به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از گرگان، آیت الله سید عبدالهادی حسینی شاهرودی نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته در مراسم بزرگداشت مقام معلم و تجلیل از مدرسان برتر دانشگاه جامع علمی کاربردی که در هتل شهاب نهارخواران گرگان برگزار شده بود، گفت: علم و دانش چیزی نیست که با مقیاسهای مادی بتوان آن را حساب کرد البته درست است که روی مدارج علمی دانشگاهی حساب باز میکنند؛ اما به واقع علم و دانش را نمیتوان محصور در مسائل مادی دانست.
آیت الله شاهرودی تاکید کرد: اگر علم محدود به مادیات بود جوانان ما در عمق 300متری زمین بدن خود را در معرض تشعش هستهای قرار نمیدادند تا موجب اعتلای کشور و انقلاب اسلامی شوند؛ اگر امروز توجه جهان به ماست به سبب جانفشانیهای همین جوانان محقق و دانشمند و جویای علم کشور است.
نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری در بخش بعدی سخنانش به وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: در گذشته تمام علوم در حوزه بود؛ فقه و مکانیک، فقه و ستاره شناسی، فقه و هندسه و تمامی دیگر علوم که امروزه وارد دانشگاه شده است با حوزه عجین بود و وقتی کسی فقیه میشد در کنارش به فراخور استعدادش به علوم دیگر نیز دست پیدا میکرد.
آیت الله حسینی شاهردوی تصریح کرد: شیخ الاسلام ابوعلی سینا، شیخ الاسلام بهاءالدین عبدالصمد آملی و شیخ الاسلام ابوریحان بیرونی همگی فقیه و عالم به علوم پزشکی و ستاره شناسی و ریاضی و دیگر علوم بودند که همین مصادیق نشان دهنده همبستگی بین فقه و علم حوزه و دانشگاه با هم بود.
جدایی بین حوزه و دانشگاه از زمان امیرکبیر حاصل شد
این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: جدایی بین حوزه و دانشگاه از زمان امیرکبیر حاصل شد؛ چرا که پس از ساخت دارالفنون و آموزش تخصصی علوم ریاضی و غیرفقهی حوزه از عالمان این سطوح تخلیه شد و فقط به علوم انسانی و اسلامی پرداخت پس از آن هم علوم جدا شده از حوزه به اروپا رفت و حالت فعلی رقم خورد.
باید روحیه علم جویی ابوریحان بیرونی الگوی دانشجویان ما باشد
وی ابوریحان بیرونی را یکی از فقیههای عالم به علوم دیگر خواند و درباره منش و علم جویی وی بیان داشت: فقیه عالم شیخ الاسلام ابوریحان بیرونی مدتی در استان گلستان مستقر بود که در آن زمان بدون امکانات شیب زمین را محاسبه کرد؛ داستان معروف علم آموزی وی در لحظات پایانی عمر در بستر بیماری درس بزرگی برای دانشجویان ما خواهد بود که مصداق عینی «اطلبو العلم من المهد الی الحد» است.
آیت الله شاهرودی در پایان گفت: روحیه علم آموزی ابوریحان بیرونی الگوی بزرگی است که باید در رابطه با علم و معرفت و خدمت از طریق علم داشته باشیم.