به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سیانپروت امروز از نشست سیاستگذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا، اظهار داشت: ما به نمایندگی از کمیسیون اروپا با تیم پرتعدادی از متخصصان ریلی به ایران آمدهایم تا تبادل تجربه در حوزه ریلی داشته باشیم.
وی ادامه داد: ایران عضو OSGD و شریک ما در موضوعات فنی ریلی است.
سیانپروت به نشست سیاستگذاری ریلی ایران در اتحادیه اروپا که امروز در تهران در حال برگزاری است اشاره کرد و گفت: این گردهمایی فرصت مناسبی برای بررسی کارکردهای راهآهن در اروپا است. کارکردهایی نظیر ایمنی، زیرساخت، حملونقل چندوجهی، کریدورها، تجربیات مستقیم دستاندرکاران صنعت تولید قطار که در اروپا و ایران تبادل اطلاعات میشود.
وی ادامه داد: از فهرست بلند بالای پروژههای ریلی که مشاهده کردم متوجه شدم؛ ما در اروپا آژانس معتبر راهآهن داریم ضمن آنکه صنعت معتبر ساختوساز قطار در اروپا با استانداردهای روز فعال است و به توسعه قطارهای سریعالسیر در اروپا حسن شهرت داریم که میتوانیم این تجربیات را با ایرانیان در میان بگذاریم.
رئیس واحد منطقه ریلی اروپای واحد با اشاره به اولویتهای کمیسیون ریلی اروپا، گفت: سرمایهگذاری در منطقه اتحادیه اروپا و بازار واحد دیجیتالی در این اتحادیه حاکم شده است، به دنبال بازار عمیقی در این حوزه هستیم و میخواهیم اتحادیه اروپا بازیگر اصلی در این صحنه باشد البته به همکاری همه مناطق و همسایهها نیاز داریم.
وی به رشد استفاده از سیستمهای حملونقل عمومی و حملونقل ریلی در اروپا اشاره کرد و گفت: امروز خانوارهای اروپایی 13 درصد درآمد خود را صرف حملونقل میکنند و این دومین هزینه در سبد اقتصادی خانوار است، مردم کمتر از اتومبیل شخصی استفاده میکنند که این به دلیل کاهش ترافیک و نرخ بالای نفت خام است.
رئیس واحد منطقه ریلی اروپای واحد افزود: ما ترغیب شدهایم برای مسیرهای میانمدت و درازمدت راهآهنهای بیشتری بسازیم و این به دلیل استقبال مردم است.
وی افزود: حتی اقتصاد شراکتی از اتومبیل در اروپا مطرح است بدین ترتیب که کسی اگر بخواهد یک مسیر را با اتومبیل شخصی برود مبدأ و مقصد را از طریق اینترنت به بقیه اعلام میکند و کسانی که در این مسیر قرار دارند از آن اتومبیل استفاده میکنند.
سیانپروت افزود: سیاستهای ما توجه به جوانب اجتماعی حملونقل است جمعیت اروپا رو به پیر شدن است و باید سیستمهای حملونقل عمومی سریع داشته باشیم که البته در ایران جمعیت جوان داریم.
وی گفت: متکی بودن به نفت هزینههای خاص خود را دارد و 96 درصد حملونقل اروپا به نفت وابسته است ضمن آنکه در سال 2035 میزان صد میلیون بشکه نفت در روز میخواهیم که این ترتیب بسزایی در حملونقل دارد و فشار روی منابع نفتی زیاد است.
رئیس واحد منطقه ریلی اروپای واحد گفت: باید به فکر سوخت جایگزین باشیم چون مقرون به صرفهتر و پاکتر است؛ تا چند سال آینده 25 درصد میزان تولید گازهای گلخانهای افزایش مییابد.