رضا مختاری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، گفت: حدود دو سال جهت ساخت خودروی فرمول دانشجویی دانشگاه زمان گذاشتیم و پس از ساخت روانه مسابقات بینالمللی خودروی فرمول دانشجویی روسیه شدیم که از بین ۲۲ تیم شرکت کننده از هشت کشور جهان مقام دوم را پس از انگلستان از آن خود کردیم.
وی ادامه داد: در سال جاری نیز درصدد شرکت در دوره کلاس ۱ این مسابقات برآمدیم که متاسفانه این مسابقات برگزار نشد، هر چند که چنانچه برگزار میشد احتمال شرکت ما نبود، زیرا به احتمال زیاد دانشگاه هزینههای آن را پرداخت نمیکرد.
عضو تیم طراحی خودروی فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: با توجه به اینکه جمعی از تیم طراحی این خودرو و از جمله خود من فارغالتحصیل شدهایم؛ در حال حاضر این خودرو در انبار دانشگاه در حال خاک خوردن است تا تیم دومی در آینده بیاید و از آن استفاده کند هر چند که به احتمال ۷۰ تا ۸۰ درصد تیم دومی در کار نخواهد بود؛ بنابراین در حال حاضر این خودرو در انبار دانشگاه است.
هزینه بالا و راغب نبودن مسئولان دانشگاه علت بر زمین ماندن چنین طرحهایی است
مختاری علت این مسئله را هزینه بالا و راغب نبودن مسئولان دانشگاه برای هزینه کردن برشمرد و بیان داشت: دانشگاههای دولتی و به خصوص این دانشگاه با توجه به اینکه در سطح کشور شناخته شده هستند رغبتی جهت هزینه کردن در این امور را ندارند زیرا عنوان میکنند ما شناخته شده هستیم؛ بنابراین نیازی به برند سازی نداریم!!!.
وی با تاکید بر اینکه نداشتن توجیه اقتصادی باعث میشود دانشگاههای دولتی در رابطه با ساخت و ارتقاء چنین خودروهایی وارد عمل نشوند، خاطرنشان کرد: دانشگاهها عموما در طرحهایی سرمایه گذاری میکنند که نیازمند سرمایههایی اندک به طور مثال تا شش میلیون تومان باشد و از آن جا که این خودرو بیشتر جنبه آموزشی دارد، دانشگاهها و خاصه دانشگاههای دولتی علاقمند به سرمایه گذاری در این رابطه نیستند.
عضو تیم طراحی خودروی فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ساخت این خودرو حدود ۶۰میلیون تومان هزینه داشت که ۳۵ میلیون آن را دانشگاه، بخشی را دانشجویان و مابقی را پارک علم و فناوری خراسان رضوی و برخی شرکتهای خصوصی دادند.
حدود 2 سال از همه چیز زدیم تا این خودرو را بسازیم
مختاری صرف زمان بسیار را یکی دیگر از عوامل عدم ورود دیگر دانشجویان به این حوزه دانست و تصریح کرد: تیم خودرو فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی حدود دو سال برای ساخت این خودرو زمان گذاشت و طراحان از بسیاری از تعطیلات خود زدند تا بتوانند این خودرو را بسازند این در حالی است که بسیاری از دانشجویان رغبتی برای این کار ندارند.
این نخبه دانشجویی در رابطه با علت بالا بودن ساخت چنین خودروهایی در ایران، تصریح کرد: بسیاری از قطعات این خودروها در ایران ساخته نمیشود به همین دلیل ساخت چنین خودروهایی هزینه بسیاری را میطلبد که نه تنها دانشگاه که حتی بسیاری از صنعتگران ما نیز رغبتی به سرمایه گذاری بر روی آن را ندارند.
وی ادامه داد: در زمان ساخت خودرو به شرکتهای صنعتی سری زدیم که متاسفانه بسیاری از آنان یا تعطیل بودند و یا با بخش اندکی از توان خود کار میکردند به همین دلیل صنعتگری نبود تا بتوانیم از حمایتش بهره ببریم.
حتی شرکتهای خودرو سازی نیز برای سرمایه گذاری نیامدند
عضو تیم طراحی خودروی فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: شرکتهای خودرو سازی نیز برای سرمایه گذاری در این رابطه ابراز علاقه نکردند.
مختاری در پایان یادآور شد: به طوری کلی به دلیل بالا بودن هزینههای ساخت این خوردوها و بالا بودن هزینه شرکت در مسابقات، این خودروهای شانس شرکت مجدد در مسابقات را ندارند و تنها یک بار به مسابقات میروند و پس از آن حذف میشوند.