اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
مهدی موحدینیا، مسئول قطب علوم انسانی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اظهار داشت: علوم انسانی دارای ابعاد انسانشناسی، ارزششناسی، معرفتشناسی و جهانشناسی است؛ به عبارتی علوم انسانی بر پایه جهانبینی خاصی شکل گرفته است. تصوری که از انسان و جهان و معرفت وجود دارد اگر مبتنی بر مبانی وحیانی یا غیر وحیانی باشد، محصول متفاوتی خواهد داشت.
وی افزود: علوم انسانی به خاطر آنچه که انسان و ارزشهای انسان در آن محوریت دارد از اهمیت خاصی برخوردار است. به عبارت بهتر علوم انسانی نظام عقیدتی، فکری و معنایی انسان را میسازد. مدیران آینده کشور که تحت تاثیر علوم انسانی قرار دارند، اگر مطابق علوم انسانی مبتنی بر تفکرات اسلامی و معارف وحیانی آموزش ببینند، ثمره آن در خدمت اسلام و نظام اسلامی خواهد بود؛ اما آنچه که امروز در دانشگاهها تحت علوم انسانی تدریس میشود نه تنها مبتنی بر مبانی وحیانی نیست، بلکه از اساس دارای ریشههای اومانیستی، الحادی و نیهیلیستی است.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه اهمیت نظام آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه و نظام سیاسیT در همه کشورها یک امر پذیرفته شده است، گفت: به قول یکی از وزرای وقت امور خارجه آمریکا بزرگترین سرمایه آمریکا دانشجویان خارجی هستند که در آمریکا تحصیل میکنند؛ به این خاطر که سامان فکری آنها مطابق آن چیزی شکل میگیرد که از آن به عنوان تمدن آمریکایی و سبک زندگی آمریکایی نام برده میشود.
مسئول قطب علوم انسانی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران افزود: آموزش عالی و علوم انسانی ما به گونهای است که بیش از آنکه از دل آن دغدغههای مربوط به اسلام و نظام اسلامی بیرون بیاید، سکولاریسم و تمدن غربی را باز تولید میکند.
موحدی نیا ادامه داد: اهمیت این قضیه تا جایی است که بسیاری از کنشهای سیاسی در طول تاریخ بعد از انقلاب را نیز میشود با ارجاع به همین امر تبیین کرد، به طوری که رهبر انقلاب بعد از فتنه 88 یکی از عوامل آن را همین علوم انسانی غربی معرفی کردند. ما خواستار حذف واحدهای اندیشه غرب از دانشگاهها نیستیم. تحول در علوم انسانی هم که مدنظر داریم به معنای این نیست که سیستم آموزشی دانشگاهها شبیه سیستم دبیرستانی و مدرسهای شود ؛به این صورت که یکسری کتابهای خاص با نویسندگان خاص تجویز شود و دانشجوها مجبور شوند فقط همانها را بخوانند.
وی اضافه کرد: آسیبهای این امر از فوایدش بیشتر است؛ همچون طرح علوم سیاسی اسلامی که قرار بود در دانشکده حقوق دانشگاه تهران اجرا شود. ولی از جمله همین آسیبها را داشت؛ که برای برخی واحدهای درسی یکسری کتابهای مشخص از پیش تعیین شده بود و استاد و دانشجو موظف بودند فقط همان کتاب را بخوانند.
این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: البته به جای اینکه این طرح علوم سیاسی اسلامی اصلاح و آسیبهایش برطرف شود، به مدت بیش از دو سال است که کاملا کنار گذاشته شده است. دغدغه اصلی ما این است که چرا دستاوردهای انقلاب فرهنگی که بیش از 30 سال متولی بحث علوم انسانی اسلامی است در فضای دانشگاهی ملموس و محسوس نیست، چرا هنوز بعد از گذشت 30 سال باید این سوال مطرح شود که آیا امکان علوم انسانی اسلامی هست یا نه؟ یا اینکه اصلا کتب و منابعی در این زمینه داریم یا نه؟
مسئول قطب علوم انسانی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با بیان اینکه وضعیت کنونی علوم انسانی نشان میدهد که هنوز ما بعد از گذشت 30 سال اول راهیم، گفت: سخن ما این است که چرا منابع خوب و کارآمد در باب مبانی علوم انسانی دینی در دانشگاه وجود ندارد؛ یا اگر وجود دارد چرا فرصت ظهور و بروز به آن داده نمیشود.
موحدینیا ادامه داد: دروس مبانی علوم انسانی همچون مبانی علم سیاست یا مبانی جامعهشناسی که دانشجویان ترم اول میخوانند، از ابتدا مبانی سکولاریسم و اومانیسم را به خورد آنان می دهد. نمیگوییم اندیشه غرب تدریس نشود، اما مبانی علوم دانشگاهی که به تعلیم و پرورش مدیران آینده کشور میپردازد ، باید مطابق تفکر اسلامی و دینی باشد.
این فعال دانشجویی در ادامه افزود: حال ما پاسخ این سوالات را از مسئولین بخصوص مسئولین شورایعالی انقلاب فرهنگی میخواهیم. علیرغم تاکیدات مکرر رهبر انقلاب بر لزوم مطالبهگری دانشجویی و لزوم پاسخگویی مسئولان و حضور آنان در میان دانشجویان و در فضای دانشگاهی، مسئولین مربوطه گویا رغبتی به این امر ندارند.
وی اضافه کرد: طی سه سال گذشته دو بار توسط بسیج دانشجویی دانشگاه تهران از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مخبر دزفولی دعوت به عمل آمده و وی هر دو بار دعوت را نپذیرفتند. علاوه بر دزفولی از برخی دیگر از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی دعوت به عمل آمده که متاسفانه آنها هم جواب رد دادند.
موحدینیا با انتقاد از رویه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حضور در جمع دانشجویان اظهار داشت: اما همین آقایان در برنامههایی که جنبه مطالبهگری ندارد و بیشتر شبیه برنامههای تشریفاتی و سمینارهای رسمی است، حضور پیدا میکنند؛ گویی از حضور در فضاهای دانشجویی اکراه دارند. امیدواریم رسانهای کردن این موضوع تلنگری برای مسئولین باشد که حداقل نه پاسخگوی عملکرد، بلکه پاسخگوی پرسشها و ابهامات پیرامون حوزه مسئولیتی خود باشند.