به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در نشست هم اندیشی مدیران بینالمللی دانشگاهها که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است گفت: نقشه جامع علمی کشور برای امروز و دیروز نیست و نقشه بسیار مهمی است مواردی که در نقشه اشارهشده و ما در دستیابی به این موارد چندان موفق نبودهایم ولی این وسیله فراهمشده و باید در عرصه جهانی هم بااقتدار ورود کنیم.
وی در ادامه بیان داشت: در قانون برنامه پنجم توسعه گسترش ارتباطات علم و فناوری و راهاندازی دانشگاه مشترک و تبادل استاد و دانشجو با تاکید به کشورهای منطقه و جهان اسلام وجود داشته پذیرش دانشگاه خارجی و تأسیس شعب دانشگاهی در داخل و خارج هم تأکیدات زیادی شده و ما امروز موظفیم کمک کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
وی در ادامه بیان داشت: در مجموع قوانین برنامه پنجم توسعه در حوزه آموزش عالی 31.1 احکام تکلیفی مشخص شد و بقیه به برنامه ششم توسعه موکول شده و باید ببینیم در برنامه ششم توسعه چه طور محقق میشود.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان این که در برنامه ششم توسعه احکام زیادی در حوزه آموزش عالی وجود دارد گفت: در تبصره 23 به طور شفاف به مشارکت با دانشگاه معتبر بینالمللی برای ایجاد شعب واحدهای آموزش خارجی در داخل کشور پیشنهاد شده است و انتظار میرفت در جهت تحقق اهداف برنامه گام جدی برداریم. یک تبصره هم برای ایجاد نمایندگی دانشگاه خارجی در مناطق آزاد تجاری کشور وجود دارد که دانشگاهها زمینه لازم را برای تبادل استاد و دانشجو پیدا کنند در حوزه بینالملل توسعه همکاریهای علمی بینالملل بسیار مهم است.
شریعتی نیاسر با اشاره به دستاوردهای ایران گفت: دستیابی به رتبه نخست علم و فناوری منطقه در جهت چشمانداز قرار گرفتن در بین 500 دانشگاه برتر دنیا توسعه سرمایه انسانی، تولید علم و ایفای نقش موثر در فرآیند تبدیل علم به ثروت بسیار مهم است.
وی در ادامه بیان داشت: ارتقاء چشمگیر شاخصهای علمی برای نزدیک شدن به سند چشمانداز و دستیابی دانشگاهها به سطح توانمندی لازم تولید و ایفای نقش موثر در فناوریهای نوین اهمیت زیادی دارد.
معاون آموزشی وزارت علوم به تشریح اهداف آموزش عالی و افزود: و توطئه نفوذ فرهنگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران جذب علوم و فنون به داخل کسب درآمد و ایجاد بازار کار برای فارغالتحصیلان، ارتقای کیفیت دانشگاههای کشور، شناساندن تواناییهای کشور بسط و توسعه فرهنگی اسلامی و ایرانی ، تربیت نخبگان و نیروی انسانی متخصص و تأثیرگذار، تحقق مرجعیت علمی در سطح منطقه و جهان از جمله این اهداف است بسیاری از کشورهای ابرقدرت سوار بر توان علمی هستند نه توان نظامی و امیدواریم بتوانیم قدرت را بیش از پیش در زمینه علمی پیدا کنیم.
شریعتی نیاسر به راهکارهای آموزش فعالین فراملی اشاره کرد و افزود: ایجاد دورههای مشترک پذیرش دانشجویان خارجی، ایجاد شعب در خارج از کشور، حمایت ویژه از دانشگاههای خاص، تبادل استاد و دانشجو، ایجاد دانشگاه بینالمللی، برگزاری نمایشگاههای مستمر، ایجاد رشتههای مرتبط با توسعه آموزش فراملی، ایجاد بنیاد دانشآموختگان غیر ایرانی، انعطافپذیری در استفاده از زبانهای خارجی، ارتقاء کیفیت دانشگاههای فعال ، برگزاری همایشهای بینالمللی از راهکارهای آموزش عالی فراملی است که برای همه این موارد با درایت وزارت علوم و شورای معاملین زمینه برای تحقق فراهمشده است.
وی در خصوص ساز و کارهای لازم برای رسیدن به آموزش عالی فراملی گفت: مأموریت و رسالت خود را باید تشخص بدهیم همچنین برنامهریزی راهبردی، شناسایی اهداف و سیاستها، رهبری و مدیریت، تشکیلات و ساختار سازمانی، تأمین زیرساختهای لازم از جمله این موارد است.
معاون آموزشی وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: در ارزیابی آموزش عالی فراملی این نکته مشخص است که تجربه برخی دانشگاههای کشور بیانگر امکانپذیر بودن و عملی بودن توسعه آموزش عالی و فراملی است رمز تحقق این هدف هماهنگی همه دستگاهها، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و نهادهای تأثیرگذار و انگیزه بسیار جدی برای مدیران است.