به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو» عصر امروز اکران و نقد فیلم روباه در تالار شهید فلاحت پور دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر با حضور بهروز افخمی نویسنده و کارگردان این فیلم و همچنین محمد پیرهادی تهیه کننده این فیلم برگزار شد.
محمد پیرهادی تهیه کننده فیلم روباه در نشست نقد و بررسی این فیلم با اشاره به اینکه شکل گیری این فیلم از ابتدا با یک اتفاق ساده رقم خورد گفت: شکل گیری نقطه اصلی این فیلم در یک اتفاق ساده بود و من آن را زمانی که برای افخمی کارگردان فیلم مطرح کردم آن را دوست نداشت و خود طرح دیگری را مطرح کرد که در نهایت به ساخت فیلم روباه منجر شد.
تهیه کننده این فیلم تصریح کرد: فضای کشور با سینما هنوز فاصله دارد و این فیلم نقطه خوبی در ساخت چنین فیلم های بود و افخمی برای اولین بار با باز شدن در این موضوع با تعداد زیادی سوژه روبه رو شد که امیدواریم این در همچنان باز بماند و قطعا این فیلم باعث اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد شد.
وی افزود: من باید برای اولین بار اعتراف کنم که برای ساخت فیلم با تعداد زیادی کارگردان صحبت کرده بودم که متأسفانه هیچکدام آن را نپذیرفتند چرا که واقعا ساخت این فیلم با چنین ژانری جسارت می کند و هر کارگردانی این جسارت را ندارد.
وی افزود: عده ای با موضوع فیلم مشکل داشتند و عده ای از نسبت حکومتی پیدا کردن ابراز نگرانی می کردند که به نظر من بسیار بی پایه و اساس است چرا که هیچ تفاوتی نمی کند که ما برای سازمان شهرداری فیلم بسازیم یا برای سازمان های انرژی اتمی و سازمان اطلاعات و در همه جا کار ما یکسان است.
تهیه کننده فیلم روباه خاطرنشان کرد: در این فیلم اتفاقات خوبی رقم خورد و بسیاری اتفاقات را در آن تجربه کردیم از جمله اینکه ما در سینما با ماشین بسیار کار کرده ایم اما در خصوص موتور تجربه مان کم بود و در این فیلم افخمی به صورت زیبای به سکانس های خوبی در کف خیابان گرفته است.
افخمی: فیلم روباه را جز من هیچ کس نمی توانست بسازد
بهروز افخمی کارگردان و نویسنده فیلم روباه در ادامه این نشست با اشاره به اینکه من شیفته سینما به معنای واقعی آن هستم گفت: متأسفانه امروز تماشاچیان واقعی از سینما فاصله گرفتند و کسانی که اغلب اظهار نظر می کنند تماشاچی واقعی نیستند و فیلم را به صورت درست که باید بر روی پرده بزرگ، در تاریکی و با حضور جمعیت باشد هرگز تماشا نکرده اند.
کارگردان فیلم روباه در ادامه اظهار داشت: من با وجود ۴۰ سال گذشت از شروع کارم همچنان برای زنده کردن سینما در ایران تلاش می کنم و دانشجویانی که این کار را آغاز می کنند نیز می توانند ادامه دهنده آن باشند.
افخمی در ادامه با اشاره به اینکه فیلم روباه در دسته فیلم های رئال قرار می گیرد گفت: فیلم روباه قطعا یک فیلم رئال است حتی با وجود اینکه یک داستان باشد فیلم رئال نباید لزوما نباید مستند باشد.
وی افزود: در هیچ کجای دنیا فیلم های امنیتی و جاسوسی پرفروش نیستند و به نظر می رسد ایرانم نیز از این موضوع مستثنی نیست و من نیز در فیلم اولی که با این ژانر ساختم «روز شیطان» می دانستم پرفروش نخواهد بود اما در این فیلم با گنجاندن فضای خانواده و موضوعاتی عام پسند آن را جذاب تر برای عوام کنم تا تماشاچی عمومی با آن بیشتر درگیر شود.
نویسنده و کارگردان فیلم روباه در ادامه اذعان داشت: همه فیلم های که ساختم می توانم به جرئت بگویم که جز من کارگردان دیگری نمی ساخت و همچون فیلم های آذر شهدخت ودیگران و همه فیلم های دیگر و همین فیلم روباه هیچ کس جز من آن را نمی ساخت.