخته محمدباقر مفیدی کیا از زاویه ای جالب به حوادث فتنه سال 88 پرداخته است و داستان آن روایت برخورد مادر یکی از کشته شدگان فتنه 88 با یکی از اهالی فتنه است که قرار است در دولت یازدهم بر کرسی پست دولتی بنشیند.
«لکه» که مدت زمان آن 43 دقیقه است به واسطه روایتی تازه از حوادث سال 88 و ارتباط آن با برخی انتصابهای دولت فعلی میتواند یکی از جسورانه ترین آثار در حوزه فیلم های سیاسی باشد که در چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار موفق به دریافت فانوس بهترین فیلم داستانی نیمه بلند شد.
این اتفاق در حالی رخ می دهد که مسئولان در پاسخ به منتقدان فیلمهای علیه نظام و اخلاق عنوان می کنند که منتقدان باید از خود سعه صدر نشان دهند اما فیلم منتقدانه درباره دولت حتی در اکران محدود دانشگاهی هم تحمل نمی شود.
امسال کدام سینماگران به جشنواره فیلم کن میروند؟
برگزیدگان سیودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، سیامین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم حقیقت به جشنواره کن امسال اعزام خواهند شد.
«آرش امینی» مدیرکل حوزه ریاست و دفتر جشنوارهها و همکاریهای بین المللی سازمان سینمایی از اعزام برگزیدگان سه گرایش از سه بخش سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر و برگزیدگان بهترین فیلم از سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم حقیقت به جشنواره کن امسال خبر داد.
برهمین اساس،برگزیدگان سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در گرایش های بهترین فیلم،بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی در بخش های سودای سیمرغ،نگاه نو و آرای مردمی به جشنواره کن امسال اعزام خواهند شد.
نرگس آبیار کارگردان فیلم «شیار 143» و مصطفی کیایی کارگردان فیلم «خط ویژه»از بخش آرای مردمی ،تقی علیقلیزاده تهیه کننده فیلم «رستاخیز» و برگزیده جایزه بهترین فیلم در بخش سودای سیمرغ ،سید جمال ساداتیان تهیه کننده فیلم «آذر،شهدخت ،پرویز و دیگران» و برگزیده بهترین فیلم در بخش سودای سیمرغ،بهروز افخمی برگزیده جایزه بهترین فیلمنامه در بخش سودای سیمرغ برای فیلم «آذر،شهدخت ،پرویز و دیگران» ،احمد رضا درویش کارگردان فیلم «رستاخیز» و برگزیده جایزه بهترین کارگردانی در بخش سودای سیمرغ،جمشید محمودی کارگردان فیلم «چند متر مکعب عشق» و برگزیده جایزه بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو،محمد هادی نائیجی نویسنده فیلمنامه «حق سکوت» وحائز رتبه اول در بخش نگاه نو ،هومن سیدی کارگردان فیلم «سیزده» و برگزیده جایزه ویژه هیات داوران در بخش نگاه نو ی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر،مرتضی رزاق کریمی تهیه کننده فیلم «خاطراتی برای تمام فصول» برگزیده بهترین فیلم از هفتمین جشنواره بین المللی فیلم حقیقت و محمد نصیری کارگردان فیلم داستانی «جاده فرعی» برگزیده بهترین فیلم از سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران،هیات اعزامی هنرمندان ایرانی به جشنواره کن سال جاری را تشکیل خواهند داد.
برگزاری اولین جلسه شورای عالی سینما بزودی با حضور وزیر ارشاد
رئیس سازمان سینمایی کشور از برگزاری جلسات شورای عالی سینمای در آینده نزدیک خبر داد.
حجتالله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور درباره زمان برگزاری اولین جلسه شورای عالی سینما گفت: زمان برگزاری اولین جلسه با رئیس جمهور هنوز مشخص نیست و باید هماهنگی های لازم انجام شود اما بزودی جلسه ای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم داشت.
وی همچنین درباره محل برگزاری این جلسات گفت: هنوز محل دقیقی برای برگزاری جلسات شورای عالی سینما مشخص نیست و پس از هماهنگیها مکان این جلسات نیز مشخص میشود.
براساس این گزارش،مسعود جعفری جوزانی،خسرو سینایی،پرویز پرستویی،منوچهرمحمدی،احمد رضا درویش،سید رضا میرکریمی وفرهاد توحیدی به عنوان اعضای جدید شورای عالی سینمای ایران از وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی حکم خود را دریافت کردند که فرهاد توحیدی و سید رضا میرکریمی به نمایندگی از خانه سینما در شورای یاد شده حضور دارند.
داوود میرباقری،مسعود جعفری جوزانی،احمد نجفی،جمال شورجه،مسعود دهنمکی و محسن علی اکبری اعضای سابق این شورا بودند.
حامد بهداد بازیگر «خانه دختر» شد/ شاهحسینی فیلمنامه شهبازی را میسازد
حامد بهداد نقش اصلی فیلم سینمایی «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه حسینی و تهیه کنندگی محمد شایسته را بازی میکند.
پیش تولید این فیلم مدتی است که آغاز شده و به تازگی حامد بهداد برای ایفای نقش اصلی مرد فیلم قرارداد بسته است.
براساس این گزارش،«خانه دختر» چند بازیگر سرشناس دیگر نیز دارد که طی روزهای آینده انتخاب خواهند شد. فیلمنامه این فیلم را پرویز شهبازی نوشته که در حال و هوای کارهای قبلی همین نویسنده است.
فیلم داستان مردی به نام مرتضی است که قصد دارد خانه کوچک شان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند. قرار است با تکمیل فهرست بازیگران فیلمبرداری «خانه دختر» تا دو هفته دیگر در تهران آغاز شود.
این چهارمین فیلم بلند سینمایی شهرام شاه حسینی است که به احتمال فراوان اولین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر خواهد بود. «خانه دختر» اولین تجربه تهیه کنندگی مستقل محمد شایسته است که این روزها جوان ترین تهیه کننده سینما محسوب میشود.
فهرست عوامل پشت دوربین این فیلم سینمایی عبارتند از:کارگردان: شهرام شاه حسینی، نویسنده: پرویز شهبازی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، طراح صحنه و لباس: آیدین ظریف، صدابردار: منصور شهبازی، طراح چهره پردازی: محسن دارسنج، جانشین تولید: محمود اتحادی، مدیر تدارکات: آرش صالحی، دستیار تهیه: فرهاد کابائی، تهیه کننده: محمد شایسته.
«مهمونیکامی» به خانههای مردم میرود/مجوز نمایش خانگی یک فیلم با محتوای غیراخلاقی
فیلم «مهمونی کامی» که از فیلم های بحث برانگیز سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بود و بهعلت مشکلات اخلاقی فراوان موجود در آن اجازه اکران سینمایی نیافت حالا قرار است این فیلم در گستره وسیعتر در شبکه نمایشخانگی توزیع شود.
فیلم مهمونی کامی قرار است بهزودی توسط شرکت تصویر گستر پاسارگاد توزیع و تبلیغات آن شروع شود.
بنابراین گزارش این فیلم که موضوع و شکلی حرمت شکنانه دارد و درباره روابط نامشروع میان چند دختر و پسر است، یکی از فیلم های بحث برانگیز سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بود که اگرچه مجوز ساخت از وزارت ارشاد گرفت اما بعلت محتوای نامناسب آن نتوانست پروانه نمایش بگیرد و در جشنواره حاضر شود.
«مهمونی کامی»پیش از این قرار بود اکران عمومی گرفته و در سینما به نمایش درآید.اما شکل روایت و موضوع و ساختار فیلم بهاندازهای با اخلاق و هنجارهای جامعه مغایر بود که مسؤلین بدون اکران سینمایی تصمیم گرفتهاند فیلم را روانه شبکه نمایش خانگی کنند.
بنابراین گزارش اگرچه شبکه نمایش خانگی هم از لحاظ کمیت مخاطب و هم از نظر میزان تاثیرگذاری بر جامعه بسیار موثرتر از سینماست اما متاسفانه خبر ورود این فیلم و سیل فیلمهای نامتناسب در شبکه نمایش خانگی نشان میدهد مسولین هنوز یا اهمیت این بخش پی نبردهاند و یا اتفاقات خطرناکی برای فرهنگوهنر در جریان است.
فیلم مهمونی کامی به نویسندگی علی احمدزاده و مانی باغبانی ساخته شده است و بازیگرانی چون نازنین فراهانی، مینا ساداتی، میسا مولوی، مهدی کوشکی و پگاه آهنگرانی در آن به ایفای نقش میپردازند. این فیلم داستان گروهی از دختران بیبند و بار است که بعد از تفریح و عیش و نوش در شمال، حالا همگی برای حضور در یک پارتی عازم تهران هستند.
اسلامزاده: ساخت مستند «زائران صلح»/ارشاد برای سفر مستندسازان به خارج کارت صادر نمیکند
کارگردان مستند «سفر به دیار پشتونها» از ساخت مستند «زائران صلح» همزمان با سفر کاروان صلح خبر داد.
محسن اسلام زاده مستندساز با بیان اینکه وزارت ارشاد برای مستندسازان کارت خروج از کشور صادر نمیکند، گفت: در سال 92 یکی ازدوستانم میخواست به خارج از کشور برود اما وزارت ارشاد حتی از صدور کارت شناسایی برای او امتناع کرد و گفت مدیران قبلی در 10 سال گذشته کار خلافی میکردند که برای گروههای مستندسازی کارت صادر میکردند و این کارتها فقط برای خبرنگاران است.
وی افزود: ارشاد حتی از دادن یک تکه کاغذ که نشان دهد ما فیلمساز ایرانی هستیم دریغ کرد در صورتی که این کار خلاف بیانات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از جوانان حزب الهی است که در عرصه مستند کار میکنند.
کارگردان مستند «سفر به دیار پشتونها» با اشاره به سخنان اخیر وزیر ارشاد تاکید کرد: کارت که ندادند آن وقت وزیر ارشاد میآید و میگوید ما از این بچه ها پشتیبانی میکنیم. امیدوارم در عرصه عمل هم به این شعارهایی که داده میشود توجه شود. آنها باید نیروهای حزب الهی را سازماندهی کنند و کار را به دست آنها بدهند.
اسلام زاده در ادامه از ساخت مستندی تحت عنوان «زائران صلح» خبر داد و گفت: این مستند درباره کاروان صلح است که طی آن در کشورهای سوریه، لبنان و ایرلند شمالی به فیلمبرداری خواهیم پرداخت.
وی افزود: از نکات قابل توجه این مستند سفر مادر مریم اگنس به ایران و کلیسای وانک اصفهان است که ایشان از معماری جالب و آزادی مسیحیان در ایران حیرت زده شده بودند.
سخنگوی شورای صنفی نمایش: گروه مخاطب خاص با حمایت سازمان سینمایی تشکیل میشود
غلامرضا فرجی از تشکیل گروه مخاطب خاص با حمایت سازمان سینمایی و همکاری انجمن سینماداران خبر داد.
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، درباره جلسه این شورا گفت: به مناسبت اولین جلسه شورای صنفی که در سال 93 برگزار شد، دکتر ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور نیز در این جلسه حضور داشت و درباره اکران گروه مخاطب خاص نوید خوبی داد.
فرجی ادامه داد: قرار شد گروه نمایشی مخاطب خاص با حمایت سازمان سینمایی راه اندازی شود و سینماهای این بخش نیز توسط انجمن سینما داران با همکاری صاحبان سینما لیست سینماهای این گروه نمایشی اعلام شود.
سخنگوی شورای صنفی نمایش همچنین درباره برنامه اکران سینما در ماه آینده خاطر نشان ساخت: فیلم سینمایی «با دیگران» تا 27/1/93 در گروه سینمایی فرهنگ روی پرده است و فیلم آینده این گروه نمایشی به زودی اعلام میشود و باقی فیلم های تا رسیدن به میزان کف فروش روی پرده میمانند.
فرجی تصریح کرد: موضوع دیگر تهیه کنندگان فیلم های اکران نوروزی بود که انتقاداتی به نحوه توزیع سالن های سینما برای فیلم های نوروز 93 مطرح کرده بودند که عملا شورا هیچ دخالتی در نحوه اکران فیلم و قراردادی که سینما با تهیه کننده و یا پخش کننده بسته می شود ندارد و براساس دستورالعمل آیین نامه اقدام می کند و هیچ موضوعی برای طرف های ذینفع پنهان نیست و همه چیز اشکار است.