به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به این موضوع که سیاست تولید فیلم کوتاه انجمن در سال 1394 همچون سال قبل بر محوریت تمرکززدایی و بردن حجم اصلی تولیدات حرفهای به سمت دفاتر انجمن در سراسر کشور استوار خواهد بود گفت: باوجود مشکلات مالی تغییر نسبی در روند تشکیل شوراهای تولید به وجود آمد که بر مبنای این تغییر تلاش شد بیشتر از فیلمسازان و مربیان باسابقه دفاتر در تشکیل این شوراها استفاده شود. اتفاقی که علاوه بر تعمیق ساختار تمرکززدایی در تولید برای حفظ استانداردهای لازم در کیفیت نهایی تولیدات صورت گرفته لازم و ضروری بود.
وی با اشاره به آمار تولیدات در سال 1394 گفت: 125 قرارداد تولید فیلم کوتاه حرفهای منعقد شده است. مبلغ کل هزینه شده در این زمینه هرچند نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نکرده بااینحال نسبت به دورهای قبل همچنان رقمی قابلتوجه است، چراکه مجموع بودجه هزینه شده در پنج ــ شش سال دورههای پیشین را شامل میشود. علاوه بر تولیدات حرفهای تعداد 295 فیلم کوتاه نیمهحرفهای در دفاتر و قریب بر 1000 عنوان فیلم کوتاه آموزشی در انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده است و همچنین در سایه اجرای طرحهای موفقی چون المپیاد فیلمسازی نوجوانان سراسر کشور با تولید 486 فیلم کوتاه و تولید مشترک 100 مستند گردشگری با همکاری شبکه مستند سیما که 30 عنوان از این فیلمها آماده نمایش است و در قالب جدول زمانبندی مشخصی هر هفته دوشنبهها از شبکه مستند پخش میشود رقم تولیدات انجمن در سال 1394 به تعداد قابلتوجهی میرسد.
آرش رصافی در پاسخ به این سؤال که این حجم از افزایش تولید آنچنان در بین فیلمسازان فیلم کوتاه احساس نمیشود و هنوز تعداد قابلتوجهی از فیلمسازان با محدودیتهای تولید فیلم گریبان گیر هستند گفت: مسئله اصلی اینجاست که تقاضا برای ساخت فیلم کوتاه و همچنین تعداد فیلمسازان فیلم کوتاه در چند سال اخیر به شکل بیسابقهای افزایش یافته است. این یکی از مهمترین دلایل احساس نشدن چنین حجم تولیدی از سوی انجمن سینمای جوانان ایران است. در سال آتی با توجه به بودجه پیشبینیشده مبلغ قابلتوجهی جهت تولید فیلم کوتاه حرفهای در اختیار انجمن قرار خواهد گرفت تا کمبود بودجه سال 94 در زمینه تولید را جبران کنیم. بااینحال در سال جاری انجمن تمام سعی خود را کرد تا تولید نهتنها متوقف نشود بلکه حجم آن افزایش پیدا کند.
معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن سینمای جوانان ایران با بیسابقه قلمداد کردن عرضه و حضور فیلمهای کوتاه انجمن در سال 93 - 94 گفت: 93 فیلم کوتاه از تولیدات انجمن در 56 جشنواره داخلی موفق به کسب 89 عنوان جایزه شدهاند. همچنین 24 فیلم کوتاه با حضور در 187 جشنواره بینالمللی 64 جایزه را برای سینمای ایران به ارمغان آوردهاند. در این زمینه دقت نظر لازم در انتخاب جشنوارهها از سوی انجمن و فیلمسازان و همچنین پخشکنندگان برای دارا بودن یک سطح کیفی اولیه صورت گرفته است.
وی در ادامه افزود: از این بین فیلمهای کوتاه «کودکان ابری» به کارگردانی رضا فهیمی از تولیدات انجمن سینمای جوانان رفسنجان، «آغی» به کارگردانی یوسف کارگر از تولیدات انجمن سینمای جوانان ارومیه، «رویای سرخ» به کارگردانی شهریار پورسیدیان از تولیدات انجمن سینمای جوانان رشت، «چشم آبی» به کارگردانی امیر مسعود سهیلی و «ماجرای یک شب بارانی» به کارگردانی مهدی فرد قادری از تولیدات انجمن سینمای جوانان تهران مهمترین و بیشترین تعداد جوایز بینالمللی را کسب کردهاند.
رصافی ضمن اعلام این نتایج از طرح جدید انجمن برای حمایت از تولید فیلم کوتاه خبر داد و گفت: امیدوار هستیم طی درخواستهایی که از سازمان سینمایی صورت گرفته با بهرهگیری از حمایت این سازمان در سال آینده علاوه بر سه طرح حمایتی انجمن از تولید فیلم کوتاه که با نامهای «حمایت قبل از تولید»، «حمایت در حین تولید» و «حمایت پس از تولید» است روش جدیدی را با عنوان «حمایت بلاعوض» به شکل اعطای «فاند» به فیلمسازان فیلم کوتاه اجرایی کنیم. روشی که شخصاً امیدوارم رفتهرفته به بخش عمده حمایتهای انجمن سینمای جوانان ایران از تولید فیلم کوتاه بدل شود.
وی در خصوص این طرح با ارائه توضیحات بیشتر افزود: این طرح بهخصوص در شرایطی که عملکرد بخش خصوصی و خود فیلمسازان در تولید و عرضه فیلم کوتاه پویاتر و گستردهتر گردیده است میتواند باعث شکلگیری تعریف درستتر و کاربردیتری از جایگاه انجمن در تولید فیلم کوتاه شود. به این صورت که انجمن به لحاظ ساختاری با در اختیار قرار دادن مبالغی به شکل حمایت بلاعوض به تهیهکنندگان خصوصی و فیلمسازان عملاً دیگر مالک فیلمها به شکل کلاسیک نباشد. در این روش فیلمنامهها بعد از بررسی در چارچوب سیاستگذاریهای انجمن حمایت مالی لازم که را با توجه به ویژگیهایی که در فیلمنامه مشخص خواهد شد دریافت خواهند کرد و از نام انجمن در تیتراژ و مواد تبلیغی فیلمها بهعنوان «حامی» فیلم یاد خواهد شد.
رصافی در پایان اضافه کرد: در شرایطی که عملکرد فیلمسازان و بخشهای خصوصی محدودیتهای ساختاری سازمانهایی مانند انجمن را ندارد این روش میتواند کمک شایانی به رشد تولید فیلم کوتاه و افزایش کیفیت تولید و همچنین کیفیت عرضه فیلمهای کوتاه کند.