به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، امروزه بسیاری از افراد برای اشتراک گذاری مطالب خود در دنیای مجازی گزینههای متعدد اما خارجی پیش رو دارند. سرورهایی که بسیاری کاربران حتی نمیدانند در کدام کشور قرار دارند و اطلاعات آنها در اختیار چه کسانی قرار میگیرد.
در میان سرورهای داخلی نیز برخی سرورهای خصوصی و دولتی پا به عرصه گذاشتهاند که مخاطبین خاص خود را دارند و کمابیش تلاش می کنند تا به کیفیت مطلوب برسند.
در این میان نهاد رسمی امداد و نجات کشور نیز وارد ماجرا شده و پرتالی در این زمینه تهیه کرده است. اعضا و داوطلبان جمعیت هلال احمر طی چند ماه توانستند آموختهها و تجربههای خود در مورد امداد و نجات و حوادث و نیز پیشنهادهایشان برای سایر اعضا به اشتراک بگذارند. همین طور فضایی است که مخاطبان میتوانند از تسهیلات ویژهای در خصوص گردشگری، بیمه، خدمات لیزینگی خودرو و... برخوردار شوند.
تولد ایده
در سراسر دنیا هزاران سازمان و موسسه عام المنفعه با هدف کمکرسانی به یکدیگر فعالند. اما با این حال شاید اصلیترین مسالهای که موجب خودداری از مشارکت و همراهی با برنامهها و طرحهای چنین مراکزی میشود، بیاعتمادی یا بیاطلاعی از نحوه همراهی و کمک به آنها باشد.
سازمان داوطلبان هلال احمر، امسال رویکرد دیجیتال را در عضویت و جلب مشارکت همه جانبه مردمی از طریق راهاندازی شبکه اجتماعی این سازمان یعنی خانه امید و صلح داوطلب، در پیش گرفته است.
این سازمان با در پیش گرفتن شیوههای مختلف در اطلاعرسانی و نیز ایجاد حس مشارکت جمعی از طریق دنیای مجازی توانسته طرفداران و داوطلبان بسیاری را از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور بیابد تا نیاز هزاران تن از ساکنان محرومترین نقاط کشور را به مسائلی همچون آموزش، بهداشت، کمکهای حمایتی و... مرتفع کند. این در حالی است که از راه اندازی این شبکه، تنها یک ماه است که میگذرد.
اطمینان دهی برای به کارگیری درست از مشارکتها
عمده منابع مالی و انسانی این سازمان از طریق کمکهای نیکوکاران و داوطلبان جمعیت تامین میشود. در این شبکه هر داوطلب میتواند یکی از گروها ی تعریف شده را برگزیند و کمک خود را به آن اختصاص دهد. همچنین گزارش کاملی از نحوه استفاده از این کمکها شامل اطلاعاتی در مورد طرحها و برنامههایی که با همراهی آنان به ثمر نشسته به صورت مستمر در شبکه اجتماعی و پایگاه اطلاع رسانی منعکس میشود.
از نمونه خدمات ارائهشده در این شبکه میتوان به امکان ارسال درخواست صدور کارت عضویت هوشمند (RFID)، طرح پیشنهادات و نظرات برای ارتقای فعالیتهای داوطلبانه، جمعآوری اطلاعات و آگاهی از نیازهای اعضا، معرفی خدمات و برنامههای نوین، ارائه آخرین اخبار از فعالیتها، انجام نظرسنجی، برگزاری دورههای آموزشی آنلاین، نمایش کارهای خیریه و بشردوستانه صورت گرفته، برگزاری کمپینهای حمایتی و… نام برد.
خدمت همراه
باشگاه خدماتی رفاهی داوطلبان، یک شبکه اجتماعی با جدیدترین متد برنامه نویسی تحت وب میباشد که کاربران با عضویت در این شبکه میتوانند در یکی از گروههای ۴ گانه حمایت، هدایت، مهارت و مشارکت داوطلبی و نیز خانههای داوطلب، با سایر اعضا و دوستان ارتباط آموزشی داشته باشند و ضمن به اشتراک گذاشتن عکس و فایلهای خود، از آخرین فعالیتهای یکدیگر باخبر شوند. همه اعضای این شبکه قادر خواهند بود تازهترین اخبار از فعالیتها، طرحها و برنامههای سازمان را از طریق این سایت پیگیری کنند.»
طراحی سایت به گونهای است که قابلیت استفاده با سایر وسایل ارتباطی از قبیل تلفن همراه و تبلت را داراست.
تمام افراد بالای ۲۹ سال که تمایل به انجام کارهای داوطلبانه و فعالیت در برنامههای بشردوستانه جمعیت هلال احمر دارند، میتوانند به مراجعه باشگاه مجازی داوطلبان (www.vorcs.ir) و تکمیل فرم عضویت، آمادگی خود را اعلام کرده تا سپس سازمان داوطلبان نسبت به صدور کارت هوشمند داوطلبی اقدام و آنها نیز به جمع عظیم داوطلبان جمعیت هلال احمر بپیوندند.
گفتنی است از محاسن این کارت میتوان به توان بالای ذخیره سازی اطلاعات، غیر قابل نفوذ بودن سیستم امنیتی آن، امکان استفاده آسان توسط بارکد خوان، اتصال به سیستم تحت وب و بانک اطلاعاتی و...، امکان شناسایی افراد در هر زمان و مکان حتی در شرایط بحران، امکان کپی نشدن کارت افراد در هر زمان و مکان. امکان ایجاد امنیت برای اتصال به سیستمهای مالی و اعتباری و سهولت استفاده در شرایط خاص و بحران برای شناسایی درست افراد است.