به گزارش خبرنگار دانشگاه«خبرگزاری دانشجو»، محمد همداني و رضا مازيار دانشجويان آموزشكده فني و حرفه اي شهيد بهشتي كرج هستند كه موفق به طراحي و ساخت سيستم تخليه آب موتور و رادياتور به منظور سرويس و تعميرات خودرو شدند، اين سيستم بر روي تمامي خودرو هاي ايراني و خارجي و تمامي وسايل نقليه اي كه داراي رادياتور باشد كاربرد دارد. يعني نيازي به تغيير در سيستم هاي حاضر براي نصب اين سيستم نيست و فقط عملگر هاي اين سيستم روي مدار نصب مي شوند.
بر اساس این گزارش، این سیستم دارای ۴ قابلیت مهم و کاربردی است. سیستم تخلیه آب موتور و رادیاتور به منظور سرویس و تعمیرات خودرو، جلوگیری از جوش آوردن خودرو و جبران اتوماتیک کمبود مایع خنک کننده در موتور و رادیاتور، تخلیه و ذخیره اتوماتیک مایع خنک کننده موتور و رادیاتور در هنگام تعمیرات و همچنین هواگیری اتوماتیک مدار مایع خنک کننده موتور است.
وی افزود: همچنین با توجه به سیستم خنک کاری موتور خودروهای امروزی، در اکثر سیستمها باید مدار هواگیری و سطح آب خنک کننده موتور چک شود و گاهی در بعضی مواقع خواص خودرو به علت ایجاد مشکلی در سیستم خنک کاری موتور جوش میآورد و قابل ذکر است که امروزه مشکل جوش آوردن بسیار کم شده است اما در بعضی موارد رخ میدهد؛ حال این سیستم تمامی موارد بالا را به صورت اتوماتیک و با فرمان راننده انجام میدهد به جز قابلیت جلوگیری از جوش آوردن که تمام اتوماتیک است.
اين گزارش حاكي است، اين سيستم در تمامي خودرو هاي سواري و سنگين كاربرد دارد و راننده مي تواند در صورت نياز در يك جاده خارج از شهر بدون مراجعه به تعميرگاه فقط با فشردن چند كليد آب موتور خودرو را با آب جديد و خنك تعويض كند ، موتور و رادياتور خودرو را هواگيري كند ، كسري آب مدار خنك كننده موتور را جبران كند و تمامي اعمال بالا را مي توان در حالت حركت خودرو و بدون توقف انجام داد. همچنين تمامي اين موارد از داخل كابين خودرو و توسط راننده كنترل مي شود.
بر اساس اين گزارش ، هزينه ساخت اين سيستم بسيار ناچيز و داراي صرفه اقتصادي است و اين سيستم را مي توان بر روي خودروي خود نصب يا در همان اول ساخت ، در كارخانه روي خودرو نصب شود.
مزاياي طرح
هواگيري اتوماتيك مدار مايع خنك كننده موتور، جلوگيري از جوش آوردن و بالا رفتن بيش از حد دماي موتور در مواقع خاص و كم ياب، جبران اتوماتيك كمبود آب موتور و رادياتور، تخليه و جلوگيري از هدر رفتن محلول هاي افزوده شده به آب موتور در هنگام سرويس و تعمير، انجام تمام اعمال فوق بدون ايستادن خودرو از حركت (با هر سرعتي)، داراي هزينه ساخت بسيار كم، سادگي سيستم، قابليت برنامه ريزي مجدد سيستم، سهولت و راحتي كار با دستگاه، قابليت نصب بر روي تمامي وسايل نقليه (سبك و سنگين )،كنترل تمامي موارد بالا به وسيله راننده از داخل كابين و با يك صفحه كليد.
اين سيستم داراي تاييديه علمي و استعلام از سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران است كه باعث جلوگيري از هدر رفتن مواد افزوده شده به آب موتور در هنگام تعميرات مي شود. بر همين اساس آب تخليه شده در داخل يك مخزن ذخيره شده و پس از تعمير راننده با فشردن يك كليد آب ذخيره شده را دوباره به مدار باز مي گردد و آنگاه سيستم ، مدار را اتوماتيك هواگيري مي كند.
در اين سيستم از دو عدد شير برقي 12 ولت و يك عدد پمپ آب 12 ولت به كار رفته است ، دراين سيستم به جاي استفاده از دكمه در هنگام هواگيري از سيستم اتوماتيك و هوشمند استفاده شده است كه پس از باز شدن سوئيچ پمپ آب كار افتاده و شير برقي يك فعال مي شود و آب به داخل موتور مي رود ( از مخزن جانبي ) و پس از روشن شدن موتور اگر رادياتور كمبود آب داشته باشد جبران مي شود و پس از 5 ثانيه از كاركرد موتور خودرو شير برقي 2 باز شده و سيستم هواگيري مي شود .
يكي ديگر از كاركردهاي اين سيستم اين است كه در سيستم ضد جوش اختراعي يك سنسور دمايي وجود دارد كه اگر دما به بالاي 110 درجه برسد آب موتور و رادياتور را با آب تازه و سرد تعويض مي كند . اما در سيستم هاي مشابه ثبت شده آب بر روي موتور و رادياتور مي پاشد و يا اضافه آب انبساط يافته و خارج مي شود.
مزاياي اختراع
از مزاياي اين سيستم جلوگيري از آسيب ديدن موتور در اثر تنش هاي حرارتي، جلوگيري از ماندن خودرو در راه به دليل نقص در خنك كاري موتور، جلوگيري از هدر رفتن مايعات افزوده شده به موتور در هنگام تعميرات،امكان نصب بر روي تمامي خودرو هاي داراي رادياتور آب، امكان خريد و تهيه سيستم به قيمت مناسب با صرفه اقتصادي،امكان سفارش آپشن هاي اختياري و غير اصلي يا جانبي سيستم كه اختراع بر اساس اين آپشن ها ثبت نشده است مانند سيستم هوشمند ضد جوش خودرو ، جبران اتوماتيك كمبود آب موتور و هواگيري اتوماتيك مدار آب موتوركه قبلا توسط ديگر افراد ثبت اختراع شده اند همچنين امكان نصب سيستم بر روي خودرو هاي كار كرده فعلي يكي ديگر از مزاياي آن است واعلام بروز عيب در سيستم خنك كاري موتور به وسيله يك بيزر ، به هدف رفع عيب پس از رسيدن به مكان مناسب توسط تعمير كار خودرو و جلوگيري از ماندن در راه است.
هزينه طرح
به گفته مخترعان اين سيستم، كمك معنوي وحمايت هاي علمي بوده است كه مهمترين مرجع كمك ها دانشگاه فني و حرفه اي" آموزشكده فني و حرفه اي پسران كرج ( شهيد بهشتي )" به رياست اصغر تركيان سرپرست اين آموزشكده در راستاي طرح تاسيس مركز منطقه اي پيشبرد ارتباط دانشگاه فني و حرفه اي با صنايع خودروسازي، بوده است وقابليت تجاري سازي دارد اما بايد از طريق يك سازمان و يا يك نهاد تجاري سازي صورت گيرد