به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از کرمان، نشست بررسی ابعاد فتنه و حماسه نهم ماه با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی در مجتمع رسانهای کویر برگزار شد.
محمد جواد افشارینژاد، استاد مدیریت استراتژیک دانشگاههای کرمان در این نشست در رابطه با شباهت وها و تفاوتهای فتنههای ۷۸ و ۸۸ و تاثیر آنان در روند علمی کشور گفت: دو عامل مهم شناخت و بصیرت عوامل اصلی و تاثیر گذار در دانشگاهها هستند که همواره مورد تایید و تاکید مقام معظم رهبری نیز بودهاند؛ دشمنان براین اساس که اساتید دانشگاه اهل شناخت و بصیرت هستند در نتیجه نمیتواند این مسائل در دانشگاه به وسیله دانشجویان و دانشگاهیان مورد خدشه قرار بگیرد؛ دانشگاه را انتخاب کردند تا خدشهای بر دانشجو و اساتید قرار بدهند و شناخت آنها را مورد تهاجم قرار بدهند.
دشمنان در پی این هستند که آنچه را خودشان میخواهند به دانشجویان تلقین کنند
وی ادامه داد: دشمنان در پی این هستند که آنچه را خودشان میخواهند به دانشجویان تلقین بکنند و دانشگاهیان را تحت الشعاع تفکرات بیمار خودشان قرار بدهند که با بصیرتی که دانشگاهیان از خود به خرج دادند و آن تعدادی که چه در جریان درون دانشگاهی و برون دانشگاهی که به دانشگاه منتهی شد؛ توانستند از این آزمون الهی سربلند بیرون بیایند و مکر دشمن را به خودشان برگرداندند.
استاد مدیریت استراتژیک دانشگاههای کرمان به سخنان حضرت علی (ع) اشاره و تصریح کرد: امام علی (ع) میفرمایند: «افراد را معیار حق قرار ندهید؛ بلکه حق را براساس افراد بسنجید»؛ اگر افراد دنبال حق و حق طلبیاند شما تبعیت بکنید و اگر افرادی میخواهند از حق و حق طلبی سوء استفاده کنند باید آنها را خنثی کرد که این مسئله همان بصیرت هست.
افشارینژاد در رابطه با جریان فتنه و نفوذ نیز گفت: بحث نفوذ مسئله خیلی حساسی است که از لحاظ استراتژکی ما باید در آن مسئله دیدگاه خیلی روشنی داشته باشیم و قضایا را خوب درک کنیم.
وی به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: در مسئله برجام پنج کشور در برابر نظام جمهوری اسلامی موضع گرفتند و بالاخره آنها حقانیت نظام جمهوری اسلامی را اذعان کردند و یک اما و اگرهایی در قضیه برجام پیش آمد که آنها خواستند از آن سوءاستفاده کنند و هنگام نتیجه گیری برجام آنها مسائلی را هم حقیقی و هم حقوقی در این قضایا وارد کردند تا بتوانند با یک وضعیت خاص مثلا سفارتخانهها و کنسولگیریها را در ایران که جای پایی نداشتند، جای پا باز کنند که مقام عظمای ولایت با بصیرت خاص موضوع نفوذ را مطرح کردند که دشمن به هر عنوانی داخل میشود واز این نفوذ قصد دارد و ما بایستی مواظب باشیم.
بعضیها مسئله نفوذ را با ذهن خود تجزیه و تحلیل میکنند و میگویند نفوذی اتفاق نیفتاده است
استاد مدیریت استراتژیک دانشگاههای کرمان افزود: ولی بعضیها مسئله نفوذ را با ذهن خود تجزیه و تحلیل میکنند و به گونهای دیگر این مسئله را وارونه جلوه دادند و گفتند نفوذی اتفاق نیفتاده و مشکل خاصی ایجاد نشده همان فرمایشات مقام معظم رهبری را که از سالهای دور فرمودند تهاجم فرهنگی در کشور دارد صورت میگیرد ولی کسی گوش نداد و الان تهاجم فرهنگی بصورتی شده که همه جا دیده میشود.
وی ادامه داد: دشمن فقط جنگ تحمیلی را برما وارد نکرد و الان جنگ دشمن به گونهای شده که در درون خانههای ما و حتی اتاق خواب های ما با ماهوارهها و شبکههای اجتماعی وجود دارد و این همان نفوذی است که دشمن دارد روی آن کار میکند.
افشارینژاد با اشاره به اینکه زمانی جوانان مسلمان توانستند آندولس را فتح کنند؛ دشمن از طریق جنگ نرم وارد شد و کاری کرد که این جوانان به اعتیاد به مواد مخدرو مشروبات الکلی و فساد کشانده شدند و کارتن خواب شدند و بدون خونریزی توانستند برآندولس فائق آیند، بیان داشت: چون جوانان استوانهها و بدنه جامعه هستند طبیعتا با نفوذ دشمن بر جوانان بدنه جامعه آسیب پذیر خواهد بود.
این استاد دانشگاههای کرمان در رابطه با آینده پژوهی فتنه و اثرات آن نیز گفت: خداوند متعال در قرآن کریم مرتب به ما انسانها این تدبیر، اندیشه، تفکرو تعقل را گوشزد میکند «که تدبیر نمیکنید، تفکر نمیکنید، تعقل نمیکنید»؛ اینها را خداوند متعال مرتب میگوید که در آیات الهی و نشانههای الهی و آنچه که خداوند متعال برای ما عظمت در آفرینش قرار داده است، هم قرآن کریم و هم مجموعههای دیگر که از معصومین به ما رسیدهاند، ما در اینها تفکر و تعقل کنیم و آینده پژوهی فتنه خیلی مهم است که اهل اندیشه، اهل بصیرت باشند و ابعاد مختلف فتنه را بررسی بکنند.
باید فتنه را بررسی کنیم تا در آینده دشمن دوباره از طریق دیگری نفوذ پیدا نکند
وی با تاکید بر اینکه باید ابعاد مختلف فتنه بررسی و شناسایی شود، بیان کرد: باید فتنه را بررسی کنیم تا در آینده دشمن دوباره از طریق دیگری نفوذ پیدا نکند و وارد نشود و مردم آگاه بتوانند نفوذ دشمن را خنثی کنند و سنگر به سنگر در این زمینه، حتی از سنگرهای خانه و خانواده باید شروع کنند و هم مدارس و دانشگاهها را مد نظر بگیریم؛ چون تفکر و تعقل همین دانش آموز و دانشجو در آینده این ساختار و مهندسی این نظام را میسازد و باید برای آن پیوست نگار فرهنگی درست کرد تا با نظام جمهوی اسلامی تطابق داشته باشد و هر کدام و فرد فرد ما مسئول هستیم.
استاد مدیریت استراتژیک دانشگاههای کرمان ضمن انتقاد از تدریس دورس و سرفصلهای غربی در دانشگاهها، تصریح کرد: در این مقوله باید ما تعمق و تامل بکنیم که علوم انسانی متاسفانه الان در دانشگاهها مغفول واقع شده، علوم انسانی اسلامی که واقعیت امر این است ما الان کتاب هایی داریم در رشتههای علوم انسانی، ما یا این کتابها را ترجمه میکنیم و یا برداشت میکنیم و آنچه که مهم است و باید دانشمندان ما روی آن کار کنند در علوم انسانی نشخوارکننده غرب به معنای آن وضعیتی که الان داریم، نباشند.
وی ادامه داد: ما باید بتوانیم یک محتوای پر مفهوم درمعارف اسلامی که در آن غنی هستیم ایجاد کنیم و بگوییم که هیچ نیازی به غرب نداریم؛ بلکه غربیها در اوائل اینکه اسلام در دنیا پیشرفت کرد دیگران نیازهایشان را از اسلام میگرفتند و آنها چیزی نداشتند؛ اما الان متاسفانه برعکس شده در فصل های درسی بیش از ۱۵ تا ۱۶ سال است که سرفصل های درسی همان سرفصل های قبل است و تغییر نکرده و ما می خواهیم به جوانان دانشگاهی و متغییر درسمان را به روز بدهیم.
افشارینژاد بیان داشت: این دروس بگونهای باشد که مطالب ارزشمند روز را استفاده کنند و در بقیه رشتهها از قبیل نانو و اکونومیک و غیره الان نقش ارزشمندی در دنیا پیدا کردیم درعلوم انسانی اگر آنچه مقام معظم رهبری تاکید فرمودند و دانشمندان ما در این زمینه مخصوصا رشتههای ادبیات روی این مسائل کارکنند و با نظام سلامی برداشت از این گنجینه عظیم الهی یعنی قرآن و نهج البلاغه و کتابهایی که در این زمینه پیامبر و ائمه مصومین نقل قول از آنهاست، طبیعتا میتوانیم در علوم انسانی پیشرفت بکنیم و این موضوع هم بروز رسانی شود و جوانان ما علمشان بروز و منابع درسی ما نیز غنی شود.