به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، میزگرد«آسیب شناسی اردوی راهیان نور» با حضور جمعی از دست اندرکاران راهیان نور دانشجویی برگزار شد که طی آن نظرات متفاوتی پیرامون این اردوها مطرح شد.
هادی با ادب برزگر در ابتدای این میزگرد با بیان این نکته که سفر راهیان نور در سال جاری مصادف با دهه فجر شده است، افزود: هنگامی که قیاسی میان انقلاب اسلامی و انقلاب های شکل گرفته در۳۰۰ و اندی سال گذشته انجام می دهیم تفاوت هایی را مشاهده می کنیم که قابل تامل است.
وی ادامه داد: یکی از بارزترین این تفاوت ها وجود رهبری امام خمینی(ره) و داشتن رهبری بصیر و آزاده است که باید در سفر راهیان نور به این نکته توجه و تاکید کرد و باید به این جمع بندی برسیم که این آرمان ها چیست و به دنبال حراست از انقلاب در قالب این اردوها باشیم.
مسئول سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی در ادامه با مورد قیاس قرار دادن انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های بزرگ گذشته تصریح کرد: در قیاس بین انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های بزرگی چون چین، فرانسه و آمریکا به خوبی می توانیم متوجه دلایل ماندگاری و به عزت رسیدن انقلاب اسلامی ایران شویم.
با ادب با اشاره به انقلاب های چین و آمریکا تصریح کرد: از این انقلاب ها در ادبیات انقلابهای جهان به عنوان انقلابهای موفق یاد میشود؛ اما هنگامی که دایره نگاه خود را تنگ تر میکنیم متوجه تفاوت های میان انقلاب اسلامی ایران و انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب شوروی و دیگر انقلاب های بزرگ میشویم.
وی در ادامه به جهانی شدن شعارهای این انقلابها اشاره داشت و گفت: این انقلابها گفتمان و آرمان و شعارهای خود را فرامرزی و و فراگیر کردند و این در حالی است که انقلاب های عنوان شده انقلاب هایی با نیات انسانی بوده است.
مسئول سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی به انقلاب فرانسه اشاره کرد و گفت: این انقلاب با گفتمان آزادی در فضای جهانی مطرح شد؛ اما نتوانست مرزهای جغرافیایی را در نوردد و حاکم بر ادبیات سیاسی آن زمان شود.
باادب ادامه داد: در افول انقلاب فرانسه میبینیم بعد از اندکی از شکل گیری، این انقلاب دچار انحراف، اضمحلال و فروپاشی شده و در نهایت به ولنگاری ختم میشود.
وی ادامه داد: ادبیات جهانی، هم چنان انقلاب فرانسه را به عنوان مهد آزادی میبینند؛ اما در حقیقت این آزادی مبنا و اساس انقلاب فرانسه نیست، آزادی امروز آزادی است که ۱۸۰درجه از اهداف اصلی خود دچار تغییر ماهیت شده است.
مسئول سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی در ادامه به انقلاب شوروی اشاره و خاطرنشان کرد: انقلاب شوروی انقلاب بسیار بزرگی بود که در حوزه اقتصادی بر اساس اقتضائات زمان خود شکل گرفت و با شعار برابری شناخته میشد.
با ادب تصریح کرد: این انقلاب نیز پس از گذر در پیچ وخم های تاریخی خود دچار اضمحلال و فروپاشی شد و همان سرنوشتی که امام (ره) به گورباچف هشدارش را داده بودند یعنی به فروپاشی انجامید.
مسئول سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی در ادامه به انقلاب اسلامی ایران اشاره و افزود: انقلاب اسلامی ایران با گفتمان عدالت خواهی و ظلم ستیزی کار خود را آغاز کرد و در سال ۵۷ پیروزی خود را با دو گفتمان و دو آرمان جشن گرفت.
وی متذکر شد: انقلاب اسلامی ایران متاثر از قیام اباعبدالله(ع) و نگاه به حکومت جهانی حضرت حجت(عج) شکل گرفت و گفتمان عدالت خواهی با نگاه به فرهنگ انتظار را به منصه ظهور رساند.
با ادب انقلاب اسلامی ایران را در جهان در حال رشد دانست و متذکر شد: در حال حاضر هر روز شاهد رشد انقلاب اسلامی در جهان هستیم و به وضوح میبینیم این انقلاب در جهان در حال الگو شدن است و گفتمانش در جهان توانسته غالب شود.
مسئول ستاد کاروان های راهیان نور خراسان رضوی در ادامه با اشاره به فرامرزی شدن گفتمان انقلاب اسلامی گفت: با فرامرزی شدن این گفتمان منافع و منابع ابرقدرت های جهان به خطر افتاد و دشمنان اسلام به دنبال این بودند که به هر نحوی مانع رشد این انقلاب و رسیدن صدای آن به دیگر ملت های جهان شوند.
مهمترین وظیفه ما در راهیان نور بسط و گسترش گفتمان مقاومت است
وی به شکل گیری جنگ تحمیلی اشاره و تصریح کرد: پس از شناخته شدن انقلاب اسلامی ایران به عنوان تهدیدی برای دنیای قدرت و ظلم، در طراحی ظالمانه، هشت سال جنگ تحمیلی بر ایران اسلامی تحمیل شد که با مقاومت دلیرانه نسل ابتدای انقلاب و رزمندگان و همسنگران جبهه حق مواجهه شد.
با ادب وظیفه امروز دانشجویان را در حفظ فرهنگ و گفتمان دفاع مقدس دارای اهمیت دانست و افزود: در عصر حاضر یکی از مهمترین وظایف ما در راهیان نور بسط و گسترش گفتمان مقاومت است که باید عمیقا به این مسئله نگاه کرد و فرهنگ مقاومت را جا انداخت.
مسئول ستاد راهیان نور دانشگاه های خراسان رضوی در ادامه گفت: ما باید از چهارچوب دفاع مقدس که در قالب های ایثار، ولایت مداری، فداکاری، ایستادگی و استقامت خود را نشان میدهد در برگزاری اردوهای راهیان نور استفاده کرده و در ذیل آن این مفاهیم را برای دانشجویان خود درونی کرده و آن ها را با این حقیقت ناب آشنا سازیم.
باادب اتصال مجموعه فعالیتهای خادمان شهدا را به قلب دانشجویان راهی موفق در ایجاد اندیشه و قلمی انقلابی در میان دانشجویان دانست و بیان کرد: باید تلاش شود تا از گذرگاه هشت سال دوران دفاع مقدس به عنوان روش فهم و ایجاد فرهنگ مورد نیاز نسل امروزی استفاده کرد که این مهم در سفرهای راهیان نور دست یافتنی تر است.
حوزه علمیه در زمینه فرهنگی راهیان نور ورود جدی کند
در ادامه حجت الاسلام مصطفی علمداری با خواندن این بیت شعر که «آن جا که عقاب پر بریزد از پشه لاغری چه خیزد» بیان داشت: خدا رحمت کند شهید همت را که اعتقاد داشت نباید با مخالفین و معاندین و کسانی که در خط اسلام نیستند برخورد تندی کرد زیرا شاید کج رفتاری های ما دلیل رفتارهای آنان باشد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم با مشکلات موجود در حوزه کار فرهنگی از جمله راهیان نور ریشه ای رفتار کنیم باید این را به جرات بگوییم که مشکل از دانشگاه نیست؛ بلکه حوزه در این میان تقصیرش بیشتر است.
این کارشناس مسایل دینی با اشاره به اهمیت وارد شدن در مباحث انقلاب متذکر شد: اگر بخواهیم در انقلاب با برنامه وارد شویم و بخواهیم خون بدهیم باید برای انقلاب، حاضر به دادن همه داشته های خود باشیم چه داشتههای مادی و چه معنوی.
این نخبه فرهنگی به نقل خاطره ای از بهلول گنابادی پرداخت و افزود: بهلول گنابادی روزی دید نوزاد در حال گریه کردن است و کهنهای برای استفاده جهت مشکل کودک وجود ندارد، وی عمامه خود را باز کرد و به جای کهنه بچه استفاده می کند! آیا نگاه ما در رفع مشکلات فرهنگی این گونه است؟.
حجت الاسلام علمداری ادامه داد: قشر دانشجو در دانشگاه در مرحله اول به دنبال علم است و در مسیر این هدف به ظاهر یا به واقع حرکت میکند؛ اما فضای حوزه علمیه و طلبگی متفاوت و دچار اشکالاتی است که پسندیده این قشر نیست.
وی خاطر نشان کرد: در حوزههای علمیه بر اساس تحقیقات اکثر طلاب آقا دچار حس حسادت نسبت به یکدیگر و اکثریت طلاب خواهر دچار و گرفتار حس تکبر هستند که این دو صفت ناشایست راه را برای کار بدون خدشه و خالصانه بسته است.
این نخبه فرهنگی با بیان این نکته که اگر بنا باشد نفسیات در حوزه راه پیدا کند یک طلبه تبدیل به شیطانی بالقوه میشود، گفت: اگر نفس بر رفتار و هدف چیره شد یک طلبه در حوزه و یک دانشجو در دانشگاه دچار خیانتی تدریجی شده و معلوم نخواهد بود 30 سال آینده به چه آفتهایی دچار خواهیم شد.
حجت الاسلام علمداری ادامه داد: کار فرهنگی یک شمشیر دو لبه است که باید مراقب بود، ابن ملجم قبل از به شهادت رساندن مولا علی(ع) نسبت به ایشان ابراز علاقه کرده که حضرت علی (ع) خطاب به وی می فرمایند روزی من به ضربت شمشیر تو به شهادت می رسم که ابن ملجم می گوید گردن من را بزنید تا به این رفتار دست نزنم و مولا علی(ع) می فرمایند نمیشود قصاص قبل از جرم کرد.
امام جماعت پادگان ثامن الائمه(ع) اهواز در ادامه با بیان این نکته که جوانان طلبه باید امروز مانند شهدا کار کنند، خاطر نشان کرد: اگر بنا باشد جوان طلبه ما در حوزه سنگین راه برود و باد به غبغب انداخته و خواهر طلبه ما به شکلی کار کند که تنها نوک بینی خود را ببیند کار بر زمین میماند.
حجت الاسلام علمداری افزود: مردم ما رهبری میخواهند که دوش به دوش مردمش ساده زیستی را آموزش دهد، برای همین است که امروز مردم کشور برای رهبر انقلاب احترام خاصی قایل هستند زیرا زندگی او را می بینند.
این نخبه فرهنگی متذکر شد: هر کس در هر جایگاهی اگر با خدا و رفتارش الهی باشد، می تواند الگوی دیگران شود همان گونه که امروز رجایی، الگوی ریاست جمهوری است و البته افراد بسیاری که راه خدا را برگزیدند و جاودان شدند که تعداد آنها کم نیست و در هر قشری وجود دارند باید الگوی مردم باشند.
وی ادامه داد: آن چه من به عنوان یک طلبه میخواهم و نبودش را با همه وجود حس میکنم اخلاق در میان نخبگان فرهنگی و دانشجویی است، دانشجویان ما به دلیل نبود اخلاق بیمار شده اند و تنها چیزی که ما را تسکین میدهد اخلاقی شهدایی است که نبودش شکاف ایجاد کرده است.
امام جماعت پادگان ثامن الائمه اهواز در ادامه با بیان این نکته که اساتید، دانشجویان و کادر دانشگاه هر کدام به نحوی در نبود فضای فرهنگ اسلامی در دانشگاه مقصر هستند، خاطرنشان کرد: چرا اساتید ما قبل از آغاز درس سه دقیقه از اخلاق اسلامی سخن نمیگویند؟ اگر فضای اهالی علم و دانش اصلاح شود اوضاع فرهنگی التیام مییابد.
حجت الاسلام علمداری گفت: آیا اساتید ما از شهیدچمران در علم و ایمان بالاتر هستند که در هر ماه یکبار شاگردانش را جهت جمع آوری زبالههای شهر به سطح شهر میبرد تا تواضع را بیاموزند.
فضای فرهنگی دفاع مقدس و جهادی در دانشگاه ها کم رنگ است
در ادامه نفیسه سادات رادمنش، طلبه حوزه علمیه قم با بیان این نکته که اصل مشکل در نبود فضای فرهنگی دفاع مقدسی و جهادی در دانشگاه ها است بیان داشت: مشکل اساسی ما نرسیدن به ارتباط مورد نظر امام خمینی(ره) میان حوزه و دانشگاه است به نحوی که طلبه و دانشجو تنها به دنبال گذراندن دروس خود هستند و هدف متعالی میان آن ها وجود ندارد.
وی ادامه داد: باید طلبه هایی که در سفرهای راهیان نور انتخاب میشوند افرادی دارای اخلاق جهادی بوده و بتوانند ارتباط گیری خوبی با دانشجویان داشته باشند، در حقیقت باید روانشناسی برخورد را بداند و به دانشجویی که هزاران متر از خانه خود دور شده است بتواند خوراک فکری بدهد.
رادمنش مشکل را در نبود ارتباط قوی با جوانان از دوران دانش آموزی دانست و بیان کرد: باید مبلغان و طلبه های کاروان های دانشجویی به دنبال ایجاد ارتباط میان دختران دانش آموز بوده و یک قدم جلوتر از دانشگاه نسل جوان امروز را دریابند.