به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، خبرهای اولیه در ساعت نه صبح حاکی از این بود که هواپیمای مسیر تهران – طبس سپاهان ایر با 48 سرنشین هنگام بلند شدن یک موتور خود را از دست داده است.
سقوط در شمال جاده مخصوص کرج رخ می دهد و طبق آمار اولیه، 34 مسافر بزرگسال، 3 نوزاد زیر دوسال و 3 کودک زیر دوازده سال در این پرواز حضور داشته اند.
طبق اظهارنظرهای اولیه، احتمال زنده ماندن مسافران کم است و هواپیما به طور کامل آتش گرفته است.
خوشبختانه این اتفاق در منطقه مسکونی رخ نداده است. شاهدان عینی می گویند که در زمان سقوط اول قسمت انتهایی جدا شده است و در کنار کارخانه شیشه سازی به زمین افتاده و سپس سر هواپیما در قسمت حفاظت شده صنایع دفاع با زمین برخورد کرده است.
هنوز ساعت یازده نشده که رییس سازمان هواپیمایی کشوری از زنده ماندن چند مسافر خبر داد. طبق آمار آن ساعت، چهل و دو کشته و سه مجروح در این حادثه برجای مانده است.
آمار نهایی نشان داده که 38 نفر از مسافران جان باختند و 10 نفر زخمی شدند. زخمی ها به بیمارستان منتقل شدند و شناسایی اجساد انجام شد.
بر اساس گزارش های رسیده بر اساس این گزارش اسامی زنده ها عبارتند از شهربانو شوکت، امین مزرعتی، علی دالوندی، عزت الله دالوندی، محمد قاسم مزرعتی(در بیمارستان پیامبران فوت کرد)، حمید یا تیمور خسروی، مطصفی مزرعتی، زهره شکاری، همچنین زوجی به نام محمد عابد زاده و مریم قهرمان نیز هنوز زنده هستند که در بیمارسان امام خمینی(ره) بستری شده اند.
کادر پرواز هم همگی از دنیا رفته بودند و هیچ کدام نتوانستند جان سالم به در برند.
پس از آن که اخبار مربوط به خود حادثه تمام شد، گمانه زنی ها درباره چگونگی رخداد این واقعه آغاز گشت. شایعه ها بالا گرفت و هر کس چیزی می گفت و کسی را متهم می کرد.
چیزی که باعث شده بود این شایعات و گمانه زنی ها از علت وقوع حادثه بالا بگیرد این بود که در روز حادثه، کادر پروازی تغییر کرده بود.
کادر پرواز اوکراینی و خلبان خارجی هوشمندانهتر از ایرانیها عمل کرده و آنطور که از لیست خط خورده پرواز مشخص است به بهانه بیماری با این هواپیما سفر نکرده است. اما درخواست یکی از پرسنل فنی (اویونیک پروازی) برای جایگزینی در این پرواز بسیار غمانگیز است که سرنوشت دو نفر را جابهجا کرد؛ این فرد هم همراه کاپیتان ایرانی (کاپیتان ایزدپناه) در لیست جدید وارد شدهاند که هر دوی آنها در این پرواز کشته میشوند.
این جابهجایی حتی اعتراض مسئولان نیروی انتظامی را در فرودگاه در پی داشته که پیش از پرواز به فرم تکنیکال (لاگ بوک) اضافه شدهاند. این اشکال به دلیل تعویض خلبان و خدمه پروازی و لیست خطخورده بوده است.
کاپیتان ایزدپناه که سکان این هواپیمای سقوط کرده را به دست گرفته بود، طبق گفته کارشناسان بهترین عکس العمل را نشان داده است و زمانی که دیده کاری از او ساخته نیست، هواپیما را به جایی برده که کمترین تلفات را داشته باشد.
نکته دوم این بود که موتور این هواچیما برای هلی کوپتر طراحی شده بود و ظرفیت 50 نفر مسافر را نداشت. تعداد مسافر در آنتونوف 140 می بایست نهایتا چهل نفر باشد که اضافه بار باعث شده تا موتور نتواند این وزن را تحمل کند و از کار بیفتد.
در نهایت رییس سازمان هواپیمایی کشور علت اصلی وقوع سانحه ایران 140 را نقص فنی اعلام کرد و گفت: عدم کنترل مسیر و از کارافتادن موتور هواپیما موجب سقوط هواپیمای آنتونوف 140 شد! و خیلی از سوال ها مثل همیشه بی جواب ماند.
این حادثه که به جرات یکی از تلخ ترین حوادث سال نود و سه بود، رازهای سربه مهری را به جا گذاشت که هیچوقت فاش نشدند.
شک که سقوط هواپیما بوده اما یادم نمیاد بعدش چه اتفاقی تو شک افتاد..................
کاش یه اشاره می کردید.