گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو، یادداشت * انتخابات واقعاً نعمت بزرگی است. این هم از برکات نگاه روشن و عمیق امام بزرگوار ما بود. کسانی در همان زمان بودند که معتقد بودند [وقتی] حکومت اسلامی است، انتخابات لزومی ندارد؛ امام فرمود نه، انتخابات باید باشد و منشأ اثر باشد، مردم تصمیم بگیرند، مردم انتخاب کنند و آنچه مردم میخواهند بشود. نتیجهی این سیاست، این شد که مردم در کنار انقلاب و در وسط میدان باقی ماندند و تا امروز بحمدالله باقی ماندهاند؛ چون خود مردمند که دارند انتخاب میکنند، خود مردمند که دارند تصمیم میگیرند. انتخابات نعمت بزرگی است. مقام معظم رهبری 14/10/1394
از ديرباز تعيين سرنوشت سياسي و اقتصادي و اجتماعي کشورها توسط آحاد مردم موردمداقه وبحث بوده است و براين اساس دولتمردان وسياستمداران مردم مدارهمواره در صدد فراهم سازي بسترها و امکان حضور و نقش آفريني موثر اقشار مختلف اجتماعي در پذيرش مسئوليت ها و واگذاري امور حساس کشور به منتخبين خود بوده اند، به طور حتم تحقق ايده بالا مستلزم نهادينه کردن فرهنگ مردم سالاري در کليه ارکان و اجزاي حکومتي است ، لذا مردم سالاری در بستر انتخابات از دستاوردهای ارزشمند بشر و نماد مشارکت مردم در سرنوشت خود است .
این دستاورد ارزشمند بشری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، به سبب اسلامی و مردمی بودن انقلاب وبه عبارتی نقش بی بدیلی که حضرت امام خمینی(ره) برای مردم در نظام اسلامی بازتعریف کردند، ارزشهای اسلامی، توام با نقش ارزشی مردم را نیز به ارزش بشری آن اضافه کرد. مجموع این ارزشهای گردآمده در انتخابات، زمانی مفهوم و معنا پیدا میکند که انتخابات با یک حکومت و نظام سیاسی نسبت و رابطه پیدا کند زیرا در غیر این صورت، در حد یک مفهوم ذهنی باقی میماند .
درمدل حکومتی ایران نسبت مستقیم «انتخابات» با جمهوری اسلامی ایران، آن را کاربردی میکند؛ از این رو باید آن را در پهنه ادبیات سیاسی به نام جمهوری اسلامی ایران دید و متوجه بود که «انتخابات» جزئی است که در کلی به نام نظام سیاسی ایران و جایگاه ویژه مردم سالاری دارای اهمیتی خاص است که باید هنگام انتخابات به آن توجه داشت .
بر این پایه در نظام جمهوری اسلامی ایران ، مردم نقشی برجسته و بی بدیل در اداره کشور و تعیین سرنوشت آن دارند وحاکمیت مردم ایران بر مقدرات خویش، از طریق انتخابات و همه پرسی اعمال گردیده است. به طوری که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1358 تاکنون، مردم ایران به طور متوسط سالی یک بار در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری و شوراهای شهر شرکت کرده و آزادانه آرای خود را به صندوق های رأی ریخته اند.
همچنین رهبرمعظم انقلاب اسلامی ایران، انتخابات را روندی مهم و سرنوشت ساز می دانند که پایه مردمی نظام را تشکیل می دهد و باید درستی و سلامت آن تضمین شود. به طور کلی بیانات ایشان در مورد انتخابات مبتنی بر دو هدف اصلی است: اول، ترغیب آحاد مردم به شرکت پرشور در حوزه های رای گیری سراسر کشور و دوم آگاهی بخشی به مردم در مورد اهمیت جایگاه انتخابات و نقش بی بدیل آنان درتعیین سرنوشت کشور مبتنی بر رای مستقیم و انتخاب فرد یا افرادی که بر میگزینند.
لذا انگیزه اصلی و منشأ رأی دادن دوستداران نظام ،انقلاب ومیهن عزیزمان ، تکلیفگرایی آنها بوده و تکلیفگرایی فطعا به معنای صرفا انداختن برگ رأی در صندوق و عدم توجه به نتیجه ی پس ازآن نیست ،چرا که هر رای،مستقیما در تعیین سرنوشت کشور سهیم است و قطعا مشارکت بدون علم و تحقیق متعلق به کسانی است که برداشتشان از تکلیفگرایی بسیار سطحی است، تکلیفگرایی صحیح انقلابی آن است که با سنجیدن جوانب امر و نیز توجه به نتیجه رأیی که میدهد ضمن شناخت درست از ارزش رأی دادن، راههای رسیدن به رأی دقیق و هر آنچه که در مطمئن کردن رأی مؤثر است را عالمانه طی نموده و آنگاه با حضوردرپای صندوق رأی، داوطلب اصلح را بر میگزیند ؛ یعنی اینکه باید آگاه باشیم زمام امور کشور در قوه ی قانون گذاری را به چه اشخاصی و با چه نگرشی خواهیم سپرد و نسبت افراد برگزیده با آرمانها و اصول و ارزشهای انقلابی و اسلامی چگونه است ؟
دغدغه ای که در بیانات حضرت امام خمینی (ره) نیز بارها اشاره شده است، ایشان در جایی می فرمایند افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری ، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بی درد، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان و در یک کلمه اسلام آمریکایی هستند، طرد نموده و به مردم معرفی نمایند. همچنین مقام معظم رهبری نیز در دیدار 28 بهمن ماه با مردم آذربایجان شرقی در فرازهایی فرمودند: دشمن میخواهند در انتخابات اعمال نفوذ کنند، مردم آگاه باشند و در نقطه مقابل خواست دشمن عمل کنند.
لذا تکلیفگرای انقلابی با محاسبه و انتخابی دقیق ،مسئولانه و روشمند؛ با ملاک،معیارو شاخص های انقلابی و در نظر گرفتن جمیع مسائل و شقوق مختلفی که میتواند در نتیجه رأی دادن کشور تأثیر داشته باشد، به نام های اصلح از بین داوطلبین رسیده و در نهایت نیز در صورت عدم تشخیص در خصوص افراد به مشورت با معتمدین،متعهدین و متدینین انقلابی رجوع نموده و نام نامزدهای اصلح در تراز انقلاب اسلامی را بر روی برگ رای مینگارد، در این خصوص حضرت امام (ره) به مناسبت سومین دوره ی انتخابات مجلس می فرمایند:" جامعه اسلامی ایران که به بیعت و این پیمان بزرگ وفادار مانده اند، مسلم قدرت انتخاب اصلح را دارند؛ البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت مینمایند و بر همین اساس خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری نیز همین توصیه را نسبت به مردم شریف ایران دارند:«مردم باید بگردند و بشناسند و اگر قرار است برای شناختن به توصیه ی کسانی گوشش کنند ، آنان رابرای شنیدن توصیه شان انتخاب کنند که به آنهاواقعا اطمینان داشته باشند و با دلی آسوده و خالی از شک بتوانند به معرفی آنان عمل کنند».
البته باید دانست که اقبال و اعتماد مردم به گروههای متعهد وانقلابی از ذخایر الهی است و این ذخیره الهی باید در راه خدا و جهت تقویت اهداف او بکار برده شود؛ همانطور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: کسانی که زبانی گویا و قلمی توانا و آبرویی پیش مردم دارند که این آبرو جزو ذخائر الهی است و خدای متعال به هر کسی داده است،باید در راه خدا آن را مصرف بکند و به کار برد_ مردم را توجیه و تشویق کنند و آدم های خوب را به آنها معرفی نمایند.
اگر تکلیفگرایی از متدینان، موارد پیشگفته را در رأی دادن رعایت نکند، بسیار عوامانه رأی داده و تنها صورتی از تکلیف را به جای آورده است زیرا بنا به فرمایش امام خامنهای(مدظلهالعالی) رأیدهندگان باید برای رأی دادن حجت شرعی داشته باشند، آنجا که فرمودند: «اگر انسان بر طبق حجت شرعی کارکرد، چنانچه بعداً غلط هم از آب در بیاید، باز سرافراز است، میگوید من تکلیفم را عمل کردم؛ اما اگر بر طبق حجت شرعی عمل نکنیم، بعد خطا از آب در بیاید، خودمان را ملامت خواهیم کرد؛ عذری نداریم، حجتی نداریم».
هادی باادب-مسئول سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.