به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، مجید اکبری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز در مراسم اولین همایش کشوری «آموزش مبتنی برشواهد و دومین همایش کشوری توسعه مشارکت دانشجو در نظام آموزشی» در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن بیان این نکته که برای هر کاری نیاز به شواهد داریم، گفت: این همایش را جهت رسیدن به پاسخی در خصوص ارائه شواهد مناسب به دانشجویان دندان پزشکی در این خصوص برگزار کردیم.
وی ادامه داد: سئوال ما این بود که آیا فیلمهای آموزشی بالینی که در رشتههای خاص در دندان پزشکی با آن روبه رو هستیم می تواند اهداف ما را پوشش دهد یا خیر؟.
این استاد دانشگاه برنامه ریزی در آموزش را ارائه محتوا به دانشجو دانست و گفت: خواسته ما در صورتی برآورده خواهد شد که دانشجو ماندگاری و یادگیری لازم را در درک محتوا داشته باشد.
اکبری هدف از یادگیری را دانشجو دانست و بیان داشت: دانشجو محوری به این معنا است که هدف از یادگیری دانشجو است نه درس دادن استاد و ارائه درس به هر شکلی.
رئیس قطب علمی تکنولوژی آموزشی در پزشکی ادامه داد: در یک محیط بالینی پژوهش خود را آغاز و تلاش کردیم تاثیر نمایش فیلم به دانشجو در آموزش را مورد بررسی قرار دهیم.
این استاد دانشگاه آموزش فیلم را موجب صرفه جویی در زمان دانست و بیان داشت: دندان پزشکی دارای محیط محدودی است و تنها شش تا هفت دانشجو می توانند مشاهده کنند چون محیط کوچک آموزشی در حد دهان یک بیمار میباشد.
وی این آزمون را در دو گروه 35 نفره برگزار کرد و گفت: پس از ارائه آموزش برای یک گروه به صورت اسلاید و گروه دیگر با ارائه فیلم آموزشی متوجه شدیم میانگین نمرات گروهی که دانشجویان با مشاهده فیلم آن را دریافت کرده اند بسیار مناسب تر بوده است.
اکبری در ادامه استفاده از ابزار آموزشی در آموزش را بسیار مهم دانست و با اشاره به قطب علمی تکنولوژی آموزشی در پزشکی گفت: این قطب تنها قطب موجود در کشور است که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد دایر می باشد و اساتید دانشگاه می توانند در موارد بسیاری در حوزه آموزشی از این قطب کمک بگیرند.