به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور پس از هفتاد و دومین جلسه این ستاد عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به نگرانی از احکام برنامه ششم توسعه گفت: دستگاههایی که در حوزه علم و فناوری فعال هستند همگی ساختار این مسئله بودند که سازمان مدیریت پیشنهاداتی را که از طرف وزارتخانه ها و دستگاه های مربوطه در شورای ستاد جامع علمی نهایی شده است را مدنظر قرار دهد.
وی افزود: مدت ها کار کارشناسی بر روی این پیشنهادات شده است و این روند موجب نگرانی و جلب توجه عزیزان حاضر در این عرصه می باشد. در مورد بودجه پیشنهادی در لایحه برنامه ششم توسعه تذکراتی داده شده که بودجه پیشنهادی بسیار پایین است و به هیچ وجه ما را به اهداف و چشم انداز های نقشه جامع علمی و مطالباتی که رهبری دارند نمی رساند.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در مورد ماموریت های جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: ریاست جهاد دانشگاهی خبر خوبی را امروز در جلسه دادند که براساس آن اساسنامه نهاد ملی پژوهش و فناوری نهایی شده است و تقدیم دبیرخانه شورای نقشه علمی کشور شده است و این نهاد rto مختصرا نامیده می شود نهادی است که خلا جدی نگاشت نهایی و ساختارهای علم و فناوری در کشور بوده است.
کبگانیان همچنین درباره جایزه بین المللی مصطفی (ص) بیان داشت: اعضای شورای انقلاب فرهنگی انتظار داشتند برای اهدای جوایز مقامات عالی رتبه نظام تشریف داشته باشند و از این جایزه حمایت کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه اصلی ترین مصوبه امروز دبیرخانه آمایش آموزش عالی بود تصریح کرد: امروز دستگاه های مختلفی که ذی نفع بودند چه در حوزه علم و فناوری و چه دستگاه های صنعتی با حضور معاونت وزرای کار و کشاورزی گزارش نهایی را ارائه کردند و نقدها و پیشنهاداتی نیز ارائه شد در بخش هایی از این سند پیشنهاد انتقال بخشی از اسناد به اسناد پشتیبان و التزام به شاخص های نقشه جامع علمی کشور تعریف شد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید در آمایش علمی کشور حضور داشته باشد اعلام کرد: هماهنگی بین نظام دولتی و غیردولتی در این سند باید ملزوم شود و اعضا مصوب و تاکید کردند که وزارت علوم و بهداشت این قول را هم دادند که بخش آموزش عالی در حوزه دانشگاه های غیردولتی و به خصوص دانشگاه آزاد جداگانه نیستند و باید با یک استاندارد و هماهنگ به جلو حرکت کنند.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ضمن اعلام آماده شدن برای ساختار مناسب متولی اجرای سند تصریح کرد: نهادی باید باشد که لزوما هم نیازی نیست دستگاه خاصی در آن وجود داشته باشد تا ساختار دستگاه متولی ارزش آموزش مثل وزارت علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و نهادهای متولی متقاضی آموزش مثل وزارت صنایع، کار و کشاورزی حضور داشته باشند تا دائما رصد کنند و برنامه و مصوبات لازم را بعد از ابلاغ سند داشته باشیم.
کبگانیان در مورد بیکاری فارغ التحصیلان ارشد و دکتری خاطرنشان کرد: یکی از بندهای سند آمایش همین بحث بیکاری فارغ التحصیلان است در چشم انداز این سند سه و نیم درصد سهم دانشجویان دکتری نسبت به کل پیش بینی شده است که الان حدود دو درصد است و قبول داریم در دوره سه سال گذشته کمی رشد فارغ التحصیلان زیاد بوده است اما تا سال 1404 عدد سه و نیم درصد رشد تدریجی و منطقی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم زمینه سازی برای اشتغال فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی گفت: دانشگاه هایی در سراسر کشور داریم که نسبت استاد به دانشجویان در آنجا بسیار پایین و زیر استاندارد است اما اگر برنامه ریزی جدی داشته باشیم همین فارغ التحصیلان می توانند در شهرستان ها جذب شوند و کشوری به بزرگی ایران که نه تنها باید جوابگوی نیاز علمی داخلی باشد بلکه باید به نیاز جهان اسلام نیز پاسخگو باشد، می تواند در این عرصه وارد شود.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به ایجاد تمدن اسلامی بیان داشت: دانشگاه آزاد حدود 40 درصد از بار آموزش کشور را به دوش دارد و در مقابل آن حدود هشت درصد دانشگاه های دولتی در این عرصه هستند ولی از آن طرف کیفیت هم مهم است و باید در هر دو عرصه کیفیت مدنظر قرار گیرد.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در مورد ساماندهی واحدهای علمی کاربردی و دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: هدف گذاری بحث های علمی کاربردی و پیام نور مورد توجه شورای علای انقلاب فرهنگی است هرم تخصص ما مقداری هماهنگی لازم را با هم ندارد با اصلاح نظام پرداخت و دیدن آن در سند آمایش نظر ما بر روی ساماندهی و کیفیت است.
کبگانیان در پایان در مورد امکان حذف و یا ادغام برخی واحدهای دانشگاهی تصریح کرد: در جلسه برخی از حاضران از معاون آموزشی وزارت علوم این سوال را پرسیدند و قرار شد گزارش کاملی را به ما بدهند و در جلسات بعدی بررسی خواهد شد دیدگاه ما در مورد واحدهای علمی کاربردی دیدگاه توسعه ای است و در مورد پیام نور با توجه به مسئولیت آن حوزه که آموزش مجازی بوده است باید ساماندهی هایی صورت گیرد که در همان ریل حرکت کند.