به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، مجتبی شریعتی نیاسر در نشست خبری عملکرد و برنامههای حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم که امروز در سالن شهید مفتح ساختمان وزارت علوم برگزار شد گفت: در تاریخ ۶ دی ماه مسئولیت معاونت آموزشی را عهده دار شدم در اولین روز معارفه کنترل کمی، ارتقای کیفی، اقتدار و هماهنگی را شعار خود قرار دادم که راستای سیاست معاونت آموزشی قبلی نیز بوده است. در ابتدا راجع به سیاستهای کلی سپس برنامههای اجرایی و در آخر مصوبات اطلاعاتی ارائه خواهم داد.
وی در خصوص سیاستهای کلی گفت: ما تلاش میکنیم در جهت تحقق آرمانهای نظام و اهداف سند چشم انداز و سیاستهای علم و فناوری که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده کار کنیم. تمام توان و قدرت را در خدمت نظام آموزش عالی و پیشبرد اهداف دولت تدبیر و امید منظور کنیم از جمله کارها ساماندهی وضعیت دانشگاههای تازه تاسیس، هماهنگی با ارکان مهم آموزش عالی که جزو ضرورتها بوده است.
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه بیان داشت: تثبیت و حفظ نقاط قوت گذشته و اصلاح ضعفهای قبلی از دیگر نکاتی است که به آن توجه شده تقویت و توسعه نقش دانشگاهیان در برنامه ریزیها و سیاستهای کلان آموزش عالی بررسی ساماندهی و هماهنگی در نظام پذیرش و توسعه آموزش عالی در هر یک از نظامهای آموزشی عالی مانند پیام نور آزاد غیرانتفاعی و موسسات دولتی و غیردولتی از دیگر برنامههای ماست. توجه ویژه به قانون مداری و فراجناحی عمل کردن و بررسی و تصمیم گیریهای کارشناسانه از دیگر برنامهها میباشد.
وی در خصوص اهمیت آموزش عالی گفت: برای اینکه بیشتر به این بحث توجه کنیم در حال حاضر ۱۸۲ مرکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم داریم که از این تعداد ۱۴۰ موسسه آموزشی و ۴۲ موسسه پژوهشی داریم و ۷۰ موسسه غیروابسته به وزارت علوم گزارش شده که تعداد ۱۰ موسسه در حوزه آموزشی و ۶۰ موسسه در حوزه پژوهشی فعالیت دارند. به طور میانگین در حدود ۶۰ درصد این موسسات اعم از وابسته و غیروابسته منحصرا فعالیت آموزشی دارند و این نشان میدهد حوزه آموزشی و دستگاه آموزش عالی یکی از حساسترین مراکز است.
شریعتی نیاسر در ادامه بیان داشت: بر این اساس معتقدم باید بیشتر به مسائل آموزشی توجه کنیم و بنا براین موضوع است که میخواهیم ارتباطمان با رسانها قویتر شود چرا که رسانهها پیشانی دستگاهها و نظام مدیریتی هستند.
وی به تشریح برنامههای حوزه معاونت وزارت علوم پرداخت و گفت: ایجاد مناطق ده گانه آموزشی در کل کشور که در حال حاضر به طور مستقل به مسائل رسیدگی میکنند، رتبه بندی دانشگاهها و مراکز علمی کشور اعم از دولتی و غیردولتی اصلاح نظام پذیرش دانشجو در تمام زیر نظامها اعم از پردیسها دانشگاههای خاص، فراهم نمودن تسهیلات جدید برای جذب هیئت علمی در موسسات غیردولتی و واگذاری موضوع بررسی رشتههای علوم انسانی به شورای تحول علوم انسانی از دیگر برنامههای این وزارت خانه بوده است.
وی در ادامه برنامههای وزارت علوم افزود: بررسی جدی ضروری و سریع برنامههای آموزشی دانشگاهها یکی از برنامههای ماست که به زودی مهلتی را برای بازنگری برنامههای آموزشی قدیمی که بیشتر از سی سال از عمرشان میگذرد اتخاذ میشود این امر هم به این خاطر ضرورت دارد که تغییرات سریع در فناوری و شیوههای نو فناوری و ناکامی برنامههای گذشته آموزشی در کارآفرینی احساس میشود.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به تدوین آئین نامههای آموزشی گفت: اولویت بخشی به انطباق رشتهها با بازار کار تلاش برای بین المللی کردن دانشگاهها که در اجلاس هفته آینده وزاری علوم غیر متعهدها نیز بررسی میشود و برخورد مقابله با مصادیق غیرقانونی از دیگر برنامههای ما میباشد.
وی در خصوص مصوبات تصریح کرد: در پردیسهای بین المللی دانشگاهها با توجه به اینکه آنها از رسالت خودشان فاصله گرفتهاند پذیرش دانشجو به صورت آزمون غیرمتمرکز در همه پردیسها ممنوع شد و مهر ماه ۹۴ طبق برنامه از پیش تعیین شده پذیرش دانشجو خواهند شد و در مهر ماه ۹۵ براساس یک اساسنامه بازنگری شده پذیرش میکنند.
وی در ادامه بیان داشت: صدور و مجوز برای موسسات غیردولتی به طور کامل جلوگیری شده و از سال گذشته هیچ مجوزی برای تکلیف نداریم ضمن آنکه تمام مسئولان گروههای برنامه ریزی آموزشی تعیین و احکام صادر و این تدبیر اندیشیده شده که از حضور و نقش اساتید دانشگاهی استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه از ۴۰۰ نفر از اساتید برجسته در ارتباط با برنامه ریزی آموزشی استفاده شده گفت: ما میخواهیم از سرمایهها و اندوختههای تجربه در برنامه ریزی آموزشی استفاده کنیم باید اشاره کنم که اولین جلسه شورای برنامه ریزی بعد از گذشت شش ماه دو هفته پیش تشکیل شد که مصوبات مختلفی داشت که در خصوص برنامه آموزشی دکتری، حوزه علوم انسانی و علوم پایه و فنی و مهندسی بوده است در مورد برنامه ریزی آموزشی برای مقطع کارشناسی ارشد نیز در حوزه میان رشتهای، هنر و کشاورزی مصوباتی داشتهایم.
شریعتی نیاسر با تاکید بر اینکه اولین جلسه شورای گسترش آموزش عالی بعد از ده سال تشکیل شد گفت: قریب به ده سال است که این جلسات تشکیل نشده است و مصوباتی از جمله در خصوص سر و سامان دادن به رشتههای دانشگاه آزاد داشته است رشتههای این دانشگاه که فاقد مجوز بودهاند در یک بازه چند ماهه بررسی شدهاند که ۸۷۲ رشته فاقد مجوز بودهاند که ۳۴۹ رشته مورد تایید قرار گرفت. ۲۴۱ رشته در مقطع ارشد و ۱۰۸ رشته در مقطع دکتری بودهاند که پذیرفته شده و بقیه باید با ضوابط آموزش عالی خودشان را تطبیق دهند و تا پایان اردیبهشت ۹۴ رشتههای فاقد مجوز بررسی نهایی میشوند و چیزی در حدود ۱۲۰۰ مورد باید تا این زمان بررسی بشوند.
وی با اعلام این خبر که ۲۳ رشته علوم انسانی در شورای گسترش آموزش عالی تنفیذ شد گفت: در شورای گسترش ۴۷ رشته در مقطع ارشد پیام نور تنفیذ شد و ۹۷ رشته از دانشگاههای دولتی در مطقع تحصیلات تکمیلی و ۴۵ رشته مربوط به دکتری و ۳۹ رشته مربوط به ارشد تنفیذ شدهاند.
وی بررسی موسسات غیر دولتی را در شورای گسترش یکی از اقدامات دانست و گفت: در این بررسیها ۵ مورد از موسسات غیر دولتی مجوز پذیرش دانشجویی آنها به صفر رسید و یکی از پژوهشگاهها نیز مجوز پذیرشش به عدد صفر رسید که این مقدمهای بر لغو امتیازشان است و اگر خودشان را به سطح مطلوب وزارت علوم نرسانند لغو خواهند شد.
وی افزود: علاوه بر آن احکام کمیسیونهای زیر مجموعه هم صادر شده و کمیسیونها با ساختار جدید فعالیت خودشان را انجام میدهند ده گروه تخصصی زیر مجموعه کمیسیونهای آموزش داریم که حدودا مشتمل بر ۱۱۰ استاد برجسته کشور است که در برنامه ریزیهای شورای گسترش دخالت خواهند داشت. تعدادی زیاد از برنامههای آموزشی تدوین شده ولی تعداد زیادی هنوز نیاز به بازنگری دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه موسسات غیر دولتی در حال حاضر ۳۵۸ موسسه غیر دولتی داریم که از این تعداد ۲۷۵ مورد فقط بین سالهای ۸۴ تا ۹۲ مجوز گرفتهاند در این فاصله این هشت سال تعداد زیادی از وضعیت موسسات غیر دولتی به گونهای است که حدود ۴۰ درصد این موسسات تعداد دانشجویانش زیر ۵۰۰ نفر است و تعداد قابل توجهی از این موسسات به شدت گرفتار و بدهکارند. سهمی که موسسات غیردولتی به لحاظ تامین نیاز دانشجو دارند چیزی در حدود ده درصد دانشجویان کل کشور است و سهمی که برای تحصیلات تکمیلی دارند در حدود سه درصد میباشد.
وی گفت: آئین نامهای در حال تنظیم شدن که موسسات غیر دولتی بتوانند به راحتی جذب هیئت علمی داشته باشند وضعیت پذیرش دانشجو در موسسات غیر دولتی حتما باید ارتقا پیدا کند وگرنه لغو امتیاز خواهند شد.
معاون آموزشی وزیر علوم به سطح بندی موسسات غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: تا اسفند ماه این سطح بندی انجام میشود و در پنج سطح متفاوت قرار میگیرند. ۱۸ مورد از این موسسات نیز تبدیل به دانشگاههای دولتی شدهاند ضمن آنکه توسعه کمی پذیرش دانشجو در دانشگاههای خاص تقریبا محدود خواهد شد و بنا نیست دانشگاههای خاص به طور رسمی به تحصیلات تکمیلی ورود پیدا کنند دانشگاههای خاص یعنی پیام نور علمی کاربردی و فنی حرفهای.
وی در خصوص موسسات دولتی گفت: ۵۴ مرکز دانشگاهی مجوز گرفتند وبعضی به طور مشخص عنوان دانشگاه داشتند ۴۷ مرکز دانشگاهی ظرف یک سال مجوز گرفتند در جمع بالغ بر صد مورد در طی هفت سال مجوز گرفتند که ما به شدت با انبوه موسساتی مواجه هستیم که حداقل استانداردها را دارا هستند.
شریعتی نیاسر در مورد پردیس دانشگاهها گفت: در پردیسهای بین الملل محدودیتی قائل شدیم در حال حاضر ۲۱ هزار نفر دانشجو در ۱۰۳۳ رشته محل در حال تحصیل هستند پردیسها عمدتا به مراکز درآمدزایی تبدیل شدند واین اصلا مطلوب ما نیست فلسفه وجودی پردیسها چیز دیگری بوده است ۵۳ پردیس با کیفیت نامطلوب در حال درآمدزایی برای دانشگاهها هستند.
شریعتی نیا سر گفت: سال ۱۴۰۴ آخر برنامه هفتم است و پیش بینی ها نشان می دهد که جمعیت جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله کاهش خواهد داشت در سال ۹۳، جمعیت دانشجویی کشور ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است که این جمعیت یعنی ۴۷ درصد برنامه پنجم تحقق پیدا کرده است در صورتی که در افق ۱۴۰۴ باید هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر باید دانشجو داشته باشیم که این یعنی تقریباً ۶۰ درصد برنامه هفتم را همین حالا تأمین کرده ایم و تا سال ۱۴۰۴ نباید هیچ رشدی داشته باشیم چرا که ما تمام این سهمیه ها را پوشش داده ایم و به نظر من این روند کار نشان می دهد که رشد بی رویه و سریع و غیرهدفمند داشته ایم.
وی به فرمایش مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان اشاره کردند که توجه کنید توسعه غیرهدفمند آموزش عالی موجب اتلاف بودجه مالی و انسانی می شود.در خصوص استعدادهای درخشان نیز آئین نامه مدتی پیش ابلاغ شد که مورد اعتراض برخی دانشجویان قرار گرفت و نیاز به بازنگری داشت.
معاون آموزشی وزارت علوم به تغییر در آئین نامه های استعدادهای درخشان اشاره کرد و گفت: سه تغییر در این آئین نامه صورت گرفت که در این آئین نامه معدل کارشناسی ۱۶ و معدل کارشناسی ارشد ۱۷ پیش بینی شده بود در تغییرات معدل کارشناسی ارشد کماکان ۱۷ است ولی برای کارشناسی با توجه به تفاوت نظام نمره دهی دستگاه های مختلف تراز بندی وجود داشت که این ترازبندی ها توسط سازمان سنجش به دانشگاه ها ابلاغ شد.
وی افزود: در بحث جدول امتیازات هم ۷۰ امتیاز تعیین شده که حداقل امتیاز از ۱۰ به ۷ کاهش پیدا کرد و امتیازدهی به مقالات هم تغییر کرد نمره زبان هم در آئین نامه ۷۰ بود که به ۵۰ کاهش دادیم و این تغییر برای کمک به دانشجویان مستعد بوده است.
وی در خصوص آئین نامه برای بخش خصوصی گفت: تا پایان برنامه ششم باید مؤسسات بخش خصوصی در حوزه آموزش عالی ۳۰ درصد آموزش عالی را تخصیص دهند و حدود ۲۰ درصد را نیز در بحث تحصیلات تکمیلی اختصاص بدهند ضمن آنکه ما تلاش کردیم تا سقف پذیرش دانشگاه های برتر در بحث بدون کنکور وارد شدن دانشجویان ۲۰ درصد شود و باقی دانشگاه ها همان سهم ده درصد خود را خواهند داشت.
معاون آموزشی وزارت علوم به دانشگاه فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: این دانشگاه باید به گونه ای پیش برود که خود را از هنرستان ها بگیرد و دانشگاه جامع علمی- کاربردی نیز باید روی صنعت کار کند دانشگاه پیام نور هم باید به سمت تأمین نیروهایی برود که به خاطر اشتغال نمی توانند به صورت عادی تحصیل کنند و دلیلی وجود ندارد که این دانشگاه ها اقدام به پذیرش جوان ۱۸ ساله ای کند که می تواند روزانه تحصیل کند.