به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علیرضا عصاره اظهار کرد: ۲۲ تا ۲۷ آذر ماه به نام هفته پژوهش نام گذاری شده و آموزش و پرورش با شعار «پژوهش مبنای تحول بنیادین آموزش و پرورش» به استقبال این هفته می رود.
وی با بیان اینکه اگر قرار باشد پژوهش و پژوهشگری به عنوان مبنای تربیتی دیده شود باید در بستر آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد، افزود: آموزش و پرورش به عنوان داعیه دار مهم در فرهنگ سازی پژوهش مطرح است.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یادآور شد: اولین برنامه هفته پژوهش ۲۲ آذر ماه و تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری و تحت عنوان زنگ نمادین پژوهش انجام می شود.
وی اضافه کرد:همه دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی در سراسر کشور مورد بررسی همه جانبه قرار گرفته اند و تعداد ۲۱ نفر از واجدین شرایط جایزه پژوهشگری را از دست این دو وزیر دریافت می کنند.
عصاره ادامه داد: از ۲۱ عنوان پژوهشی ۱۴ عنوان مربوط به متوسطه و ۷ عنوان مربوط به دوره ابتدایی است و این مراسم ۲۲ آذر در مدرسه شاهد شهدای هفتم تیر منطقه ۶ برگزار می شود.
دبیر ستاد هفته پژوهش ادامه داد: ۲۳ آذر نیز در محل دائمی نمایشگاه ها مراسم نمادین پژوهش های برتر در غرفه های مختلف سازمان ها و وزارتخانه ها از جمله آموزش و پرورش برگزار می شود و آثار پژوهشی در معاونت های این وزارتخانه و پایان نامه های مربوط به پژوهش های برتر در غرفه های واحد، مورد بازدید قرار می گیرد و وزیران آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم حضور پیدا می کنند.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه ۲۴ آذر برنامه ای در محل موزه مدرسه دارالفنون به عنوان روز ملی پژوهش با حضور وزیر آموزش و پرورش و تعدادی از مسئولان آموزش عالی برگزار می شود، گفت: این گردهمایی تجلیل از برگزیدگان پژوهشگر آموزش و پرورش سراسر کشور است که شامل مولفه های انتخاب معلم پژوهنده می باشد.
دبیر ستاد هفته پژوهش تصریح کرد: معلم پژوهشگر به معلمی می گوییم که با ابعاد پژوهشی، کلاس درس را اداره کند و بهترین ثمره آموزشی از آن داشته باشد؛ آثار معلمان پژوهشگر کشور بررسی شد که از تعداد ۶۱۹ گزارش رسیده ۳۲ معلم اقدام پژوه را تعیین کرده ایم.
وی گفت: ۷۴ هزار و ۶۵۲ مورد مطلب پژوهشی از فرهنگیان دریافت کردیم که از این تعداد ۲۶ طرح پژوهشی از تاریخ اول مهر ماه ۹۳ تا ۳۱ شهریور ماه ۹۴ استخراج کردیم که از این تعداد ۲۶ مورد غربالگری شد و در نهایت ۵ مورد آنها از وزیر آموزش و پرورش جایزه خود را دریافت می کنند.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به مولفه پایان نامه های برتر خاطر نشان کرد: پایان نامه های برتری که در رشته های تربیت معلم، کودکان استثنایی، روانشناسی تربیتی و مولفه های مربوط به آموزش و پرورش است ،طی بررسی های انجام شده، ۱۸ عنوان پایان نامه تحصیلات تکمیلی شامل ۱۴ پایان نامه کارشناسی ارشد و ۴ پایان نامه دکتری بررسی شد که در نهایت دو نفر از آنها را انتخاب کرده ایم و جایزه خود را دریافت می کنند.
وی با اشاره به مولفه پژوهشگران بسیجی افزود: پژوهشگران بسیجی نیز طراحی شد که از میان آنها که آثار برتری داشتند، بررسی شده و سه نفر فرهنگی بسیجی پژوهشگر نیز جایزه خود را دریافت می کنند.