به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از بجنورد، می خواهم این مطلب را با انتقاد از خودمان شروع کنم، متاسفانه گاهی اوقات این قدر درگیر موضوعات روزمره میشویم که وقتی آقا سخنرانی می کنند فقط به پیامک هایی که از سایت اکتفاء می کنیم و تنبلی مان می آید برویم مشروح آنرا بخوانیم و یا از تلوزیون ببینیم.
به همین خاطر بود که از یک نکته اساسی و دستور مهمی که ایشان در دیدار با مردم قم همین چند روز پیش فرمودند غافل بودم و نمی دانم اگر دوباره به این سخنرانی اساسی که خیلی از مبانی انقلاب اسلامی را روشن کردند رجوع نمی کردم چطور می خواستم جوابگوی کم کاری ام باشم.
این تحلیل به عهده شما جوانهاست؛ بروید مطالعه کنید!
رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنرانی خود فرمودند، انقلاب را مقایسه کنید با نهضت ملّی شدن صنعت نفت که یک حادثهی بزرگی بود در کشور؛ آنجا هم مردم وارد میدان شدند. درخواست نهضت ملّی چه بود؟ یک درخواست حدّاقلّی بود؛ دنبال استقلال اقتصادی و استقلال سیاسی و استقلال همهجانبه نبود؛ امّا نهضت دو سه سال بیشتر طول نکشید! بعد که نهضت توسط دشمن سرکوب شد، وضع نفت بدتر از قبل شد؛ یعنی اگر قبلاً دست انگلیس بود، حالا دست انگلیس و آمریکا [بود]! تا قبل از انقلاب هم همینجور بود.
انقلاب را مقایسه کنیم با مسئلهمشروطیّت. خب، مشروطیّت هم خیلی حادثهی مهمّی در این کشور بود امّا مطالبهی نهضت مشروطییت و انقلاب مشروطیّت چه بود؟ محدودکردن حکومت مطلقه مستبدّانه پادشاهان؛ پادشاه بماند؛ اما یک مجلسی تشکیل بشود، این درخواست مشروطیّت بود. خیلی از مردم هم آمدند به میدان -افراد گوناگون آمدند- کشته دادند، شهید دادند امّا دشمن بر آن نهضت مسلّط شد و آن را نابود کرد. بعد از نابودکردن نهضت مشروطیّت، دیکتاتوری مضاعف شد! یعنی پانزده سال بعد از امضای مشروطیّت، رضاخان سر کار آمد؛ مشروطیّت با وجود درخواست حدّاقلّی، قابل دوام نبود، نماند، از بین رفت.
انقلاب اسلامی چه؟ اصلاً انقلاب اصل سلطنت را، اصل حکومت مطلقه را آمد از بین برد. امّا انقلاب ماند؛ ببینید این ماندگاریها تحلیل دارد که چرا ماند؟ چرا با اینکه در نهضت ملّی هم مردم حضور داشتند -البتّه نه مثل انقلاب، تا حدود زیادی مردم بودند- با آن درخواست حدّاقلّی، قادر نشد بماند امّا انقلاب اسلامی با آن درخواست حدّاکثریِ استقلال ماند؟ چرا نهضت مشروطیّت با آن درخواست حدّاقلّیِ محدود شدنِ قدرت مطلقه نتوانست و طاقت نیاورد بماند؛ اما انقلاب اسلامی با این درخواست حدّاکثری و مطالبهی حدّاکثری که ریشهکنی سلطنت و رژیم پادشاهی در کشور بود آمد، موفّق شد و ماند؟
اینها تحلیل لازم دارد. شما جوانها بروید تحلیل بکنید، برای من روشن است؛ جوانها بروند تحلیل کنند اگر ما بتوانیم تحلیل درستی از این حوادث پیدا کنیم، آنوقت دیگر این بذر ترس و رعب و ناامیدی که بعضی در دل مردم می پاشند بکلّی خواهد پوسید و از بین خواهد رفت؛ [اگر] بتوانیم درست بفهمیم، راه آیندهی این کشور کاملاً روشن خواهد شد. جوانها باید یک قدری بروند مطالعه کنند."
این صحبتها تنم را لرزاند، اینکه تحلیل علل ماندگاری انقلاب اسلامی اولا مهمترین نیاز برای از بین بردن بذر ترس و نا امیدی است که دشمن می پاشد و ضامن آینده روشن ملت است و دوم اینکه تحلیل این ماندگاری را نیز آقا با سه بار تاکید بر دوش جوانان کشور می گذارند، نتوانستم سر جایم بنشینم و بعنوان یک عنصر رسانه ای انقلاب اسلامی کاری نکنم.
برای همین منظور تماس گرفتم با حجت الاسلام استاد نوری که اولا خود از خانواده های اصیل انقلابی خراسان شمالی هستند و همزمان مسئولیت های گوناگونی اعم از عضو هیئت علمی گروه معارف و استاد حوزه و دانشگاه، امام جمعه موقت مرکز استان و رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان در خراسان شمالی هستند.
البته این را هنوز یادم نرفته بگویم که آقا یکی از مهمترین علل ماندگاری انقلاب اسلامی را شرکت مردم در انتخابات و تعیین سرنوشت خود عنوان کردند که بیشتر برای بررسی این کدی که ایشان برای تحلیل علل ماندگاری انقلاب اسلامی دادند سراغ استاد نوری رفتیم.
چون انقلاب ما اسلامی است، باید ابتدا دنبال علل ماندگاری اسلام بود/ پرداختن به همه ابعاد زندگی انسان
حاج آقا نوری را در اتاقشان ملاقات کردم، بعد از احوال پرسی و خداقوت گفتن برای روزهای پرفشاری که در جریان احراز صلاحیت ها طی کردند سراغ مصاحبه رفتم و اولین سوال را مطرح کردم، تحلیل شما از علل ماندگاری انقلاب اسلامی چیست؟
حجت الاسلام نوری در پاسخ گفت: انقلاب ما اسلامی بود و چون مهمترین مشخصه اش اسلامی بودن آن است می توانیم با بررسی علل ماندگاری اسلام به علل ماندگاری انقلاب خودمان برسیم، از جمله این موارد توجه اسلام و انقلاب به همه ابعاد زندگی جامعه است، هم بعد فردی و هم جمعی که شامل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و عبادی می شود.
وی افزود: اگر هر یک از این ابعاد مورد غفلت قرار بگیرد دچار مشکل خواهیم شد در نتیجه حرکت کلی نیز مشکل پیدا می کند، در انقلاب چون به همه ابعاد توجه شد مردم احساس کردند این آن الگوی حکومت داری صحیح است که نقصی به آن وارد نیست و می تواند تمام خواسته هایشان را برآورده کند؛ بنابراین حمایت کردند و نگذاشتند از بین برود، در واقع اسلامی بودن انقلاب به خاطر سازگاری اسلام با فطرت انسان ها باعث شد جامعه انقلابی ما نیز بصورت فطری خواستار دوام و بقای این نهضت بشود.
این استاد حوزه و دانشگاه علت بعدی را توجه انقلاب به مردم و دغدغه ها و دردهایشان دانست و ادامه داد: حضرت امام و مقام معظم رهبری مضاف بر اینکه زندگی خودشان بسیار ساده و بی آلایش بوده، همیشه حمایت از محرومان و بها دادن به آنها را در اولویت قرار داده و آنها را ولی نعمتان انقلاب دانسته اند برای همین به آنها اعتماد کردند و امور نظام را به آنها سپرد و این شد که آنها هم با تمام وجود از انقلاب دفاع کردند، جنگ را مدیریت کردند و بعد از جنگ هم در همه صحنه ها حاضرند.
ارزش قائل شدن برای رای مردم/ منافع جمهوریت بسیار بیشتر از کنار گذاشتن مردم است
رئیس هیات نظارت بر انتخابات خراسان شمالی نکته چهارم را دیدگاه اسلام که برای مردم ارزش قائل است و حتی پیامبرش را دستور به مشورت با مردم در امور مختلف و بها دادن به رای آنان می کند بیان کرد و گفت: در نظام جمهوری اسلامی هم از ابتدا تا الان نظام مردم را نامحرم ندانسته است و همه امور مربوط به کشور را بصورت شفاف با مردم در میان گذاشته و به رای و نظر آنها مراجعه کرده است بطوریکه بصورت میانگین ما سالانه یک انتخابات از ریاست جمهوری و مجلس تا خبرگان و شورای اسلامی و همه پرسی داشته ایم؛بنابراین مردم احساس می کنند که رای آنها موثر است.
وی تصریح کرد: مردم می فهمند کسی که آنها به او رای می دهند در مسند قدرت و یا قانون گذاری می نشیند لذا چون احساس می کنند تاثیر گذارند همیشه در صحنه حضور دارند. از استاد می پرسم اگر مردم اشتباه انتخاب کنند چطور، بلافاصله پاسخ می دهد: بله احتمال اشتباه مردم وجود دارد؛اما قانون اساسی ما برای کسانی که وارد عرصه انتخابات می شوند فیلترهایی را مشخص کرده و شرایطی را گذاشته است که باید توسط شورای محترم نگهبان صلاحیتشان احراز بشود.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بجنورد خاطرنشان کرد: هرچند بررسی شورای نگهبان نمی تواند بصورت مطلق از ورود افراد مسئله دار جلوگیری کند ولی تا حدودی می تواند مانع افرا نا اهل باشد و افرادی را برای انتخاب مردم معرفی کند که تا حدودی شرایط لازم را داشته باشند، یک درصدی هم از خطاهای مردم چاره ای برایش نیست، اگر قرار باشد ما به جمهوریت پایبند باشیم باید به توابع و عوارض آن هم پایبند باشیم؛ در حالی که منافع جمهوریت بسیار بیشتر از کنار گذاشتن مردم است.
وی یکی دیگر از عوامل ماندگاری انقلاب را حضور مردم در عرصه هایی مانند راهپیمایی های 22 بهمن، روز قدس، 13 آبان و علی الخصوص مشارکت حداکثری در انتخابات دانست و گفت: در مقایسه با انتخابات هایی که در کل دنیا صورت می گیرد و حتی در کشورهایی که مدعی دموکراسی هستند وقتی نگاه می کنیم هیچ جا چنین حضوری وجود ندارد و این دلیلی بر زنده بودن انقلاب و بقاء حرکت حضرت امام(ره) است.
مردم قیم نمی خواهند!
از استاد نوری نقد شبهه ای که برخی در خصوص نیاز نداشتن مردم به قیم و توان تشخیص نامزدهای مطلوب مطرح می کنند را جویا می شوم، او می گوید: آنها با گفتن این جمله می خواهند شرایط مطرح شده در قانون مورد توجه قرار نگیرد، این مسئله سخنی پوچ و بی معناست چرا که در همه جای دنیا اگر کسی بخواهد وارد جایگاه های حکومتی بشود شرایطی مشخص کرده اند از جمله مدرک تحصیلی، محدودیت سنی، نداشتن سوابق کیفری، قبول داشتن نظام موجود و ضد نظام نبودن که باید دارا باشند.
وی تصریح کرد: اگر قرار باشد بگوییم هرکسی که وارد عرصه انتخابات می شود بدون هیچ شرایطی اجازه ورود پیدا کند آنگاه افراد ضد نظام، تابعیت کشورهای بیگانه، سوء سابقه دار و مانند آن نیز حضور پیدا می کنند و این نه با قانون، نه منطق و نه با مشی موجود در دنیا سازگاری ندارد.
دشمن اگر ببیند مردم پشتیبان نظام اند هیچ وقت با آن کشور درگیر نمی شود
امام جمعه موقت بجنورد در پاسخ به این سوال که نتایج حضور حداکثری در انتخابات چیست، گفت: نتایج انتخابات بخصوص در کشوری که دشمنان بسیار زیادی دارد می تواند موجب تقویت نظام بشود، زیرا دشمن اگر ببیند همه مردم پشتیبان نظام خود هستند هیچ وقت با آن کشور درگیر نمی شود و علیه آنها جنگ راه نمی اندازند، دقیقا به همین دلیل بود که مقام معظم رهبری فرمودند حتی کسانی که من را و نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند از امنیت و اقتدار و پیشرفت های زیادی که در کشور رخ داده که خوشحالند لذا در انتخابات شرکت کنند، در این صورت در سایه امنیت موجود حتی مخالفین نظام هم می توانند زندگی خوبی داشته باشند.
وی مردم را به تلاش برای انتخاب افرادی که بهترین باشند دعوت کرد و گفت: گرچه همه کسانی که در عرصه رقابت باقی مانده اند صلاحیتشان مورد تایید قرار گرفته است اما احتمال درصدی خطا در تشخیص شورای نگهبان وجود دارد و ثانیا افراد باقی مانده برخی قوی تر و برخی ضعیف تر هستند، در کشوری که همه مستکبران عالم با او مخالفند و هر روز برای او حیله و ترفندی به پا می کنند اگر ما دولتمردان و نمایندگان ضعیفی انتخاب کنیم در این صورت چنین افرادی یارای مقابله با دشمنان را نخواهند داشت و شکست آنها تضعیف و حتی شکست نظام را بدنبال دارد؛ بنابراین مکلف هستیم معیار ها را مد نظر داشته باشیم و بر اساس آن انتخاب کنیم.