به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، همایش تخصصی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی امروز با حضور جمعی از مسئولان وزارت علوم، مراکز آموزش عالی و مدیران گروههای قرآن و حدیث دانشگاهها در وزارت علوم برگزار شد.
در این همایش سالار آملی قائم مقام وزیر در امور بین الملل در خصوص همکاریهای بین المللی در حوزه قرآنی گفت: در مسئله بین المللی شدن با دو چالش اساسی روبه رو هستیم که یکی از آنها بسته بودن نظام آموزش عالی کشور است که این بسته بودن دارای نقاط ضعف و قوت میباشد که از جمله نکات مثبت آن متکی بودن نظام به خودش است چرا که بسته بودن آن باعث میشود نظامهای خارج دستاوردهای خود را در دسترس این نظام قرار ندهند و به همین خاطر است که دستاوردهای خوبی که ما در ۱۰، ۱۵ سال گذشته به دست آوردیم حاصل همین نظام بسته است.
وی هم چنین عدم نفوذ در نظامهای بسته و عدم دخالت در افکار داخلی را از دیگر نکات مثبت نظامهای بسته عنوان کرد و افزود: اما یکی از ضعفهای نظام بسته ایجاد بینظمی در آن است که موجب میشود دانش کشور به منطقه و کشورهای دیگر سرریز و به عبارتی منتقل نشود.
آملی خاطر نشان کرد: ما در بسیاری از علوم پیشرفتهای بسیار خوبی داشتیم اما در سطح جهان دیده نشده است و به تبع آن در دیپلماسی علمی و حتی دیپلماسی قرآنی دچار ضعف هستیم به همین خاطر بلاشک باید ارتباط بین المللی خود را به سمتی ببریم که این ضعفها کاهش یابد.
قائم مقام وزیر در امور بین الملل با اشاره به اینکه از حدود یک سال پیش نطفهای در کشورهای غربی به شکل دگردیسی تحلیلی رو به رخ دادن است تصریح کرد: اسلام سنی وهابیت امروز دین را دچار چالش کرده است به همین خاطر ما میتوانیم از نطفهای که در شرف تبدیل شدن به جنین است استفاده کنیم و نگاه به قرآن و کرسیهای اسلامیشناسی که امروز برمبنای وهابیت به دنیا معرفی میشود به سمت دگردیسی برده و چیزی که خود میخواهیم را به دنیا معرفی کنیم.
وی تمرین نکردن در حوزه ارتباطی را یکی از ضعفها و چالشهای پیش رو در حوزه بین المللی شدن کشور عنوان کرد و گفت: ما به خاطر تمرین نکردن دچار ضعف ارتباطی هستیم که موجب شده پیشرفتهای علمی ما سرریز نداشته باشد شاید نداشتن نشریه، سامانه مجازی و ارتباط فرد به فرد و حضور فیزیکی از جمله عوامل ضعف در سطح بین المللی باشد.
آملی در ادامه سخنان خود عدم وجود اطلاعات کافی و نبود یک بانک اطلاعاتی را به عنوان یکی از عوامل مسدود کننده بستر ارتباطی دانست.
قائم مقام وزیر در امور بین الملل ادامه داد: ما در تلاشیم تا با تشویق دانشگاهیان و دانشجویان آنها را برای حضور در تعاملات قرآنی پیش رو کنیم به همین خاطر اقداماتی نظیر ارتباط و همکاری با دانشگاه علوم قرآنی اندونزی و منعقد کردن تفاهم نامههای علمی پژوهشی با مراکز قرآنی از جمله عواملی است که برای بین المللی کردن قرآن در سطح جهان پیش گرفتهایم.
وی در ادامه سخنان خود گزارشی از فعالیتهای معاونت امور بین المللی در حوزه علوم قرآنی ارائه داد و گفت: از جمله این اقدامات شناسایی ۱۲۰ تن از نخبگان قرآنی در سطح کشور است هم چنین شناسایی ۱۵۰ نشریه غیرفارسی و انتشار ۲۳ خبرنامه الکترونیکی با محوریت قرآنکه برای ۱۳۰۰ نفر از دانشگاهیان ارسال میشود از دیگر اقدامات ما در این حوزه است.
آملی از اعطای بورس تحصیلی کوتاه و بلندمدت به دانشجویان رشتههای علوم قرآنی خبر داد و گفت: ما به دنبال این هستیم تا سیستم ماموریت محوری را در حوزه بین المللی و علوم قرآنی در دانشگاهها گسترش دهیم و به همین خاطر رصد نیازهای بین المللی و طراحی سیستم آموزش عالی قرآنی همراه با نگاهی قرآنی و هم چنین برگزاری نشستهای بین المللی با این محوریت در دانشگاههای کشور از دیگر اقدامات ما است.
قائم مقام وزیر در امور بین الملل در پایان سخنان خود توجه به زبان عربی و انگلیسی و مهارت زبان آموزی به طلاب و دانشجویان را یکی از عوامل مهم بین المللی شدن در علوم قرآنی دانست و تصریح کرد: هنوز آن طور که باید در این حوزه به سطح ایده آل نرسیدیم اما تلاش ما این است که در این حوزه نیز پاسخگوی نیاز دانشجویان و طلاب باشیم.