به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی زرافشان روز سه شنبه در همایش مدیران دوره دوم متوسطه استان همدان از تعامل آموزش و پرورش با سازمان صدا و سیما و وزارت ارتباطات فناوری در راستای بهره مندی از روش های نوین آموزش الکترونیکی برای معلمان خبر داد و گفت: سال هاست سازمان صدا و سیما بر روی فناوری جدیدی به نام 'تلویزیون تعاملی' یا IPTV کار می کند و هم اکنون این فناوری به مرحله بهره برداری رسیده است .
وی ادامه داد: این فناوری یک سیستم یک طرفه نیست و در واقع به بیننده اجازه می دهد با تلویزیون تعامل داشته باشد و به هر بیننده یک اکانت تعلق می گیرد و حضور و غیاب و طول مدت حضور بیننده در پای تلویزیون توسط این فناوری انجام می شود.
وی اضافه کرد: این تلویزیون با بیننده همراه است و ظرفیت ها و قابلیت های بسیار بالایی دارد که اگر بتوانیم از این فناوری برای آموزش مجازی فرهنگیان استفاده کنیم از رفت و آمدهای غیر ضروری آنان برای شرکت در دوره های آموزشی کاسته می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: قرار شد چندین دوره آموزشی برای معلمان با کمک این فناوری برگزار شود و اگر اثربخشی آن به اثبات رسید فرهنگیان می توانند از منزل خود با کمک این فناوری آموزش ها را دریافت کنند.
*** انرژی آموزش و پرورش در سال های گذشته صرف استقرار ساختار شد
زرافشان اظهار کرد: در سال های گذشته منابع و انرژی وزارت آموزش و پرورش به جای اینکه صرف تحول کیفی، تغییر در محتوا و توسعه منابع و تجهیزات باشد ، صرف استقرار ساختار شد.
وی ادامه داد: مرکز پژوهش های مجلس در سال 90 پیش از شروع استقرار ساختار در پژوهشی آسیب های پیش روی آموزش و پرورش در راستای تغییر ساختار 5-3-3-1 به ساختار 6-3-3 را فهرست کرد و در جمع بندی این پژوهش آمد که اگر در سال های 90 تا سال 97 همه ظرفیت و توان کارشناسی و مدیریتی آموزش و پرورش برای ساماندهی چالش ها و آسیب های ناشی از تغییر ساختار بسیج شود نباید از این وزارتخانه انتظار ارتقای کیفیت داشته باشیم.
به گفته معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش، سال تحصیلی گذشته به خاطر تغییر دو دوره تحصیلی اول و دوم متوسطه سال بسیار دشواری بود و این تغییر یک گردش کار بسیار عظیمی را در سطح آموزش و پرورش ایجاد کرد به طوری که در دوره اول متوسطه به 34 هزار تا 40 هزار معلم احتیاج بود و دوره دوم متوسطه با آزاد شدن وقت 50 هزار معلم روبرو شد .
*** دوره متوسطه به خاطر شکل گیری هویت مستقل دانش آموزان دارای اهمیت ویژه است
وی با بیان اینکه دوره متوسطه نقطه توجه و دغدغه صاحبنظران تعلیم و تربیت است توضیح داد: دانش آموزان دوره ابتدایی شخصیتی تابع و نقش پذیر دارند اما در دوره متوسطه به تدریج هویت های مستقل و روحیه استقلال طلبی دانش آموزان شکل می گیرد .
وی ادامه داد: بحث شکل گیری هویت فردی و اجتماعی دانش آموزان در دوره متوسطه در سند تحول مورد توجه قرار گرفته و در این دوره هویت جنسی دانش آموزان و رضایتمندی آنها از زن بودن یا مرد بودنشان شکل می گیرد.
زرافشان ساخت فیلم آفساید و به تصویر کشیدن دخترانی که با لباس پسرانه به ورزشگاه رفته بودند را تلنگری برای نظام تعلیم و تربیت و زنگ خطری برای توجه بیشتر به هویت جنسی نوجوانان ذکر کرد و گفت: بروز آسیب های اجتماعی در جامعه توجه جدی تر صاحبان تعلیم و تربیت را می طلبد.
وی اظهار کرد: امروزه خانواده ها دچار گسست نسلی شده اند و والدین حرف های فرزندان خود و نوجوانان حرف های والدین خود را نمی فهمند که حل این معضل بر عهده نظام تعلیم و تربیت است.
وی تاکید کرد: دانش آموزی که در کانون خانواده دچار تنش و ناسازگاری با والدین باشد نمی تواند فکر خود را به امر تحصیل معطوف کند لذا بحث شکل گیری هویت و شخصیت دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است.
به گفته زرافشان حاکم بودن نظام موضوع محور در آموزش و پرورش موجب شده اهمیت برخی از تغییرات همچون تدوین کتاب تفکر و پژوهش در دوره اول متوسطه نادیده گرفته شود و وقت این دروس برای درس های ریاضی و تجربی صرف شود.
***برنامه درسی جدول مواد درسی پایه دهم به تصویب رسید
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در بخش برنامه درسی جدول مواد درسی پایه دهم به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و برخی دروس جدید همچون درس 'انسان و محیط زیست' برای آموزش شیوه های درست زندگی کردن به دانش آموزان اضافه شده است.
زرافشان تصریح کرد:کتاب های جدید قبل از آغازسال تحصیلی برای معلمان ارسال می شود تا فرصت آشنایی با آن را داشته باشد.
وی از امکان خرید رایانه ای کتاب خبر داد و گفت:این کار در سالجاری با وسعت بیشتری انجام می شود و همچون سالهای قبل از 15 شهریور توزیع کتاب ها آغاز می شود.
وی اظهار کرد: امسال چهار رشته نظری 40 رشته فنی و حرفه ای و 150 رشته کارو دانش داریم و حجم آموزش ما به لحاظ تنوع بسیار زیاد شده است.
*** سه میلیون و 500 هزار دانش آموز در حال حاضر در دوره دوم متوسطه در حال تحصیل هستند
به گفته زرافشان سه میلیون و 500 هزار دانش آموز در حال حاضر در دوره دوم متوسطه در حال تحصیل هستند که سه میلیون آنها در پایه های اول،دوم و سوم متوسطه دوم و 500 هزار نفر آنها در دوره پیش دانشگاهی تحصیل می کنند.
وی گفت: از این تعداد حدود 700 هزار دانش آموز در شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش و 2 میلیون و 800 هزار دانش آموز در شاخه نظری مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: با استقرار ساختار جدید و هدایت تحصیلی دانش آموزان این ترکیب نیروی انسانی تغییر می کند و جمعیت شاخه فنی و حرفه ای به یک میلیون و 50 هزار تا یک میلیون و 200 هزار نفر افزایش می یابد و 50 درصد افزایش نیرو در این شاخه خواهیم داشت که به تبع آن به افزایش تجهیزات و امکانات نیز نیازمند است.
وی اضافه کرد: همچنین با هدایت تحصیلی دانش آموزان حدود یک میلیون از جمعیت دانش آموزی دوره متوسطه شاخه نظری کاهش می یابد که با آزاد شدن فضای آموزشی و آزاد شدن تجهیزات و امکانات مواجه می شویم که این امکانات و تجهیزات آزاد شده نیاز به ساماندهی دارد.
وی با بیان اینکه 2 سال پیش از سازمان نوسازی مدارس درخواست کردیم ساخت و سازها در دوره دوم متوسطه فقط در هنرستان ها انجام شود اظهار کرد: سالانه 500 نفر از دانشگاه شهید رجایی فارغ التحصیل می شوند و جذب هنرستان ها می شوند.
در این آیین به مدیران دوره دوم متوسطه حاضر در همایش به دلیل تلاش در راستای ارتقای درصد قبولی دانش آموزان در دروس نهایی متوسطه نظری تقدیرنامه اعطا شد.
استان همدان حدود 2 هزار و 600 مدرسه با بیش از 12 هزار کلاس درس و حدود 261 هزار دانش آموز دارد.