به گزارش گروه بين الملل خبرگزاري دانشجو، شبکه خبری الجزیره آمریکا که از سوی یک گروه رسانهای بین المللی در دوحه، پایتخت قطر، راه اندازی شد سهشنبه (24 فروردین) بعد از 32 ماه، آخرین روز از فعالیت خود را سپری کرد.
تصمیم برای تعطیلی این شبکه خبری در ماه ژانویه اعلام و گفته شد این خداحافظی با پخش زنده برنامهای سه ساعته از پوششهای خبری آن بعد از آغاز راه اندازی، همراه خواهد بود.
این رسانه خبری برای راه اندازی شعبه خود در آمریکا (عجم/ AJAM) حدود 500 میلیون دلار هزینه کرد.
شبکه خبری الجزیره امریکا در حالی به کار خود پایان داد که در رقابت با دیگر شبکه های خبری امریکا در جذب مخاطب در این کشور ناکام مانده بود.
شعبه این شبکه خبری در امریکا نیمه سال 2013 بعد از استخدام 850 نیرو و گشایش 12 دفتر در امریکا و یک استودیوی هنری در نیویورک، راه اندازی شد.
هنوز معلوم نیست چند نفر به خاطر تعطیلی این شبکه خبری کار خود را از دست دادهاند.
«عجم» با مشکلات مختلفی مواجه بود و بسیاری از کارکنان سابق آن از «فرهنگ ترس» که در میان کارکنان حاکم شده بود، گلایه داشتند.
این شبکه خبری همچنین به خاطر بدرفتاری با کارکنان زن و برخوردهای ضد سامی با شکوائیه رسمی مواجه شد.
الانصتی AL Anstey، رئیس اجرایی AJAM (عجم) در جمع کارکنان این شبکه گفت: «من میدانم که تعطیلی شبکه ناامیدی گستردهای را برای هر کسی در این جا به همراه خواهد داشت.»
ماه گذشته، شبکه خبری الجزیره از برکناری 500 نفر از کارکنان خود به خاطر بحران مالی در کشور کوچک شیخنشین عربی قطر خبر داد. کاهش نیرو، سمتهای این شبکه را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داد و به حذف 300 پست و سمت در مرکز دوحه منجر شد.
قطر با توجه به ادامه پیامدها و مشکلات مالی ناشی از رکود نرخ نفت بر اقتصاد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در سال جاری میلادی با اولین کسری بودجه خود در یک دهه اخیر، مواجه شده است.