به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، این روزها از درب متروی شهید بهشتی که خارج می شویم حجم گسترده ای از مردم را می بینیم که به سمت مصلی تهران بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می روند. سالن کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب از سالن هایی است که هرساله کودکان و نوجوانان زیادی را به خود جذب می کند.
اما متاسفانه این سالن در نمایشگاه امسال با مشکلات زیادی از استقبال کم مخاطب، نداشتن تهویه و نور تا آلودگی صوتی همراه است. انتشارات گل آذین یکی از انتشارات کودک و نوجوان است، مسئول این غرفه به ما گفت: متاسفانه استقبال امسال نسبت به سال های گذشته کمتر است و البته عده ی معدودی هم فقط برای دکور کتاب ها را خریداری می کنند.
در میان ناشرین سالن کودک و نوجوان معدود ناشرینی پیدا می شوند که فروش و استقبال مخاطب از غرفه هایشان راضی هستند که البته میان سایرین ناشران شناخته شده تری هستند.
از سوی دیگر مدیر موسسه فرهنگی هنری مهاجر معتقد است استقبال مخاطب از نمایشگاه امسال بد نیست اما مردم فقط به صورت تفریحی در سالن قدم می زنند و متاسفانه فروش چندانی نداریم و نسبت به سال گذشته افت بالایی داشته ایم.
موسسه فرهنگی هنری مهاجر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 300 عنوان کتاب در زمینه های آموزشی، شاهنامه، مشاهیر، تاریخ و ... ویژه کودکان 4 سال تا 16 سال ارائه کرده است. همچنین بنابر گفته های مدیر انتشارات نوای مدرسه طبیعی است که گرانی های کتاب تاثیر به سزایی در استقبال و خرید مخاطب در نمایشگاه امسال گذاشته است. این انتشارات 22 عنوان جدید در حوزه های علمی، آموزشی و تربیتی و اخلاقی در گروه های سنی پیش از دبستان تا دوره دبیرستان در نمایشگاه بیست و هفتم ارائه کرده است.
گذشته از تمامی مشکلاتی که در این گزارش مطرح شد یکی از معضلات اصلی دست فروشان و غرفه های جنبی هستند که در حاشیه نمایشگاه کتاب و دور از چشم مسئولین سعی دارند کودکان و نوجوانان را به خرید کارتون هایی با برندهای غربی جذب کنند در حالیکه ناشران کودک و نوجوان و نهادهای دولتی و خصوصی به استفاده از نوشت افزارها و لوازم تحریری های ایرانی اهتمام ویژه ای دارند و طبیعی است که محصولات عرضه شده در این سالن باید ارائه دهنده ی سبک ایرانی _ اسلامی باشد.
اما متاسفانه در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سی دی های کارتونی با برندهای خارجی نظیر لاک پشت های نینجا، پرنسس سوفیا، سیندرلا بتمن باب اسفنجی و ... به فروش می رسد و فروشندگان تلاش می کنند با تبلیغات خوش و رنگ لعاب شان کودکان را به خرید این سی دی ها تشویق کنند.