مجتبی همتیفر، کارشناس تعلیم و تربیت در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به افزایش مدارس غیرانتفاعی در کشور گفت: مدارس غیرانتفاعی توسط بخش خصوصی اداره می شود. تأمین مالی این مدارس به عهده مردم است، نه دولت. مدیریت و مالکیت در این مدارس به عهده بخش غیردولتی است و دولت فقط نظارت می کند.
همتی فر ادمه داد: این الگو به تأسی از الگوهای غربی است. در مدیریت غربی که محورش سرمایه داری است، بازار آزاد و بخش خصوصی گرداننده امور است.
این کارشناس تعلیم و تربیت تصریح کرد: طبق اصل 30 قانون اساسی دولت مکلف است آموزش رایگان را برای همه افراد فراهم کند. این به معنای دولتی بودن مدرسه نیست اما طبیعتاً محدودیت هایی برای دولت قائل می شود.
همتی فر در خصوص آسیب های افزایش مدارس غیرانتفاعی گفت: حضرت آقا می فرمایند نگاه بازاری و دکانی به این مدارس باعث ایجاد فساد می شود. یکی از آسیب های مدارس غیرانتفاعی این است که تبدیل به جایی شده اند که فقط پول می گیرند. این خودش باعث طبقاتی شدن آموزش می شود. این مدارس خیلی از اصول و چارچوب آموزش و پرورش تبعیت نمی کنند.
وی افزود: شهریه اضافه با برنامه های تربیتی همخوان نیست. اینها نگاه اقتصادی دارند. به اضافه اینکه مدارس کنکور را هم داریم. فضای کلی آموزش ما کنکور زده است. یک بخش از آسیب ها به این سمت می رود. یعنی برنامه های پرورشی دروسی که در کنکور ضریب نداشته باشند پررنگ می شود. شیوه تدریس تغییر می کند. معلم به جای این که مفهومی درس بدهد کنکوری آموزش می دهد. خانواده هم انتظار دارد بچه اش کنکور قبول شود.
این کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه «مدارس غیردولتی مشتری مداری است» افزود: چنین مدارسی چه قدر رویکردها و دغدغه های نظام و انقلاب را دارند؟ کمبود بودجه و پایین بودن کیفیت مدارسی دولتی باعث گسترش مدارس غیردولتی شده.
وی ادامه داد: رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش، دکتر عمادی، در مرکز پژوهش ها اعلام کرده بود که مدارس غیردولتی و مراکز استان ها و حاشیه شهر کیفیت شان پایین تر است. به شکل غیر رسمی آموزش و پرورش، مدارس دولتی را ضعیف نشان داده. دلیلش این است که مدارس غیردولتی عمدتا به واسطه توان مالی که دارند می توانند حقوق بهتری به معلمان خوب بدهند. برای همین بخش زیادی از معلمان خوب هم به بخش غیردولتی منتقل می شوند.
همتی فر تصریح کرد: این جریانی که بوجود آمده تا مدارس غیردولتی را به لحاظ کمی گسترش بدهد، یکی از پیامدهایش تضعیف مدارس دولتی است. وقتی تعداد مدارس غیردولتی زیاد می شود به یک معنا کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی پایین می آید. این شکاف ایجاد می کند و باعث می شود تعدادی که پولدارترند آموزش با کیفیتی بگیرند و کسانی که پول ندارند مجبور باشند آموزش رایگان، یعنی بی کیفیت، بگیرند.
همتی فر در پایان گفت: جذب معلمان با انگیزه ارتقای کیفی آموزش و رسیدن به معیشت معلمان و استفاده از ابزارهای کمک آموزشی می تواند باعث ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی در مقابل مدارس غیرانتقاعی شود.