ابوالفضل قناعتی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، گفت: با افتتاح نیمه جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر و 7 کیلومتر از این خط که پیش از این افتتاح شده بود، 17 کیلومتر دیگر از طولانی ترین خط مترو خاورمیانه باقی خواهد ماند که بر اساس زمان بندی تعیین شده تا پایان سال 93 به بهره برداری خواهد رسید.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: در خصوص پله برقی ها نیز در ابتدا قرار بود از ظرفیت های داخلی در این زمینه استفاده شود، اما در بخش هایی لزوم استفاده از سیستم های خارجی وجود داشت که متاسفانه بر طبق پیش بینی ها پیش نرفت و به نظر صحیح نبود تنها به دلیل نبود پله برقی، این بخش با ظرفیت جا به جایی 45 هزار مسافر در ساعت بلااستفاده بماند.
وی افزود: همچنین قرار گرفتن این خط در جنوبی ترین بخش تهران لزوم بکارگیری آن را دو چندان می کرد و بر اساس وعده شهردار تهران راه اندازی پله های برقی این خط نیز در صورت تامین منابع مالی و کمک دولت تا مهرماه سال جاری انجام خواهد شد.
قناعتی در ادامه در خصوص مشکل منابع مالی در شهرداری بیان داشت: بخش اعظمی از درآمدهای شهرداری از طریق فروش تراکم های مجاز تامین می شد اما در حال حاضر رکود در مسکن و ساخت و ساز شهرداری را با مشکل تامین منابع مالی رو به رو کرده است.
عضو کمسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: همچنین در بحث استفاده از حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس مقرر شده بود سرمایه حاصل از سود استفاده از حمل و نقل عمومی به جای استفاده از خودروهای شخصی و در پی آن صرفه جویی در سوخت در جهت توسعه حمل و نقل ریلی به شهرداری داده شود که بر همین اساس می بایست 50 درصد از منابع در بخش مترو 5/82 درصد در بخش اتوبوس توسط دولت پرداخته شود که متاسفانه چه در دولت گذشته و چه دولت فعلی به تعهدات عمل نشده است.
قناعتی خاطرنشان کرد؛ برای شهرداری ساخت 30 کیلومتر خط مترو در هر سال برنامه ریزی شده که هر کیلومتر هزینه ای بالغ بر 100 میلیارد تومان را نیاز خواهد داشت و اگر دولت کمک کند و به تعهدات خود عمل کند می تواند حتی این روند را سرعت ببخشد.