زهرا حميدی، عضو هيات علمي گروه پرستاری و مسئول توسعه آموزش(EDO) در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در بجنورد، با بیان اینکه دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری و مامايي با هدف توسعه كيفي آموزش و پژوهش و پايش اثربخشي برنامههاي آموزشي راهاندازی شد، گفت: هدف کامل از راه اندازی این دفتر توسعه كيفی، تفكر، مطالعه، تحقيق، هدايتگری، برنامه ريزی و پايش اثربخشی برنامه های آموزشی با حضور گروهی اعضای هیات عملی این رشته است.
وی تعيين نيازهاي آموزشي اعضاي هيات علمي در زمينه وظايف آموزشي آنها، بهينه سازی برنامه هاي آموزشی در سطوح مختلف، مشارکت در زمينه برنامه ريزی براي اجرای شيوه هاي نوين آموزشی، ارتقاي توانمندی های گروههای هدف در زمينه هاي آموزشي و پژوهشی، بهبود وضعيت ارزشيابي برنامه های اعضای هيات علمی و دانشجويان، نظرخواهي از گروه هاي آموزشی در زمينه مشکلات جاری برنامه آموزشی و جلب مشارکت دانشجويان مستعد و علاقه مند جهت همکاری را دیگر اهداف این دفتر اعلام کرد.
حمیدی کمیته های فعال در این دفتر را چنین توصیف کرد: کمیته اول طرح درس اساتید است که در آن برای هر درس، طرحی که استاد برای کل ترم برنامه ریزی می کند و دانشجو حق دارد بداند که استاد در طول یک ترم چه چیزی میخواهد به او آموزش دهد آماده می شود، در واقع بر اساس آن، طرح درسی روزانه و ترمی باید به دانشجو ارائه شود.
وی کمیته بعدی را پژوهش در آموزش و رفع مشکلات آموزش جهت کاهش استرس دانشجو دانست و افزود: کمیته دیگر ارزیابی اساتید است که خود شامل پنج جزء خود ارزیابی، ارزشیابی توسط همکار، ارزشیابی توسط مدیر گروه، ارزشیابی توسط دانشجو و ارزشیابی توسط معاون دانشگاه است.
این عضو هیات علمی کمیته مشورتی دانشجویان را نیز یادآور شد و گفت: کار به این صورت است که از هر کلاس یک نفر که معدلش بالای 17 و از فعالان باشد به نمایندگی از دانشجویان اگر درس ارائه شده با طرح داده شده مغایر بود اطلاع خواهد داد و بعد از بررسی اعضای هیات علمی و تبادل نظر مشکل برطرف می شود.
وی با اشاره به اینکه اساتید قبل از ارائه طرح درسی روزانه خود در کلاس کارگاهی شرکت می کنند، گفت: سپس طرح آنان بعد از تایید به دانشجویان ارائه داده میشود، در مجموع می توان گفت پس از راهاندازی این ایده کیفیت آموزش و شرایط تحصیل بهتر خواهد شد.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد بجنورد ارتقاي كيفي سطح توانمندي هاي آموزشي و ايجاد تعهد به يادگيري در بدنه علمي و آموزشي دانشكده پرستاري و مامايي را با هدف تربيت نيروي انساني كارآمد، متعهد و خلاق براي ارائه خدمات سلامت با كيفيت به آحاد جامعه متناسب با نيازهاي حال و آينده سيستم سلامت از اهم رسالت هاي اين دفتر دانست.
حمیدی فعالیت هایی که در حال انجام است را چنین توصیف کرد: انتخاب دبيران كميته هاي مختلف دفتر توسعه، انجام امور مقدماتي ارزشيابي اساتيد، نیازسنجی کارگاه های مورد نیاز اعضای هیات علمی و دانشجویان، برگزاري كارگاه طرح درس و انواع ارزشيابي و پيگيري برگزاري كارگاه هاي آموزشي دانشجويان پرستاري از جمله امور انجام شده و فعاليت هاي در دست اقدام دفتر توسعه آموزش(EDO) دانشگاه آزاد بجنورد است.
مسئول توسعه آموزش دانشگاه آزاد بجنورد رشته پرستاری را دارای آینده شغلی و استخدامی بالا خواند و گفت: با اینکه هزینه تحصیل این رشته بسیار بالا است اما به دلیل آینده شغلی مخاطبان زیادی دارد، البته باید بگوییم آمار انصرافی هم کم نیست و تنها دانشجویانی مسیر را ادامه می دهند که از روی تحقیق و علاقه انتخاب کرده باشند.
وی عنوان کرد: رشته پرستاری رشته بسیار سختی است و اصلا شب امتحانی نیت و اگر شخصی بخواهد شب امتحان این درروس را بخواند اصلا نمره نخواهد آورد و از اول هفته تا پایان هفته حتما این دانشجویان درگیر هستند و وقت آزاد بسیار کم دارند و زمانی که طرح و کارآموزی شروع شود شب کاری نیز خواهند داشتو شیفتهای پرستاری زیاد است و با بیمار همراهی کنند و اصلا کاری آسانی نیست.
حمیدی در پایان تصریح کرد: دروس تئوری و عملی رشته پرستاری همیشه در کنار هم هستند و هر دو با هم باید سپری شود و چون محل تحصیل و کار در کنار هم است آموزش ها قطعا بسیار بیشتر در ذهن مخاطب جا می افتد.