به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از اصفهان، سلسه نشستهای "هیات دانشجویی سلام" بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان، که به صورت هفتگی در خوابگاههای دختران این دانشگاه برگزار میشود، این هفته موضوع شبکههای اجتماعی را مورد بررسی قرار داد.
در این نشست هاشمیان، کارشناسی ارشد رسانه، نقاط قوت و ضعف رسانههای اجتماعی که امروزه بسیاری از افراد جامعه درگیر آنها هستند، را بیان کرد.
وی افزود: از مهمترین نقاط قوت شبکههاي اجتماعي میتوان به ظرفيتهاي فرا مکاني، فرا زماني، بدون هزينه بودن و ايجاد کردن جمعهاي دوستانه اشاره کرد.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه ایجاد جمعهای دوستانه مهمترین دلیل روی آوردن به شبکههای اجتماعی است، گفت: در بسیاری از موارد مشاهده میکنیم که هر چه گروهای شکل گرفته در شبکههای اجتماعی خلوتتر باشند، جذابيت خود را برای اعضای آن از دست ميدهد.
هاشمیان تصریح کرد: معمولا افراد عضو این گروهها، در جويی که توسط رسانهها ايجاد ميشود، حالت انفعالي را انتخاب ميکنند و در مقابل شرايط حاکم بر آنها تعظيم ميکنند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه از سوی افراد عضو در این شبکهها بحث مدیریت زمان صورت نمیگیرد، افزود: بر اساس آمار 80 درصد مخاطبين اين فضا در ايران دختران دبيرستاني و دانشجویان هستند.
این کارشناس رسانه بیان داشت: جوانان ما در اين سن ميتوانند خيلي از نقاط ضعف و مشکلات رفتاري خود را حل کنند و شخصيت خود را ارتقا دهند، اما بيشتر زمان خود را در اين محيطها و به حضور در شبکههای اجتماعی اختصاص میدهند.
هاشمیان تصریح کرد: جوانان ما خيلي از ظرفيتها و امکاناتی را که در اختیار دارند، با حضور بیش از حد خود در رسانههای جمعی، آنها را نابود ميکنند.
وی افزود: مهمترين عادتهايي که اين شبکهها ايجاد ميکنند، عادت دادن مخاطبين به متنهاي کوتاه، خندهدار و همراه باعکس و فيلم است، و متاسفانه نسل جوان ما نیز نسلي هستند که از کتاب فراري هستند.
این کارشناس رسانه در پایان گفت: براي مقابله با آسیبهای شبکههای اجتماعی و استفاده از مزیتهای آنها، بايد حضور خود را در گروهها و شبکههای اجتماعی هدفمند کنيد.