به گزارش «خبرگزاری دانشجو» به نقل از زیتون، نشست شورای دانشگاه تبریز با حضور مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم به منظور هم اندیشی برای ارتقای برنامه های آموزشی دانشگاه ها در این دانشگاه برگزار شد.
معاون آموزشی وزارت علوم در این نشست کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی را سه رویکرد اصلی و سیاست راهبردی این معاونت بیان کرد و گفت: در دهه گذشته روند گسترش کمی مراکز آموزشی در حوزه های مختلف بیش از حد نیاز جامعه بوجود آمده بود که باید این روند اصلاح شود.
مجتبی شریعتی نیاسر داشتن سرعت عمل بالا، اخلاق محوری، قانونمداری و فراجناحی عمل کردن را از جمله ویژگی های بارز برنامه های این معاونت برشمرد و گفت: همه مدیران، مسئولان، اساتید و دانشگاهیان یک ماموریت دارند و آن هم توسعه همه جانبه آموزش عالی کشور است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از دانشگاه های جدید با حداقل استانداردهای لازم مشغول فعالیت هستند که در صورت عدم کسب استانداردهای لازم از پذیرش دانشجو تا رسیدن به استانداردهای لازم جلوگیری خواهد شد، خاطر نشان کرد: ارتقای کیفی شعار و رویکرد دوم این معاونت است که می خواهیم با کمک گرفتن از دانشگاه های جامع و برتر کشور و به ویژه با همفکری اساتید سرشناس دانشگاه ها این وضعیت را بهبود بخشیم.
شریعتی نیاسر، همچنین با اشاره به رویکرد سوم این معاونت که مربوط به اقتدار و هماهنگی بود، اضافه کرد: در کنار نظارت دقیق و سیاست گذاری وزارت علوم، بسیاری از مسئولیت ها به مدیران دانشگاه ها و به خصوص دانشگاه های قدیمی و برتر تفویض می شود که با این کار می توان اقتدار وزارت و آنها را بالا برد که در این زمینه باید هماهنگی های لازم صورت گیرد چرا که با هماهنگی، همفکری و مشورت می توان به اهداف تعیین شده رسید.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعال کردن شورای عالی برنامه ریزی آموزشی را از دیگر اقدامات اساسی این معاونت اعلام کرد و خاطر نشان کرد: برنامه های آموزشی و سرفصل دروس در دانشگاه ها باید حداکثر ۵ سال با تحول علوم در دنیا، به روز رسانی و متحول شود.
دکتر شریعتی نیاسر، در خاتمه اظهار داشت: برخی از مراکز آموزش عالی کشورمان با توجه به دور شدن از رسالت اصلی خود - نظیر آموزش از راه دور و یا آموزش های فنی و حرفه ای احتیاج به کمک دارند که به جایگاه اصلی خود برگردند؛ البته این کار نیز یک شبه درست نمی شود و باید در این راستا هم صبر و حوصله کرد.
رییس دانشگاه تبریز نیز در این آیین با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت های این دانشگاه در زمینه های مختلف این دانشگاه گفت: دانشگاه تبریز برند آذربایجان و به ویژه شهر تبریز است و در امتداد دانشگاه ربع رشیدی بوجود آمده که ۷۰۰ سال پیش این دانشگاه با رویکرد بین المللی و دانش بنیان در تبریز تاسیس شده بود.
دکتر محمدرضا پورمحمدی، در ادامه با اشاره به سابقه درخشان دانشگاه تبریز افزود: این دانشگاه در قبل و بعد از انقلاب در همه عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حضور فعالی داشته است که می توان نمود بارز این را به عینه در زمینه های مختلف مشاهده کرد.
وی، همچنین با اشاره به موفقیت های علمی و اجرایی دانشگاه گفت: بر اساس رتبهبندی جدید دانشگاه لایدن در سال ۲۰۱۴، دانشگاه تبریز رتبه ۴۹۲ دنیا، ۶۳ آسیا و دوم ایران را کسب کرده و در رتبه بندی اخیر پایگاه استنادی جهان اسلام رتبه ۹ کشوری در رشته های علوم پایه و فنی مهندسی و جایگاه پنجم را در حوزه کشاورزی بدست آورده و در جهان اسلام نیز رتبه های ۲۱ الی ۲۵ را کسب کرده است.
رییس دانشگاه تبریز اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۲۱ هزار دانشجو در ۱۱۵ رشته در مقطع کارشناسی، ۲۵۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از صد رشته در مقطع دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصل هستند که از این تعداد ۴۰ درصد آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی می باشد.
دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم، مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه بایستی همه برنامه ریزی ها با مشارکت دانشگاه ها و اساتید به سرانجام برسد، تصریح کرد: این امر موجب شتاب بیشتر و جامع تر شده تدوین برنامه عملیاتی با یک سند راهبردی مدون می شود.
به گفته وی، برنامه های تدوین شده دانشگاه ها نیاز به بازنگری دارد که باید این برنامه ها با توجه به شرایط امروز جامعه ما به روز رسانی و دوباره تدوین شود که در این خصوص ۱۰ دانشگاه برتر کشور می توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه اضافه کرد: ما از طرح ها و برنامه های تدوین و کارشناسی شده دانشگاه استقبال می کنیم و در برنامهریزی آموزشی از همفکری و هم اندیشی بسیاری از اساتید دانشگاه ها استفاده خواهیم کرد.
همین گزارش حاکی است؛ همچنین در این آیین محمدعلی حسین پور فیضی، عضو هیات علمی دانشکده علوم طبیعی و رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی، دکتر حسین امامعلی پور، معاون دانشجویی، دکتر محمدتقی اعلمی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دکتر یوسف ادیب، رییس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دکتر ناصر تقی زادیه، رییس دانشکده مهندسی عمران، دکتر اسکندر فتحی آذر، مدیر امور پژوهشی و فناوری، دکتر باب الله حیاتی، رییس دانشکده کشاورزی، دکتر احمد قنبری، رییس دانشکده مهندسی فناوریهای نوین، دکتر غلامرضا حجتی، رییس دانشکده علوم ریاضی، دکتر جواد اشرفی هلان، رییس دانشکده دامپزشکی، دکتر اصغر عسگری، رییس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی، دکتر سعید نیکوخصلت، رییس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی و دکتر محمد علی متفکر آزاد، مشاور رییس دانشگاه تبریز در خصوص گسترش کمی آموزش عالی، ساماندهی بازنگری سرفصل دروس دانشگاه ها، بازنگری در دوره های کارآموزی دانشجویان، نیاز محوری در پذیرش دانشجویان، افزایش اختیارات هیات امنای دانشگاه ها و .. به ارایه نکته نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.