آخرین اخبار:
کد خبر:۳۳۹۵۴۲
گزارش/

"خودرو ملی" آرزویی که هیچ گاه محقق نشد + مقایسه نرخ خودروهای داخلی با خودرو در بازار جهانی

با توجه به انحصاری بودن بازار "خودرو" در ایران و ناچاری مصرف‌کنندگان ایرانی به خرید این خودروها که تنها در نام یک "تولید ملی" محسوب می‌شوند، خودروساز داخلی را بر آن داشته است که همچنان در بازارهای داخلی یکه‌تاز باشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ مشتریان تاکنون به دلایل مختلف از کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل گله‌مند بودند و با افزایش قیمت رخ داده در هفته‌های اخیر میزان نارضایی این مصرف‌کنندگان که به دلیل انحصاری بودن صنعت خودرو در کشور و بالا بودن تعرفه واردات چاره‌ای جز انتخاب این خودروها برایشان باقی نمی‌ماند، این گلایه‌ها دو صد چندان شد.
 
یکی از دلایل یکه‌تازی خودروهای تولید داخل با قیمت بالایی که با توجه به قیمت دارند را می‌توان سیاست‌های تعرفه‌ای دانست که کفه بازار را به نفع تولیدکنندگان داخلی سنگین کرده و قیمت خودروهای وارداتی را به نحو قابل توجهی افزایش داده است و همین افزایش قیمت خودروهای خارجی که از نظر کیفیت قابل قیاس با خودروهای تولید داخل ندارند، بازار را در دستان تولیدکنندگان داخلی قرار داده است.
 
مصرف‌کننده ایرانی نیز به دلیل قدرت خرید محدود خود ناچار است از خودروهایی استفاده کند که خود به خوبی می‌داند ارزش آنچه را که پرداخت نموده است، ندارد.
 
در اینجا قصد ما این نیست که تولید ملی در کشور را زیر سوال ببریم و از افزایش واردات و کاهش تعرفه خودروهای خارجی دفاع کنیم چرا که بر اساس گلایه‌های قطعه‌سازان بیش از 90 درصد قطعات تشکیل دهنده خودروهای داخلی را قطعات بی‌کیفیت وارد شده از کشورهای دیگر و عمدتا چین تشکیل می‌دهند و همین عامل از مهمترین عوامل کاهش کیفیت این خودروهاست. 
 
این ادعا را از آنجا می‌کنیم که در گزارش مجلس در گزارش  مجلس از نتیجه تحقیق و تفحص در صنعت خودرو تامین قطعات خودروسازان مورد بررسی قرار گرفته است که از وابستگی شدید صنعت خودرو به واردات قطعه حکایت دارد و اشاره می‌کند گرایش به واردات قطعات بی‌کیفیت از خارج از کشور توسط «قطعه‌ساز نماها» و «واردات قطعات بی‌کیفیت چینی با برچسب ایرانی» در این سال‌ها آنچنان افزایش داشته است که انگیزه تولید قطعات در کشور به شدت کاهش پیدا کرده است.
 
علاوه بر این، گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو می‌افزاید: «در برخی از موارد مشاهده شده خودروسازان رأسا اقدام به واردات قطعات از خارج از کشور می‌کنند. در سال 1392 هر دستگاه خودرو پراید بدون کیسه هوا و با موتور یورو 2، مبلغ یک هزار و 600 دلار و هر دستگاه خودرو تیبا 2 هزار دلار نیاز ارزی داشته که این مبالغ با ادعای خودکفایی این محصول در تعارض است.»
 
خودروهایی که آلودگی هوا، نداشتن ایمنی، مصرف بالای سوخت و استاندارد نبودن بسیاری از آن‌ها زبان زد خاص و عام شده و همچنان در حال زیان رسانی به کشور هستند.
 
سازمان استاندارد نیز این در این سال‌ها شریک جرم خودروسازان شده است و هر ساله در گزارشاتی که کیفیت خودروهای داخلی منتشر می‌کند آن‌ها را با 83 امتیاز منفی(از مجموع 100 امتیاز منفی) در رده خودروهای خوب کشور قرار می‌دهد!
 
متاسفانه منافع عده‌ای خاص در صنعت خودروسازی کشورمان با خودروهایی که آلودگی هوا، نداشتن ایمنی و مصرف بالای سوخت و استاندارد نبودن بسیاری از آن‌ها، در طی سالیان زیان‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد کرده است، همواره مانعی بود تا زیان‌های ناشی از افزایش تعرفه واردات و یا تولید خصوصی خودروهای با کیفیت و البته ارزان خارجی در کشور نادیده گرفته شود و تاوان سال‌ها تصمیم‌سازی نادرست این مدیران منفعت‌طلب را تنها و تنها مردم ایران پرداخت کردند.
 
اظهارات مضحک مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا
 
جالب زمانی است مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا در اظهارنظری مضحک اعلام می‌کند: با واردات خودرو مشکلی نداریم چون هیچ ماشینی توان رقابت با محصولات ایکس 100 (پراید) و تیبا را ندارد.
 
وی همچنین با بیان اینکه این شرکت ارزان‌ترین خودروی فعلی بازار دنیا را می‌سازد، گفته بود: ما با آزادسازی واردات خودرو مخالفتی نداریم به شرط آنکه دولت در قیمت‌گذاری خودرو دخالت نکند و این مسئولیت را به خودروساز بسپارد.
 
مدنی با اشاره به برخی تعابیر به کار رفته برای خودرو پراید گفت: به طور مثال اظهار نظرهای غیرمسئولانه سبب ممانعت برخی کشورها از دریافت محموله‌های صادراتی پراید شد، زیرا بیان این موضوع سبب بدبین شدن رسانه‌ها و محافل تصمیم‌گیری آن کشورها نسبت به محصول ایرانی شد. حال سوال اینجاست که آیا خودروهای خارجی هم در کشور خود چنین شرایطی دارند و زیر سنگین‌ترین انتقادها قرار دارند؟! این در حالی است که خودروهای تیبا و پراید دارای مشتریان زیادی در بعضی کشورهای همسایه هستند.
 
بر همین اساس بر آن شدیم تا به مقایسه‌ای بین قیمت خودروهای تولید داخل و خودروهای خارجی بپردازیم و ببینینم با هزینه‌ای که برای خرید یک خودرو آن هم با کیفیت‌های بسیار پایین در کشور می‌کنیم، امکان خرید چه خودروهایی در خارج از کشور وجود دارد.
 
با در نظر گرفتن قیمت روز دلار در بازار آزاد یعنی 3127 تومان، قیمت روز پژو پارس، پژو 405، پژو 206، پژو  206 صندوقدار، رانا، سمند، سمند سورن، ام وی ام 530، و ام وی ام 315، با قیمت هایی بین 30.3 تا 43.2 میلیون، قیمتی معادل 9774 دلار تا 13961 دلار دارند.
 
بدین ترتیب مصرف‌کننده ایرانی در صورت رقابتی بودن بازار با خودروهای خارجی می‌تواند با همین هزینه‌ای که اکنون انجام می‌دهد سوار بر خوردوهایی با کیفیت و زیبا شود.
 
بد نیست در اینجا نگاهی به قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار کشور داشته باشیم. مروری بر این قیمت‌ها نشان می‌دهد که در صورتی که خودروسازان داخلی بدون ابزار تعرفه مجبور به مقابله با خودروسازان خارجی بودند، با چه قیمت‌هایی از سوی طرف مقابل مواجه شده و آنگاه چه ابزاری برای پیورزی در میدان داشتند. آیا در آنصورت نیز مصرف‌کننده ایرانی با چنین قیمت‌ها و چنین کیفیت‌هایی مواجه می‌گشت؟
 
ناگفته نماند قیمت‌های زیر، قیمت خودروهای خارجی در کشور مبدا می‌باشد و این قیمت‌ها در بازار ایران با احتساب تعرفه واردات و مالیات متفاوت بوده و بسیار افزایش می‌یابد.
 
نیسان ورسا مدل 2015؛ حجم موتور 1600 سی سی، قدرت 109 اسب بخار، مصرف سوخت 7.8 لیتر در 100 کیلومتر، 6 دنده. قیمت: 11 هزار و 900 دلار (37 میلیون و 211 هزار تومان)
 
 
شورلت اسپارک مدل 2014؛  حجم موتور 1200 سی سی، قدرت 84 اسب بخار، مصرف سوخت 7.2 لیتر در 100 کیلومتر، 6 دنده. قیمت: 12 هزار و 170 دلار  (38 میلیون و 55 هزار تومان)
 
 
میتسوبیشی میراژ مدل 2014؛ با حجم موتور 1200 سی سی، قدرت 74 اسب بخار، مصرف سوخت 6.8 لیتر در 100 کیلومتر، 6 دنده. قیمت: 12 هزار و 990 دلار (40 میلیون و 619 هزار تومان)
 
 
اسمارت فورتو مدل 2014؛ حجم موتور 1000 سی سی، قدرت 70 اسب بخار، مصرف سوخت 7.4 لیتر در 100 کیلومتر، 6 دنده. قیمت: 13 هزار و 270 دلار (41 میلیون و 495 هزار تومان)
 
 
کیا ریو مدل 2014؛ حجم موتور 1600 سی سی، قدرت 138 اسب بخار، مصرف سوخت 7.6 لیتر در 100 کیلومتر، 6 دنده. قیمت: 13 هزار و 900 دلار (43 میلیون و 465 هزار تومان)
 
 
فورد فیستا مدل 2014؛ حجم موتور 1600 سی سی، قدرت 120 اسب بخار، مصرف سوخت 6.5 لیتر در 100 کیلومتر و 7 دنده. قیمت: 14 هزار دلار  (43 میلیون و 778 هزار تومان)
 
 
شورلت سونیک؛ حجم موتور 1400 سی سی، قدرت 138 اسب بخار، مصرف سوخت 7 لیتر در 100 کیلومتر و 7 دنده. قیمت: 14 هزار و 170 دلار (44 میلیون و 309 هزار تومان)
 
 
تویوتا یاریس؛ حجم موتور 1500 سی سی ، قدرت 106 اسب بخار، مصرف سوخت 7.6 لیتر در 100 کیلومتر و 5 دنده. قیمت: 14 هزار و 430 دلار (45 میلیون و 122 هزار تومان)
 
 
هیوندا اکسنت؛ حجم موتور 1600 سی سی، قدرت 138 اسب بخار، مصرف سوخت 7.4 لیتر در 100 کیلومتر و 7 دنده. قیمت: 14 هزار و 600 دلار (45 میلیون و 654 هزار تومان)
 
 
در ادامه جدول قیمتی چهار نرخ مختلف از خودروهایی با برندهای معتبر و مقایسه قیمت جهانی و داخلی این خودروهای آمده است.
 
 
 
 
 
 
 
با وجود این قیمت‌ها آیا باز هم خودروسازان داخلی به ویژه مدیر گروه خودروسازی سایپا می‌تواند ادعا کند که در صورت آزادشدن واردات خودرو و کاهش تعرفه این محصولات، هیچ خودرویی توان رقابت با محصولات این کارخانه را ندارد؟
 
به نظر می‌رسد تعرفه‌های بالا برای خودروهای وارداتی که به منظور حمایت از تولید ملی انجام شد، در حال حاضر به یک فضای امن برای خودروسازان ایرانی تبدیل شده است که به این وسیله می‌توانند محصولات بی‌کیفیت خود را که عمدا از قطعات نامرغوب چینی تشکیل شده‌اند به بهانه رقابتی بودن بازار به هر قیمتی به مصرف‌کننده بینوا بفروشند و مصرف‌کننده نیز به دلیل بالا بودن قیمت خودروهای خارجی در داخل کشور، چاره‌ای جز خرید خودروهای تولید داخل ندارد.
 
شاید بهتر بود دولت با بازنگری متعادل و تدریجی در تعرفه واردات خودرو، رقابتی صحیح در بازار ایجاد کند و این مطالبه جدی مصرف‌کننده ایرانی از خودروسازان داخلی را پیگیری کند تا با اصلاح ساختار و کسب آمادگی بیشتر توان رقابت با محصولات خارجی را پیدا کنند و بازار نیز از انحصار موجود نجات پیدا کند.
 
واقعیت نیز این است تا شوکی به صنعت خودرو و مدیران این صنعت وارد نشود، هیچ تحولی در راستای بهبود این فضا رخ نخواهد داد و در حال حاضر تنها راه وارد کردن این شوک، کاهش تعرفه واردات و ایجاد یک فضای رقابتی در بازار خودرو با حضور رقبای قدر خارجی است تا ببینیم آیا باز هم مدیران خودروسازی‌های داخل کشور می‌توانند ادعا کنند که هیچ خودروی خارجی‌ای توان رقابت با خودرونماهای پراید و تیبا را ندارند؟

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
سکوت
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
بهترین خودروی جهان طبق آمار اعلام شد:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
پـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرایـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد
.
.
.
.
.
به جان ... :)
36
3
رفیق
۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۷
میگن با مرسدس s600 gaurd که ضد گلوله هم هست قراره نامزد پنج خودروی برتر جهان بشه.... :)
م
۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴
سه هزار میلیارد که چیزی نیست.دولت تدبیر و امید توی قراداد کرسنت گل کاشته
وحید
Germany
۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
فقط میشه گفت . یه ظلم بزرگ به مردم ....
45
0
عباس
۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
دزدی تو روز روشن که همه دارن می بینن وبعضی هاهم مکدرشدن
یه ایرانی
۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
روحانی مچکریم
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
با سلام
این قیمت جهانی میلیون تومنی که نوشته شده بادلار 3000 هست ولی قیمت واقعی دلار طبق گزارشی که خبرگزاری فارس نوشته کمتر از هزار تومن می باشد خلاصه همه این مطالب نمایانگر ضعف شدید مدیریتی در کشور است با تشکر
25
0
ars
Germany
۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹
تو بقیه چیز ها حرفی از حمایت ملی نیست مثلا محصولات الکترونیکی ایران یا لوازم خانگی ایران توان رقابت داره که بیشتر از نصف بازار این کالاها دست کره ای هاست؟ ولی بحث خودرو میشه یاد حمایت ملی می افتند. باید تعرفه خودرو آزاد شه تا این دو شرکت که بلای جون مردم و اقتصاد هستند کار دستشون بیاد. ریو 2014 هم اومد هنوز سایپا جرات نکرده خط تولید پراید رو ببنده پس این تیبا برای چی بود؟ اگه هسته ای دست اینا بود چی میشد!!!!
17
0
یه بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱
برید تو اینترنت آرش فربد رو سرچ کنید!
یه طراح ماشین ایرانیه!
ببینید چه ماشینایی داره تو خارج میسازه ...
7
0
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲
اینجا ارزون ترین ماشین خارجی که دیدم 36 میلیونه . پس یعنی اگه تعرفه روبردارن هم کم درامد ها 36 میلیون ندارن که بخرن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
6
10
رفیق
۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۴
برادر من این قیمتایی که نوشته شده قیمت مدل های صفر کیلومتر فول آپشن هست.... اگر وارد بازار بشن حتی با تعرفه 10 تا 20 درصد در کمتر از دو سال بازار دست دومشون هم رونق می گیره ... الان شما برید مناطق آزاد تجاری قمیت ها رو ببنید واقعا تعجب می کنید مثلا توتوتا یاریس 2009 حدود 22 میلیونه .... جدیدا تو آبادان از عراق پراید میارن که 6-7 میلیون قیمتشه
شریف
۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲
دوست عزیز ماشین هایی که در اینجا مطرح شده چندین برابر از پراید 21 میلیونی با کیفیت تر هستند و البته خودرویی با کیفیتی نزدیک به پراید(و مطمئناً بهتر از پراید) وجود دارد که قیمتشان کمتر از 21 میلیون می باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
واقعا باید گفت روحانی مچکریم
12
1
محمد
۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۰
به نظرم اگه ایران وارد نسل جدید خودروها هیبریدی و برقی بشه بهتر چون هم دست توش کمه و هم قابلیت رشد داریم و در دنیا زود مطرح میشیم تازه میتونیم هوای پاک ومقابله باآلودگی صوتی رو به همراه داشته باشه درضمن دنباله روی پیام رهبریه که "ما میتوانیم..."
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۹
واقعا آدم بعضی وقتا نمیدونه چی بگه.. به اسم حمایت از تولید داخلی حق مردم رو می خورند یه آبم روش..
در کمال پررویی طلبکارن که در حال ضرر کردن هستند..از نظر من یکی که این جور پول در آوردن از - ربا - خوری هم شرم آور تره..
مثلا کدوم آدم عاقلی اگه مجبور نباشه حاضره بابت یه پراید نهایتا 9 میلیونی 22 میلیون پول بده؟؟؟ پولی که تو این دوره و زمونه با بدبختی درمیاد...
12
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
باسلام.
یکی از بهترین راهها برای انحصار عده ای فرصت طلب(مسئولین خودروسازهای داخلی)فراهم سازی بازار رقابت(فرصت انتخاب برای مردم یعنی مصرف کننده)است.ورود خودروهای خارجی خوب و مناسب و باکیفیت بدوم هزینه های کمرکی.باید عدالت برای مصرف کننده اجرا شود.
8
0
عباس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
خودروسازان به دولت پول میدن که واردات ماسین باگمرکی بالاباشداگه سایپاایران خودرو راست می گن برن کشورهای دیگه ببینن کسی ماشین اونارومی خره باقیمتی که توایران می دن
10
0
روح الامين
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
سلام .ميگن دو نفر رفته بودن خواستگاري يه دختر .
گفته بودن آقا دامادها چي دارن
گفته بودي يكيشون دكترا داره يكيشون پرايد.
گفته بود دخترتو بده به اون كه پرايد داره ...
10
0
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
واقعا متاسفم واسه خودم و همه ایرانی ها
مردمی که تو کره یا هر جای دیگه دنیا این ماشین ها رو سوار میشن چی شون از مردم ما بیشتره
مسولان ما فقط به فکر خودشون هستن
7
0
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
سلام خارجیا ماشین 20 میلیونی چی دارن ؟ لطفا اونا رو هم معرفی کنید ممنون
4
0
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
عزیزم اینقدر حق مردم رو خوردن که اصلا 200 میلیون به چشم نمیاد
طرف 3000 میلیارد سرمایه داره بعد میخوای واسه 200 تومان اخم کنه
3
0
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
ماشین ایرانی نخرید چرا ما ایرانی ها تا هرچی داره گرون می شه هجوم می یاریم برا خرید بعد که قیمتش سر به فلک زد اعتراضمون بلند می شه این ها هم مارو خوب شناختند لااقل این مورد رو خوب بلدن چطور اجرا کنن وقتی نعمت بخش ازش می پرسن چی سوار می شی می گه مگان و می گن که ایرانی نیست می گه ایرانی هست و ازش می پرسن چرا پراید سوار نمی شی می گه توقع داری من مثل شما باشم و ماشینی که شما سوار می شید من بشم با نخریدن بزنید تو دهنشون تا جوابشون رو بگیرن
3
0
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷
توی استان خوزستان اعلام کردن میخان تعرفه رو بردارن ماشین های پلاک اروند بیاد توی تمام شهر ها . اگه اینجور بشه چی میشه .........
3
0
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۹
واقعا پیکانتو 26 میلیون ؟ مگه چی داره ؟ مسئولین کره رسیدگی کنن بابا ...........
5
0
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
باید تعرفه ها برداشته بشه و واردات خودرو ازاد بشه . اونوقت با 4000 دلار یه ماشین بسیار باکیفیت تر از ماشین های تولید داخل میشه خرید
7
0
پربازدیدترین آخرین اخبار