به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یکی از سخنرانان این نشست بود. او گفت: تشیع انگلیسی از اسلام آمریکایی بسیار خطرناک تر است زیرا از ابزار های نرم تری بهره می گیرد. هرجا انحرافی که به وجود می آید و اگر آن انحراف از ابزار های نرم تری استفاده کند خطر آن به مراتب بیشتر است.
آیت الله اراکی با بیان اینکه جریان اسلام آمریکایی با پوشش اسلام، اهداف آمریکا را دنبال می کند، اظهار داشت: منبع اصلی این جریان عربستان سعودی است و وهابیت مادر فکری این جریان است.
وی تأکید کرد: امروز شاهد خطری هستیم که اسلام آمریکایی آنرا در جهان به وجود آورده و مهمترین ابزاری که اسلام آمریکایی برای ایجاد بحران در جهان اسلام از آن بهره می گیرد ابزار تفرقه است و این ابزار توسط جریان هایی که اسلام آمریکایی آنرا به وجود آورده نظیر القاعده، طالبان، النصره و ... مورد استفاده قرار می گیرد.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه آنچه امروز از جریان اسلام آمریکایی خطرش بیشتر است، تشیع انگلیسی است، اظهار داشت: آنچه در برابر اسلام آمریکایی می ایستاد و مقاومت می کرد جریان اسلام اصیلی بود که رهبری آن بر عهده علمای جهان تشیع بود لذا برنامه دیگری بعد از پایان جنگ صدام علیه جمهوری اسلامی ایران و بویژه بعد از نابودی رژیم صدام اجرا شد تا جلوی این حرکت اسلام اصیل را بگیرند که در نتیجه تشیع انگلیسی به وجود آمد و یکی از هدف های آن نفوذ در دو جامعه ایران و عراق بود زیرا اگر این دو جامعه قوی و نیرومند به هم می پیوستند سرنوشت جهان اسلام تغییر می کرد و جهان اسلام متحد تر و قدرتمندتر می شد و آنها برای مقابله با چنین اتفاقی نسبت به تقویت تشیع انگلیسی سرمایه گذاری عظیمی انجام دادند.
آیت الله اراکی در ادامه به شاخصه های جریان تشیع انگلیسی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین استراتژی تشیع انگلیسی این است که ضمن تهی کردن محتوای تشیع آنرا را در امور سطحی نگه دارد.
وی با بیان اینکه ماهیت جریان علوی ماهیت ظلم ستیزی و عدالت خواهی است، اظهار داشت: و این ماهیت در ادبیات امام راحل پدیدار شد و به نوعی امام راحل احیا گر جریان استکبار ستیزی در دنیای معاصر بودند لذا این جریان انگلیسی تلاش کرد که این ماهیت اصلی را از جریان تشیع بگیرد.
اراکی در ادامه دیدار اخیرش را با آیت الله وحید خراسانی نقل کرد و گفت: آیت الله وحید گفتند که معاشرت یک باب است، عیادت کنید از مرضاشان. اگر حمله شود به خانه یک بدوی از اهل سنت از نظر شرعی با حمله به بیت مراجع شیعه برابر است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: رسانه ها جریان تشیع انگلیسی و رؤسای این جریان تاکنون یک کلمه علیه آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی سردمداران استکبار در دنیای امروز حرف نزده اند این نشان می دهد که این جریان به دنبال چیست.
آیت الله اراکی گفت: امروز تشیع انگلیسی یکی از مهمترین اهدافش این است که تلاش می کند تا وجود استکبار مشروعیت پیدا کند و نبرد با استکبار غیر مشروع باشد، وجود رژم صهیونیستی مشروع و جنگ با این رژیم غیر مشروع باشد در حالیکه هویت شیعه ظلم ستیزی و استکبار ستیزی است اگر استکبار ستیزی را از شیعه بگیرند دیگر چیزی از آن نمی ماند.
وی افزود: آمریکا و همپیمانانش از سردمداران ظلم در جهان هستند و عربستان سعودی نیز یکی از هم پیمانان آمریکا در جهان است و هر اتفاقی که در منطقه رخ می دهد یک پایه آن عربستان سعودی است اما می بینیم که جریان تشیع انگلیسی در صحبت های خود حتی یک موضع گیری ساده علیه عربستان نداشته است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: شاخصه دوم این جریان افراط در مسائل فرعی و تحت الشعاع قرار دادن مسائل اصلی توسط مسائل فرعی است.
آیت الله اراکی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) می فرمایند: «قیام من برای احیای سیره جدم رسول الله(ص) است»، اظهار داشت: هویت قیام سید الشهدا برای احیای اسلام حقیقی بود بنابراین می بینیم که جریان تشیع انگلیسی سعی می کند تا اهداف قیام سید الشهدا را با یک سری از رفتارهای فرعی تحت الشعاع قرار دهد و شعائر حسینی را در یک سری رفتار های خلاصه کند که اصلا هیچ ارتباطی به اهداف قیام حسینی ندارد.
وی با بیان اینکه آن کسی که جریان اعتقادی را به یک جریان اجتماعی جاویدان تبدیل کرد سید الشهدا بود، اظهار داشت: الان آنچه جریان اسلام ناب را به یک جریان اجتماعی عملیاتی، اثر بخش و تغییر دهنده تبدیل می کند سیدالشهداء و شعائر حسینی است و انقلاب اسلامی نیز محصول شعائر سیدالشهداء است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: اگر شعائر حسینی از محتوا خالی شود تبدیل به یک سری شعار ها و رفتار های بی محتوا می شود.
آیت الله اراکی در ادامه اظهار داشت: شاخصه سوم جریان تشیع انگلیسی مبارزه با وحدت و یکپارچگی جهان اسلام است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه در قرآن کریم ماهیت جامعه اسلامی، ماهیت جامعه واحد تعریف شده است، به آیه شریفه «إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُواْ دِینَهُمْ وَكَانُواْ شِیَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللّهِ ثُمَّ یُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ یَفْعَلُونَ» اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه شریفه تأکید می کند ای رسول تو را با آنها که دین خویش فرقه فرقه کردند و دسته دسته شدند ، کاری نیست، کار آنها با خداست و خدا آنان را به کارهایی که می کردند آگاه می سازد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث علم الاجتماع اسلامی این است که جامعه بشری چگونه می تواند به جامعه واحد تبدیل شود و چه قدرتی می تواند جامعه بشری را یکی کند؟ اظهار داشت: وحدت جامعه بشر تنها از طریق پیروی از رهبری الهی میسر می شود و آن قدرتی که انسانهای پراکنده را متحد می کند ایمان اطاعت از رهبری الهی است.
آیت الله اراکی افزود: اگر جامعه اسلامی پیرو رهبری الهی شد این جامعه حقیقتا واحد می شود و اتحاد جامعه اسلامی به نفع مسلمانان و به ضرر دشمنان اسلام است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه وحدت به نفع جهان اسلام است، تأکید کرد: اما می بینیم که جریان تشیع انگلیسی به شدت مخالف وحدت جهان اسلام است