به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تورج محمدی در نشست خبری که امروز به مناسبت هفته پژوهش در ساختمان ریاست دانشگاه علم و صنعت با حضور اصحاب رسانه برگزار شد تصریح کرد: انتقال دستاوردهای پژوهشی از حوزه فعالیت آزمایشگاهی و میدانی به حوزه درآمدزایی باعث اهمیت بیشتر آن شده است بر همین اساس مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی جهت خود را تغییر دادهاند همه دانشگاهها به سمت این رفتند که از حوزه فعالیت آموزشی به پژوهشی و بعد به سمت تجاری سازی پیش روند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در دانشگاه ما از سال ۷۷ به سمت تغییر از آموزش به سمت پژوهش رفتهایم گفت: دانشگاههای ما از اولین دانشگاههایی بوده است که مسیر خود را به سمت پژوهش برده است و عملکرد اعضای هیئت علمی نه فقط در حوزه آموزش که بیشتر در حوزه پژوهش ارزیابی کردهایم.
محمدی با بیان اینکه برای تشکیل اعضای هیئت علمی سیستم اعطای گرند را در نظر گرفتهایم خاطرنشان کرد: سیستم اعطای گرند به اعضای هیئت علمی در مصوبه سالیان برنامه ریزی شده است و هم اکنون که در پایان برنامه سوم و شروع برنامه چهارم هستیم حرکت به سمت کارآفرینی است در حوزههای مختلف کمیتههایی در حال شکل گیری میباشد و برنامه ریزی در حال تدوین برای کارآفرینی داریم.
معاونت پژوهشی دانشگاه علم و صنعت در ادامه افزود: جهت گیری ما به سمت کارآفرینی است تا فارغ التحصیلان ما درست آموزش ببینند و وقتی وارد بازار کار میشوند بتوانند فعالیتهای خود را سر و سامان دهند. به عنوان نمونه باید واحد کارآموزی دانشجویان بازنگری شود که متاسفانه در سالهای گذشته این واحد نقش خود را از دست داده است.
وی در مورد حوزه عملی و انتقال فناوری سازی در حوزه تجاری گفت: انتقال فناوری به حوزه تجاری و درگیر کردن دانشجویان میتواند در حوزههای مختلف زمینه را برای کارآفرینتر شدن آنها فراهم کند. در سطح بین المللی نیز این اتفاق میافتد و ما نمیتوانیم خودمان را از آنها مستثنی کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با عنوان اینکه بر این اساس باید رتبه بندی موسسات اشاره شود خاطرنشان کرد: شاخصهایی که آنها دارند شاخصهای حوزه پژوهش و فناوری است و اگر بخواهیم رنکینگ خود را بالا ببریم باید به شاخصهای پژوهش و فناوری اهمیت دهیم که بخش عمدهای از شاخصهای آنها نیز در حوزه پژوهش است.
محمدی افزود: خوشبختانه در سال گذشته در موسسه تایم پس از ارزیابی این موسسه دو دانشگاه کشور زیر رتبه ۵۰۰ بودند که دانشگاه علم و صنعت نیز رتبه اول بعد از جایگاه ۴۷۵ قرار گرفته است. مراکز مختلف ارزیابی وجود دارد و ما باید ببینیم که هر کدام چه شاخصههایی را مدنظر دارند. یکی از مهمترین شاخصهایی که موسسه تایم به آن اختصاص داده است میزان ارجاعات مقالات است که دانشگاهها به خودشان اختصاص میدهند این شاخصها بین المللی است و طبق اعلام خود دانشگاه نیست و نسبت به بارگذاری سایت از اطلاعات دانشجویان میباشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت این دانشگاه را نسبت به ارجاع مقالات دارای بیشترین سهم در دانشگاههای کشور دانست و تصریح کرد: فکر میکنیم برای قرار گرفتن در جایگاه بالاتر باید برنامه ریزی شود بهتر است کشور را به عنوان مرجع دستگاه پژوهشی مستقل از وزارتخانه علوم برنامه ریزی کنند معمولا دستگاههایی که ارزیابی را مورد بررسی قرار میدهند مستقل هستند اما اگر بخواهیم از درون این کار را بکنیم این نگرانی وجود دارد که مورد پذیرش جامعه علمی کشور نباشیم.
وی با اشاره به پیشنهاد اینکه موسساتی به همین شکل در داخل کشور ایجاد شود افزود: پیشنهاد است که موسساتی مستقل در داخل کشور ایجاد شود و دستگاههای پژوهشی را زیر نظر قرار بدهد این ارزیابیهای سالیانه به ما کمک میکند تا پیشرفت برسیم در بازنگری ارتباط پژوهشی میزان ارجاعات مورد توجه قرار گرفته است و همین طور فعالیتهای بین المللی مشترک توجه ویژهای دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در سال گذشته ۵ نفر از اعضای هیئت علمی این دانشگاه در زمره یک درصد نخبگان علمی جهان در حوزه علمی خود قرار گرفتهاند خاطرنشان کرد: دانشگاه علم و صنعت جزو این دانشگاهها میباشد که از هر ۸۰ نفر هیئت علمی یک نفر جزو این گروه میباشد.
وی با اشاره به طرحهای کلان دانشگاهی افزود: در دورههای گذشته آموزش عالی کشور بخش قابل توجهی از تسهیلات پژوهشی و خرید تجهیزات صرف طرحهای کلان میشد برنامه ریزی این طور بود که وزارت علوم بخشی از این تسهیلات را تقبل کند و بخش دیگر را بهره بردار پرداخت کند که متاسفانه اعتبارات وزارتخانه تقریبا کامل پرداخت شده اما دستگاههای بهره بردار سهم مربوط به خود را پرداخت نکردند که این امر آینده این طرحها را در ابهام برده است.
وی افزود: خوشبختانه در دانشگاه علم و صنعت سهم آن اعتبار را پیش بینی کرده و مجریانی انتخاب کردهایم و فعالیت خود را شروع کردهایم دانشگاه علم و صنعت برخلاف بسیاری از دانشگاهها که تسهیلات خود را هزینه کردهاند این کار را انجام نداده و بخش قابل توجهی از اعتبار را نزد خود نگاه داشته که در صورت پیشرفت طرح هزینه کند.
محمدی تعداد کل طرحهای در دست اقدام را ۹ طرح خواند و گفت: در سه طرح نقش محوری داریم یکی پلت فرم ملی خودرو دیگری سامانه حمل و نقل ریلی و طرح پروتز عصبی حرکتی برای بازیابی حرکت عملکردی برای بیماران الزاما تمام طرحها در نمایشگاه به نمایش گذاشته نمیشود زیرا بخشی از این طرحها دفاعی هستند و الان نیز مشخص نیست چه تعداد طرح در نمایشگاه شرکت میکنند اما به طور قطع سه یا چهار طرح در نمایشگاه شرکت خواهند کرد. در مورد برخی از طرحها ایراداتی هست مثلا بهره برداران ایده را به این شکل که دانشگاه پذیرفته قبول ندارند اما ما آمادگی پذیرش تغییرات را برای بهره برداری داریم.
وی با اشاره به اینکه سه تا از این طرحها مجری بهره برداری ندارد گفت: طرح طراحی سامانه منظومه تدافعی، طرح توسعه فناوریهای کلیدی ساخت موتور هواپیمای صد و صد و پنجاه نفره و معماری و طراحی مرکز ملی دفاع سایبری سامانههای مربوطه هنوز مجری بهره بردار ندارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه سال ۷۷ سیاست دانشگاه پژوهش محور شده است تصریح کرد: با تشویق دانشجویان قبل از وزارت علوم مقالات را به سمت آی اس آی بردیم الان نیز آئین نامهای داریم که چندین بار به روز شده است مجموع اعتبارات در سال ۹۴ براساس عملکرد سال ۹۳ در اختیار داریم حدود سه میلیارد تومان است که سرانه آن برای هر نفر هفت میلیون تومان میشود که بسیار ناچیز است. خوشبختانه در هیئت دولت آئین نامه تصویب شده است که یک درصد تولید ناخالص ملی به بحث پژوهش اختصاص دارد.
محمدی افزود: نگرانی دانشگاه این است که دستگاههای دولتی برای خود مراکز تحقیق و توسعه هدف ایجاد کردند و بعدا به دولت گزارش میدهند که چه بخشی از اعتبارات را در سهم پژوهش صرف کردند و این یک پارادوکس است در مجامع پیشرفته چنین چیزی نداریم و نباید با این حرف خودمان را فریب دهیم و باید صنعت متقاعد شود که دانشگاه میتواند مشکل آن را حل کند و دانشگاه هم باید کار خود را بهتر انجام دهد.
وی در پاسخ به این سوال که عدم استقبال همکاری از سوی دانشگاه میباشد یا صنعت خاطرنشان کرد: شاید بیشتر عدم استقبال همکاری از سمت دانشگاه است اساتید ما باید به سمت صنعت هدایت شوند طرحهای کلان از نظر ایده خیلی دارای ایراد نیست اما نوع اجرا دارای ایراد زیاد است اگر در عملکرد دانشگاه به طور کلی نگاه کنیم ما با کاهش حجم و تعداد قراردادها روبرو هستیم که خوشبختانه دانشگاه ما تاثیر کمتری گرفته است.
وی تعداد قراردادهای صنعتی و دانشگاهی از سال ۹۰ تا ۹۳ را این گونه عنوان کرد: در سال ۹۰، ۱۰۸ طرح در سال ۹۱، ۱۳۰ طرح در سال ۹۲، ۱۱۵ طرح و در سال ۹۳، ۷۶ طرح به قراردادهای صنعتی رسیده است که نشان دهنده کاهش آن است وصولی ما در سال ۹۱ بیست میلیارد بودکه در سال ۹۳ به ده میلیارد کاهش پیدا کرده است.
معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به ارتباط دانشگاه و حوزه نفت خاطرنشان کرد: بخشی از ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه نفت میباشد که متاسفانه آئین نامهای در وزارت نفت تصویب شده است که تعداد قراردادها را کاهش داده است این سیستم با اعتراض دانشگاهها روبرو شده است اما هنوز هم برقرار است طبق این آئین نامه وزارت نفت دستگاههای زیر نظر وزارتخانه را محور اصلی کار پژوهش قرار داده است نتیجه کلی آن در سالهای گذشته با کمبود سقف دانشگاه در این حوزه روبرو بوده است اما دانشگاه علم و صنعت با توجه به ارتباط سیستماتیک تاثیر کمتری دارد.
این استاد دانشگاه با اعلام اینکه دانشگاه علم و صنعت مرکز رشد دارد افزود: ما در این مرکز به دنبال پیشرفت کمی و کیفی آن هستیم که زمینه وجود شرکتهای دانش بنیان را در آن قرار دادیم.
محمدی در پاسخ به این سوال که چرا دانشگاه علم و صنعت در رنکینگ جهانی جزو دانشگاههای برتر است اما در رنکینگ ملی جزو ده دانشگاه برتر نمیباشد افزود: ما سیستم ارزیابی در سطح ملی نداریم در حال حاضر وزارت علوم شروع به گرفتن اطلاعات از دانشگاهها کرده است که این کار را معاونت آموزشی انجام میدهد در حالی که مقایسه دانشگاهها بر اساس پژوهش است که باید نقش معاونت پژوهشی پررنگتر شود. بنا به گفته خود آقای وزیر این رنکینگ ملی پایه و اساس ندارد و احساس میشود که دولت قصد کمک به برخی از دانشگاهها داشته که بسیار هم با سرعت این کار را انجام داده است.
وی با اشاره به فضای تعاملی بین دانشگاهها در جهت رقابت سالم گفت: ما باید فضای تعامل بین دانشگاهها را آماده کنیم و فضای رقابتی سالم ایجاد کنیم از گذشته حب و بغضهای فردی بوده است و پیشنهاد میکنم وزارتخانه دانشگاهها را در مسیر رقابت ناسالم قرار ندهد بخشی از توان ما در این راه رقابت ناسالم قرار میگیرد و ما را از هدف تعالی کشور باز میدارد و در صورت قرار گرفتن در رقابت سالم اصطکاک بین دانشگاهها کاسته میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت شاخصهای رتبه بندی علمی را بسیار زیاد دانست و گفت: این شاخصها مشکلات زیادی دارد و تعدادی از سرفصلهای آن خوداظهاری دارد اما در موسسه تایم چهار فصل بیشتر ندارد که سه تای آن پژوهشی و براساس دادههای بین المللی است.
وی با اشاره به افزایش بیرویه تعداد مجلات علمی در دانشگاهها تصریح کرد: تعداد مجلات علم و صنعت ۱۲ است اما در برخی از دانشگاه به ۵۰ یا ۱۰۰ مجله علمی میرسد ما به دنبال انتشار کتاب به صورت دیجیتال در عرصه بین المللی هستیم و در این بین یکی از مجلات ما توانسته در سال گذشته با یکی از مجلات بین المللی قرارداد ببندد و سیاست ما این است که انتشار مجلات خود را با انتشار بین المللی به چاپ برسانیم.
محمدی در پایان گفت: در هفته پژوهش و در روز ۲۳ آذر در دانشگاه از همکاران و فعالان پژوهشی تقدیر میگردد و به تفصیل در آن روز به بحث پژوهش میپردازیم.