گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ دانشآموزان حتی با معدلهای بالا نمیتوانند در رشتههای نظری درس بخوانند. این احتمالاً مهمترین عصاره آئیننامه هدایت تحصیلی دانشآموزان است. اتفاقی که برخی از آن با عنوان «هدایت تحصیلی دانشآموزان به مدارس غیردولتی!» یاد میکنند. برای اینکه والدین دانشآموزان ممتازی که مایل نیستند فرزندانشان در كار و دانش و هنرستانها تحصیل کنند، ناگزیر به سمت مدارس غیرانتفاعی سوق پیدا میکنند. حاصل این اتحاد غمانگیز و شوم میان آموزش و پرورش و مدارس غیردولتی بینصیب ماندن خانوادههای طبقات محروم جامعه از حق طبیعیشان است. تصور کنید خانوادهای فقیر را که فرزندش با کلی سختی و مصیبت درس خوانده و حالا به او میگویند فرزند شما نمیتواند در رشتههای نظری درس بخواند! فرزند هم که توان پرداخت غرامت! به مدارس غیرانتفاعی را ندارد، مجبور میشود عطای آرزوهایش را به لقایش ببخشد و برود سراغ رشتههای کاردانی. سالها بعد فرزند یک خانواده پولدار میتواند در مشاغلی با مرتبه اجتماعی و اقتصادی بالاتر درس بخواند، درحالیکه فرزند خانوادهای مستضعف از این حق محروم است. چه کسی مسئول این نابرابریها است؟ چرا وزارت آموزش و پرورش برای مدارس غیرانتفائی مشتری پیدا میکند؟ نمایندگان مجلس پاسخ میدهند.
عباسی: «آئیننامه تحصیلی» انگیزه دانشآموزان را میگیرد
اسدالله عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به مشکلات مربوط به آییننامه هدایت تحصیلی وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: با توجه به مشاورههایی که با دانشآموزان سال اول متوسطه میدهند، افراد به لحاظ علاقه و استعداد، ارزیابی شده و سپس رشتههای مورد علاقه آنها برای ادامه تحصیل تشخیص داده میشود.
وی افزود: در صورتی که دانشآموزان با تشخیص مشاورههای تحصیلی نتوانند به رشتههای مورد علاقه خود ورود پیدا کنند با توجه به در نظر گرفتن سه پارامتر، از سوی مشاوران، افراد میتوانند در رشتههای پیشنهادی دیگری به تحصیل خود ادامه دهند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: این در حالی است که در آئیننامه هدایت تحصیلی تنها به یک بعد این مسئله، یعنی مشاوره، توجه شده است.
عباسی با بیان اینکه در آئیننامه مذکور هیچ گونه توجهی به استعداد، علاقه و شرایط دانشآموز نشده است، تصریح کرد: این طرح نمیتواند چندان موثر و مفید باشد. آئیننامه هدایت تحصیلی نه تنها در دانشآموز ایجاد انگیزه نمیکند بلکه انگیزه آنها را نیز میگیرد. رشتههای در نظر گرفته شده برای دانشآموز به او تحمیل میشود و فرد از انتخاب رشته مورد علاقهاش باز میماند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آییننامه هدایت تحصیلی نوعی سلیقهای عمل کردن است، خاطر نشان کرد: در این آییننامه به قانون عمل نمیشود. قرار است کمیته آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این رابطه با وزارت آموزش و پرورش صحبتهایی داشته باشند.
وی بیان داشت: ممکن است در مدرسهای رشته تجربی، ریاضی یا انسانی برای علاقهمندان این رشته وجود داشته باشد اما با توجه به ضوابط موجود در آییننامه، این رشتهها به حد نصاب نرسند و در نهایت منجر به انحلال رشتههای نظری در مدارس شود.
عباسی تاکید کرد: با توجه به نگرانیهای موجود در این آئیننامه باید راهکارهایی برای تأمین دبیران مورد نیاز و همچنین دانشآموزان علاقهمند در رشتههای نظری پیدا شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: هم چنین باید در خصوص جابهجایی مدارس و انتخاب آنها توسط دانشآموزان برای ادامه تحصیل صحبتهای جدی صورت گیرد؛ چرا که قدرت اختیار و انتخاب دانشآموزان برای ادامه تحصیل در مدارس دیگر سلب شده است و افراد نمیتوانند مدرسهای را که در یک منطقه دیگر است انتخاب کنند.
سلیمی: نباید خانوادهها را به مدارس غیردولتی سوق داد
حجتالاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به مشکلات مربوط به آییننامه هدایت تحصیلی وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: این مسئله دو قسمت دارد. یک بخش آن به راهنماییهای وزارت آموزش و پرورش به دانشآموزان با توجه به سوابق تحصیلی، معلمان و غیره بازمیگردد و این مسئله امری قابل دفاع است.
وی در ادامه افزود: مسئله دیگر تحمیل وزارت آموزش و پرورش به دانشآموزان برای انتخاب رشته است که این امر به هیچ عنوان قابل دفاع نیست.
سلیمی تاکید کرد: تحمیل وزارتخانه مذکور به دانشآموزان برای انتخاب رشته تحصیلی مشکلات بسیاری را برای آنها ایجاد میکند. از آنجایی که ظرفیت مدارس دولتی محدود است اجبار و تحمیلی که به دانشآموزان برای انتخاب رشته میشود پای خانوادهها را به مدارس غیردولتی باز میکند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه سوق دادن خانوادهها به مدارس غیردولتی چالشهایی را برای آنها به وجود میآورد، بیان داشت: این نگرانی وجود دارد که تنها فرزندان خانودههای مرفه در رشته مورد علاقه تحصیل کنند و خانوادههایی که قشر ضعیف و متوسط جامعه هستند نتوانند در رشتههای مورد علاقه خود وارد شوند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تا آغاز سال تحصیلی جدید زمان زیادی باقی نمانده است، از مسئولان مربوطه انتظار میرود هرچه سریعتر فکری به حال این شرایط کنند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: شاید مسئولان آموزش و پرورش بگویند که هیچگونه اجباری در هدایت تحصیلی دانشآموزان انجام ندادهاند، اما باید در برخی مناطق مدیران مدارس با تحمیلهایی که نسبت به دانشآموزان انجام میدهند باعث سرخوردگی و افت کیفیت تحصیلی آنها میشوند.
گودرزی: آئیننامه هدایت تحصیلی باید از شتابزدگی به دور باشد
عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به مشکلات مربوط به آییننامه هدایت تحصیلی وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: کشور به تخصصهای گوناگون نیاز دارد که لازم است برای این منظور یک تراکنش منطقی میان رشتههای تحصیلی در بین دانشآموزان لحاظ کنیم.
وی افزود: ایجاد یک تراکنش منطقی میان رشتههای تحصیلی از انباشتگی در یک رشته خاص و کمبود نیرو در رشتههای دیگر جلوگیری میکند.
گودرزی بیان داشت: از سوی دیگر نباید به اراده، اختیار و علاقه دانشآموز خدشه وارد کنیم؛ چرا که تحمیل رشتهای خاص به دانشآموزان خلاف اراده و اختیار افراد در انتخاب آن رشته است. به اضافه اینکه در کاهش انگیزه و افت کیفیت تحصیلی آنها موثر خواهد بود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: نباید تصمیمات در حوزههای گوناگون از جمله آموزش و پرورش به صورت ناگهانی انجام گیرد. اگر قرار است دانشآموزی در مقطعی برای انتخاب رشته تصمیم گیرد نباید آن رشته را به فرد تحمیل کنیم. این مسئله آسیب جدی به افراد میزند. اگر قرار است تصمیمی درباره انتخاب رشته افراد بگیریم بهتر است از سالها قبل زمینه را برای آنها فراهم کنیم. تا فرد بتواند با آن رشته کمک کمکم انس بگیرد.
گودرزی در پایان گفت: معتقدم این طرح و امثال آن باید از پختگی بیشتری برخوردار بوده و از هرگونه شتابزدگی نیز به دور باشند. همچنین در حوزه آموزش و پرورش باید کارها با پختگی و سعه صدر بیشتری انجام گیرد. اینکه ما در دورههای مختلف بخواهیم با آزمون و خطا پیش برویم به نهادهای مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش آسیب خواهد زد.
سعیدی: این چه نظام آموزشی است که وزیرش به آن افتخار میکند؟
محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، پیرامون مشکلات مربوط به آئیننامه هدایت تحصیلی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش دچار سردرگمی است و نتوانسته یک نظام آموزشی مهارت محور را طراحی کند.
وی با بیان اینکه مسیر استعدادیابی وزارت آموزش و پرورش مسیر غلطی است، ادامه داد: این وزارتخانه نتوانسته کشف کند که استعداد دانش آموزان در چه زمینهای است و این آئیننامه هم مشکلی را حل نخواهد کرد.
سعیدی با تاکید بر اینکه با برخی مشکلات جدی در نظام آموزشی مواجه هستیم، تصریح کرد: با آئیننامه مذکور نه تنها مشکلات حل نمیشود بلکه وضعیت بدتر نیز خواهد شد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان داشت: وزارت آموزش و پرورش باید نظام آموزشی را مورد تجدیدنظر قرار دهد و به سمت مهارتمحوری نه مدرکمحوری حرکت کند. باید به سمتی حرکت کند که استعدادیابی دانش آموز از همان ابتدا مشخص شود و به شخصیت محصلین ارزش و اعتبار ببخشد.
سعیدی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش یک بار برای همیشه فکری بکند برای کلاسهای فوقالعادهای که در خارج از ساعت تحصیلی مدرسه برگزار میشوند. کلاسهایی که عموماً بیهوده و برای خانوادهها استرسزا هستند. بیشتر خانوادهها در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و فقرایی که دستشان به دهنشان نمیرسد برای هزینه این کلاسها خون دل میخورند.
نماینده مردم تبریز در مجلس خاطرنشان کرد: کلاسهای فوقالعاده، تعطیلی را از دانشآموزان گرفته و آنها نه تابستان دارند، نه زمستان. این چه نظام آموزشی است که وزیرش به آن افتخار میکند؟
حالا دولت محترم ما چقدر می خواهد مردم کشورش را کوچک بار بیارد که تنها در حد یک متخصص در یک رشته باقی بمانند این یک ضربه مهلک بر کشور است که به نظر من ریشه استعماری دارد.
بجز این است که تمام بزرگان دنیا تحصیل کرده رشته های نظری بوده اند از جمله بزرگان و نخبگان کشورمان.
اگر بخواهیم فرد در سطح یک شرکت کوچک نگه داریم باید شرایط آموزشی دولت محترم را پذیرفت.
ای کاش این مطالب فقط به اسم اسلام نبود
اصل دوم، همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد:3 - آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح، و
تسهیل و تعمیم آموزش عالی........................البته برعکس عمل میکنند
کسانی که واسه یارانه مردم عزا میگیرن تا به مدیراشون حقوق 200 میلیونی بدن جزء کدوم دسته هستند؟
کسانی که حیات جمهوری اسلامی رو در مذاکرات هسته ای میدیدن جزء کدومن؟
کسانی که پدرشون جزء انقلابیون بوده و الان داره حکومت دینی رو منکر میشه جزء کدومن؟
کسانی که روزی کاسب تحریم بودند و صرافی تاسیس میکردند و امروز شده اند کاسب برجام جزء کدومن؟
میترسم روزی برسه که مستضعفین جمهوری اسلامی از این مانور اشرافیت خسته بشوند و پشت جمهوری اسلامی رو خالی کنند.اون روز خیلی ترس داره.حتی برای به ظاهر دلسوزان جمهوری اسلامی