به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد- افزایش مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان خبری بود که چندی پیش توسط حمید صرامی، مديرکل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر خبری شد.
در همین خبر وضعیت مصرف مواد مخدر در دختران دانشجو و در حوزه مصرف برخی داروها و مواد روانگردان نگرانکننده بیان شد و آمار ارائه شده از شیوع 2.5 درصد مواد مخدر در بین دانشجویان پرده برداشت.
برخی باورهای غلط که توسط عده ای سود جو به آن دامن زده میشود سالیانی است که دامن گر تعدادی از دانشگاه های ما شده و پدیده ای به نام قرصهای معجره گر و نمره آور را در بین دانشجویان تبلیغ می کند.
«ریتالین بخور نمره بگیر»، باور غلطی است که میتواند آنچنان دامن گیر دانشجویان مصرف کننده این نوع قرص روانگردان شود که شاید تا آخر عمر نتواند از این آتش بر افروخته شده رهایی یابد.
سید حسن موسوی چیلک، مدرس دانشگاه و رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، با بیان اینکه در مورد میزان و تعداد دانشجویانی که در زمان برگزاری امتحانات از مواد روان گردان استفاده می کنند آماری نداریم، تاکید کرد: هیچ دارویی به یادگیری دانشجویان کمک نمیکند.
وی با اشاره به سابقه طولانی اش در تدریس گفت: آنچه بنده از نزدیک دیده ام و تجربه علمی و عملی در تدریس به دانشجویان دارم این است که فقط تلاش و پشت کار دانشجویان است که به آنها کمک میکند.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به فعالیتهای انجام شده در وزارت علوم به منظور پیشگیری از مصرف مواد مخدر بیان داشت: وزارت علوم یکی از سازمانهای موفق در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روانگردان بوده است.
موسوی چیلک بیان داشت: برای پشگیری از باورهای غلط نیازمند انجام کار فرهنگی هستیم.
مدیرکل دفتر توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خطاب به دانشجویان سراسر کشور گفت: خیلی صادقانه میگویم تنها مسئله ای که باعث موفقیت شما خواهد شد، تلاش و پشتکارتان است.
مصرف "ریتالین" منجر به اعتیاد میشود
مریم رضایی، مدرس موسسه آموزش عالی بهزیستی مشهد نیز با اشاره به اثرات سوء مواد روان گردان بویژه "ریتالین" اشاره و تصریح کرد: "ریتالین" در ابتدا باعث کم خوابی شده و به مرور زمان ضمن کم کردن اشتها مانند "آمفتامینها" وابستگی ایجاد کرده و باعث اختلال تمرکز و کاهش سطح هوشیاری خواهد شد.
وی به اعتیاد آور بودن مواد روانگردان اشاره کرد و بیان داشت: این مواد عوارضی همچون لرزش دست، از بین رفتن تمرکز، و تخریب سلولهای مغزی را باعث شده و علائم روح و روانی بعضا جبران ناپذیری را ایجاد خواهند کرد.
معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی بر لزوم فرهنگ سازی در دانشگاهها تاکید کرد و افزود: دانشجویان باید بدانند در طول یک یا دو هفته نمیتوان درس های یک ترم را خواند و با کم خوابی و مصرف قرص، بی توجهی به دروس را در طول ترم جبران کرد.
رضایی بیان داشت: اگر میخواهیم فارغ التحصیلان باسوادی داشته باشیم باید مطالب ارائه شده در طول ترمهای مختلف وارد حافظه بلند مدت دانشجویان شده و با کدبندی مناسب در ذهن دانشجویان این اطلاعات در آینده شغلی آنان مورد استفاده قرار گیرد نه اینکه دروس برای شب امتحان بوده و بعد از نمره گرفتن از آن درس، اطلاعات برای همیشه فراموش شود.
وی گفت: انسانها از نظر ژنتیکی با یکدیگر متفاوت هستند به همین دلیل مصرف مواد مخدر و روانگردان نیز ممکن است با برخی علائم و عوارض متفاوت ظاهر شود.
مدرس موسسه آموزش عالی بهزیستی مشهد بیان داشت: ممکن است مصرف "ریتالین" بر روی مصرف کنندگان اثرات متفاوتی داشته باشد؛ اما در اکثر موارد مصرف این مواد به وابستگی و اعتیاد منجر خواهد شد.
برای پیشگیری از مصرف مواد روانگردان نیازمند کار فرهنگی در دانشگاهها هستیم
سرهنگ ماشاالله صادقی، جانشین معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: متاسفانه به فصل امتحانات که نزدیک میشویم این باور غلط که استفاده از مواد روان گردان باعث نمره گرفتن می شود توسط افرادی منفعت طلب که خوشان قاچاقچیان حرفه ای هم هستند در بین دانشجویان شایع میشود.
وی افزود: یکی از خواص مواد روانگردان این است که باعث کم خوابی یا بیخوابی میشود و متاسفانه این کار در بین دانشجویان تنبل و درس نخوان که همه چیز را برای شب امتحان گذاشته اند، اتفاق می افتاد.
جانشین معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: میزان وابستگی خیلی زود اتفاق میافتد و متاسفانه عوارض استفاده از مواد روانگردان گاهی آنچنان گریبانگیر جوانان میشود که به سادگی نمیتوانند از آن رها شوند.
صادقی با بیان اینکه ما از قشر دانشجو انتظار نداریم که به این شایعات دروغ توجه کنند، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری نیازمند کار فرهنگی در دانشگاهها هستیم و ما به کار فرهنگی و فرهنگ سازی اعتقاد داریم.
وی گفت: نظر خواهیهایی که از دانشجویان انجام شده، موید این مسئله است که استفاده از مواد روان گردان هنوز در بین تعدادی از دانشجویان اتفاق میافتد که این مسئله باید با فرهنگ سازی از بین برود.
جانشین معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی بیان داشت: مصرف مواد روان گردان در بین پسران بیشتر دیده میشود و دختران معمولا درس خوان تر هستند و به دلایل فرهنگی، کمتر به سمت استفاده از مواد روان گردان میروند.
صادقی با بیان اینکه مصرف مواد در بین پسران، بیشتر در بین دانشجویان تنبل شایع است، بیان داشت: دانشجویان درس خوان که در طول ترم درس خوانده اند، به دنبال این گونه اعمال نمیروند.
تخریب سلول های مغزی از عوارض مصرف ریتالین است
عباس زوار، مدرس دانشگاه بهزیستی خراسان رضوی و مدیر دپارتمان کنترل اعتیاد موسسه طب پیشگیری سیب هم ضمن اشاره به عوارض مصرف برخی از قرص ها در میان دانشجویان گفت: مواد مخدر یکسری علائم و حالتهایی ایجاد میکند که برای مصرف کننده خوشایند است و به همین علت به مصرف آن عادت میکند.
وی افزود: برخی قرصها مانند ریتالین از خانواده آمفتامین ها محسوب میشوند و عوارضی مانند بی خوابی به دنبال دارند و به همین علت برخی از سوداگران و قاچاقچیان برای فروش خود از این امر به ویژه در فصل امتحانات دانشجویان سوء استفاده کرده و آن را به غلط در میان آنها رواج میدهند.
مدرس دانشگاه بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه این قرصها بعد از دو سه نوبت مصرف ایجاد وابستگی شدید روانی میکند، تصریح کرد: از عوارض اثبات شده این قرصها تخریب سلول های مغزی است.
زوار ادامه داد: در حالیکه فرد تصور می کند با مصرف این قرص ها تمرکزش افزوده میشود، سلولهای مغزی آسیب دیده و تخریب میشوند.
وی تصریح کرد: مصرف ریتالین هر چند وابستگی زیاد جسمانی مانند دیگر افیون ها به دنبال ندارد؛ ولی اعتیاد روانی شدیدی در مصرف کننده ایجاد میکند.
مشاور شورای مبارزه با مواد مخدر افزود: این وابستگی روانی سبب می شود که فرد با دو بار مصرف برای مصرف مجدد گرایش و میل شدیدی پیدا کرده و به اعتیاد منجر شود.
زوار گفت: اعتیاد به این گونه روانگردان ها فرد را کم کم از کنترل خارج کرده و وی به رفتارهای پر خطر دست می زند.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: سیستم عصبی فرد مصرف کننده قرصهای روانگردان آنقدر مختل میشود که کنترلی بر رفتار خود ندارد.
وی بیان داشت: برای پیشگیری و رواج مصرف این گونه قرصها در میان قشر دانشجو نیاز به فرهنگ سازی وجود دارد و از آنجا که اصول پیشگیری معمولا یکسان است، نیاز به توانمندسازی و آموزش مهارتهای زندگی وجود دارد.
زوار تاکید کرد: باید به دانشجویان آموزش داد که برای موفقیت در امتحانات نیاز به برنامه ریزی مناسب و مدیریت زمان دارند و میتوانند با افزایش مهارتهای زندگی از خطراتی مانند گرایش و اعتیاد به قرصهای روانگردان دور بمانند؛ چراکه مصرف آنها جز آسیبهای شدید مغزی چیز دیگری به دنبال ندارد.