به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، علی متالهی، مدیر توسعه سازمان و تحول اداری دانشگاه علوم پزشکی یزد روز گذشته در جلسه تحول اداری استان با اشاره به دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: مدیریت تحول اداری هنوز در دانشگاه متولد نشده و می خواهیم از نظر دیگران هم استفاده کنیم.
وی افزود: ضمن اینکه خیلی از دستگاهها این اقدام را در گذشته انجام داده اند اما در دانشگاه به دلیل عدم وجود متولی، در برخی واحدها به طور پراکنده انجام شده است.
متالهی افزود: پراکندگی و تنوع ارباب رجوع و کارمند در یک مجموعه از نظر مدیریت و امور رفاهی، مشکلاتی را در ساماندهی بهتر خدمات دهی به ارباب رجوع ایجاد کرده است و این امر مستلزم حفظ شان نیروهای رده پایین و ازسوی دیگر رعایت مرتبه سازمانی نیروهای رده بالا است.
مدیر توسعه سازمان و تحول اداری دانشگاه علوم پزشکی یزد همچنین از طرح سنجش رضایتمندی ارباب رجوع در دانشگاه خبر داد و گفت: به منظور تجزیه و تحلیل میزان رضایتمندی ارباب رجوع چندین گام اجرا شد به نحوی که در اولین گام، فهرستی از آنچه باید در واحدها برای تکریم ارباب رجوع وجود داشته باشد را تهیه نموده و این فهرست را به واحدها ارائه کردیم.و در گام دوم فرایندها و مدیریت مجدد فرایندها را با توجه به اهداف بالا دستی انجام شد.
وی تصریح کرد: به منظور افزایش رضایت ارباب رجوع ، فرایندها را کوتاه کردیم، تفویض اختیار انجام دادیم و در برخی موارد فرایندها را حذف کردیم، برخی فرایندها الکترونی شد و دستورالعمل ها را نیز در حاشیه فرایندها نوشتیم تا بیشترین کمک را به ارباب رجوع داشته باشیم.
متالهی در ادامه افزود: در گام سوم، پیاده سازی مدیریت دانش را انجام دادیم و در مرحله بعد به دلیل فرسودگی نظام های اداری و مالی و فراهم نبودن ساختار آن، با توجه به اینکه نمی توان با استفاده از روش هایی که وجود دارد، قیمت تمام شده را تعیین کرد بنابراین در قیمت تمام شده بحث نظارت و کنترل را مورد تاکید قرار دادیم.
وی در خصوص برنامه ریزی استراتژیک بیان داشت: همیشه برنامه استراتژیک از بالا به پایین ریخته می شد و نتیجه آن هم چیزی جز اجرا نشدن و عدم توجه واحدها به آن بود، چون حلقه های محیطی و رده های مختلف به هم وصل نبود اما در سال جاری این روش عوض شده و برنامه استراتژیک از پایین به بالا نوشته شده و تمام مشکلات از رده های پایین به معاونت مربوطه ارسال می شود.
مدیر توسعه سازمان و تحول اداری دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: در خصوص رضایت سنجی، پروپزال های تحقیقاتی آماده شده اند و رضایتمندی را با توجه به تنوع کارها در بخش اداری و بخش خدماتی تعریف کرده ایم. مخاطب این پژوهش ها ارباب رجوع و مراجعین است. همچنین جامعه هدف طوری انتخاب شده است ک در پایان، می توانیم بین واحدها رتبه بندی هم انجام دهیم.
متالهی خاطر نشان کرد: مورد بعدی دستورالعمل واگذاری خدمات سلامت است که از سوی وزارت خانه ابلاغ شده است و به علت کمبود نیروی پرستار و بهیار این اقدام را انجام و بالغ بر 450 نفر مراقب سلامت در پایگاه های بهداشت هم واگذار کردیم.
وی پیرامون بحث فاهی گفت: در بحث رفاهی، مشکلی عدم رضایت کارکنان وجود داشت و به همین منظور نظرات نیروهای مختلف در رده های مختلف را جمع آوری کردیم. تجلیل از کارکنان و خانواده های آنها و همچنین اردوهای تفریحی و زیارتی از اقدامات این موضوع بود.
وی افزود: به منظور تسریع اقدامات پژوهشی حوزه پشتیبانی این اقدامات در کمیته HSR مطرح می شود در نهایت، چالش های معاونت توسعه استخراج و اولویت بندی شد.
مدیر توسعه سازمان و تحول اداری دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطر نشان کرد: در بحث نیروی انسانی، اتوماسیون تردد را انجام دادیم که در پرداخت حقوق و آگاهی از حضور کارکنان در محیط کار کمک می کند. همچنین طراحی زیج نیروی انسانی را داشتیم که اطلاعات کارکنان را به تفکیک سن و جنس، سابقه کاری، رده شغلی و ... در طول سال دسته بندی می کند.