نصرت الله تابش مدیر مسئول ماهنامه «فیلم ونگار» در گفتگو با خبرنگار سینمایی «خبرگزاری دانشجو» در رابطه با سینمای مطلوب آوینی، اظهار کرد:سینمای به دور از ادا و اطوار های روشنفکری مورد پسند ایشان قرار می گرفت. سواد و دانشی که مرتضی آوینی در زمینه سینما دارا بود خیلی از منتقدین را متعجب می کرد، چرا که به جزئیات و تکنیک های داستانگویی و فنی آثار توجه بسیاری داشت، واقعا نظرات وی سیلی محکمی برای اصلاح جریان های شبه روشنفکری های سینما به حساب می آمد.
تابش خاطر نشان کرد: این مستند ساز، بسیار به سینمای قصه گو و داستانی اهمیت میداد و برای ادا و اطوارهای روشنفکری امتیاز قائل نبود، کما اینکه در کنار مردم فیلم را تماشا می کرد. هیچگاه آثاری که سعی در مشوش جلوه دادن موضوعات سینما داشتند، مورد موافقت وی قرار نمی گرفت، بیشتر به ساده بودن روایت البته در کنار تکنیک و قواعد سینمایی معتقد بود که بخشی از فیلمسازان البته با دیدگاه ونظر وی مخالفت های می کردند ولی نظرات آوینی در بین عموم مردم ومنتقدین همیشه با استقبال مواجه می شد.
وی در رابطه تعریف سینمای انقلاب،گفت: تعریفی که از سینمای انقلاب مطرح است، ناظر بر این است که در سینمای انقلاب باید به پرسش های اساسی سینما پاسخ داد. آوینی تلاش بسیاری را برای جا انداختن این مفهموم در ابعاد سینما داشت که خیلی ها نسبت به این تعاریف بی توجه بوده اند و حالا پی به سخنان وی برده اند ولی افسوس که دست روزگار مرتضی آوینی عزیز را از این دنیا کم کرده است و امیدوارم جا را برای عرض اندام مرتضی آوینیها در جامعه سینما وجود داشته باشد.