استاد برجسته حوزه و دانشگاه گفت: ملت و ولایت فقیه نگذاشتهاند وگرنه برخی مسئولان تا کنون انقلاب را سرنگون کرده بودند.
به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو» مراسم سیسومین سالگرد شهدای هفتتیر عصر شنبه در محل شهادت شهدای هفتم تیر برگزار شد.
در این مراسم جمعی از شخصیتهای سیاسی از جمله آیت الله جنتی، بادامچیان، غفوری فرد، رحیمپور ازغدی و خانوادههای شهدا حضور داشتند.
حسن رحیم پورازغدی ضمن گرامیداشت شهدای هفتم تیر گفت: سال 60 در چنین روزی محل حزب منفجر شد و جمعی به شهادت رسیدند و خیلیها فکر میکردند همه چیز تمام شده است، درحالی که در واقع همه چیز شروع شده بود. در آن زمان شعار میدادیم که ایران پر از بهشتی است اما خود میدانستیم که ایران پر از بهشتی نیست. به لحاظ توانمندی ما بار سنگینتری را بر دوش داشتیم. امام کمکم تنهاتر میشدند اما از طرفی خون شهدای حزب ریشه گروهکها و منافقین را در کشور از بین برد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مهمتر از ترورها، ترور شخصیت شهدای حزب جمهوری و خصوصا شهید بهشتی بود گفت: در سال 58 و 59 از چپ و راست به شهید بهشتی گلوله شلیک میشد به طوری که به سختی میشد از آنها دفاع کرد. حتی عدهای دیگر بیخیال دفاع از شهید بهشتی میشدند و خط قرمز را روی امام میگذاشتند و برخی از نیروهای خوب نیز از این حملاتی که به شهید بهشتی میشد دچار تردید شده بودند.
ازغدی با اشاره به خاطرات یکی از یاران بهشتی در آلمان ابراز داشت: در آلمان وارد قبرستان ملحدین شدیم و به دنبال قبر مارکس میگشتیم که مجسمه سگی بر روی قبرها بود به شوخی گفتم فکر میکنم این قبر مارکس باشد بهشتی اما با وجودی که موضعگیری شدیدی در مورد مارکسیست داشت معتقد بود به شوخی نیز نباید به کسی توهین کنیم.
وی با اشاره به سخن بهشتی مبنی بر اینکه اگر در زندگی اسلام را فراموش کنیم دچار کفر میشویم تصریح کرد: بهشتی معتقد بود مسلمانی یک کلمه است و آن «انصاف» است و اسلام غیر از رفتارهای منصفانه چیز دیگری نیست. ما در دهه 90 به ارزشها و سخنان بهشتی نیاز بیشتری داریم. انصاف یعنی در هر موضوع خود را جای طرف مقابل بگذاریم و ببینیم چه داوری انجام میدهیم اگر آنجا نیز موضع قبلی را داشتیم معلوم میشود که منصفانه قضاوت کردیم نکته دیگر که برای بهشتی حائز اهمیت بود این بود که آنچه برای خود میخواهی برای برادرت بخواه و آنچه برای خودت نمیخواهی برای برادرت نیز نخواه. انصاف اخلاقی در موضوعات سیاسی یعنی اینکه موضع گیری ما تابع عقاید باشد نه تابع منافع ما.
وی در ادامه افزود: بهشتی میگوید اسلام برای ساختن جامعه منصف آمده است اما کفر یعنی حق پوشی. باید حق گفته شود حتی اگر به ضرر شما باشد. با حق گزینشی برخورد نکنید اگر توانستیم از خود و وابستگی خود بگذریم حق طلب هستیم در غیر این صورت خودخواه هستیم و نه عدالتخواه. در جامعه ما و امت اسلامی انصاف فوقالعاده ضعیف است و ما از آن دور ماندهایم ما درباره نقطه ضعفهای خود ذربین را کنار میگذاریم و فقط نقاط قوت خود را بزرگ میکنیم در دیدن زشتی های کسانی که دوستشان نداریم او را کوه میبینیم و هر کس با منافع ما زاویه پیدا کند آن را ساقط میکنیم.
این تحلیل گر سیاسی در ادامه گفت: بهشتی معتقد است ما از اسلام فاصله داریم زیرا اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر حق اما ما اسلام را به شرط منافع خود قبول داریم چه بسا در محاسبات الهی جزو کفار محسوب میشویم زیرا در آخرت به شناسنامه ما نگاه نمیکنند که ببینند مذهب و دین ما چیست بلکه به سبک زندگی اسلامی ما نگاه میکنند. برخی میگویند چرا اسلام در برابر کفر سخت میگیرد؟ وی میگوید چرا سخت نگیرد؟ اولین کفردر جریان آدم و حوا اتفاق افتاد و اگر با آن مبارزه نکنیم به مرور زاویه آن به حدی میشود که دیگر فرقی میان حسین و یزید نیست.
رحیمپور ازغدی در ادامه سخنان خود به موضوع بهشت و جهنم اشاره کرد و گفت بحث بهشت و جهنم نیز همان موقع مطرح بود و اگر تاریخ را مرور کنیم میبینیم که همه چیز در حال تکرار شدن است. شهیدبهشتی در آن زمان میگفت برای ما مهم است که در حکومت اسلامی چه تعداد به بهشت و چه میزان به جهنم میروند و خطاب به کسانی که میگفتند که نظام قصد دارد مردم را به زور به بهشت ببرند میگفت ما هیچ گاه نمیخواهیم به زور به بهشت ببریم بلکه نمیخواهیم شما مردم را به زور به جهنم ببریم و شهید بهشتی نظام اجتماعی را بر ایمان مردم متکی میدانست که اگر ایمان مردم به خطر بیفتد پایههای نظام اجتماعی سست شود.
اگر شکل حکومت از سوی امام خمینی جمهوری انتخاب نمیشد تا کنون ده بار سقوط کرده بود
اگر امام شکل حکومت را جمهوری قرار نمیداد تا کنون ده بار ممکن بود که در معرض سقوط قرار گیرد زیرا مردم باید احساس کنند همه اجزای حاکمیت را خود سرکار میآورند و حکومت آنها با نقاط مثبت و منفی کار خود آنان است. در این زمینه ملت و ولایت فقیه نگذاشتند وگرنه برخی مسئولان تا کنون انقلاب را سرنگون کرده بودند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام میگفت با مردم میتوان مکتب را پیروز کرد خاطرنشان کرد: بهشتی معتقد بود ملت متدین هستند اما حساب اشخاص را در شرایط خاص جدا میکنند. مردم با ولایت فقیه میتوانند مشکلات را حل کنند. عدهای میخواهند رابطه امام و رهبری را فکری کنند اما نمیتوانند. برخی با لفظ جمهوری اسلامی مخالفت کرده بودند اما بهشتی میگوید جمهوری اسلامی را من پیشنهاد کردم و جمهوری با اسلام تعارض ندارند و کسانی که اینها را در تعارض میبینند مسئله را نفهمیدهاند.
رحیمپور ازغدی در مورد آزادی اجتماعی از زبان شهید بهشتی گفت: بهشتی به معنای واقعی از شورا و مشورت دفاع میکند و به معنای واقعی در برابر افراط و تفریط میایستد. مکتبی که کتاب آن قرآن همه را تحدی میکند این مکتب نمیتواند با آزادی بیان مخالف باشد. مکتبی که همه را دعوت میکند که بیایی ما را نقض کنید ما را خراب نمایید بهشتی میگوید چگونه این مکتب میتواند مخالف آزادی بیان باشد؟ هر کسی که فکر کند ما از گفتوگو و تضارب آرا ضرر میکنیم میترسد. وی معتقد است که ما به مکتبی مومن هستیم که از آزادی بیان استقبال می کند.
رحیمپورازغدی در باره رئیس جمهور شدن زنان اظهار کرد: بهشتی میگوید هیچ دلیل قطعی و قرآنی برای رئیس جمهور نشدن زنان نیست و تفاوت در این مسئله میان فقها است باید بدانیم که بهشتی که در ذهن ما است با آن بهشتی واقعی تفاوتهای زیادی دارد.