اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
فرامرزی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در خصوص علت اصلی کاهش مطالبه گری های نسل جدید دانشجو گفت: مطالبهگری یکی از چیزهایی است که دانشجو باید همیشه دنبال آن باشد و مطالبه دانشجویی باید در چارچوب نظام و انقلاب باشد.
وی افزود: در مطالبهگری خط قرمزهایی وجود دارد که دانشجویان باید به آن توجه کنند. دانشجو آرمان گراست و مطالبهگری با آرمانگرایی آنان بیگانه نیست؛ اما متاسفانه مطالبهگری دانشجویان کاهش پیدا کرده و یک قسمت آن به بی توجهی مسئولین نسبت به مطالبات دانشجویی و قسمت دیگر آن به امنیتی بودن دانشگاه برمی گردد، که دانشجویان را سرخورده کرده و از مطالبهگری میترسند و این از محیط دانشگاه نشأت میگیرد که باید این مشکل حل شود و هر کسی بتواند حرفش را بزند.
جانشین حوزه شهیدعلم الهدی دانشگاه شهرکرد در خصوص پیام روز دانشجو تصریح کرد: روز دانشجو یادآور آزادی، استقلال، عدالت و مبارزه قشر فهیم جامعه با اسکتبار و استبداد است که این روز، نقطه عطف حرکت و جنبش دانشجویی در کشورمان به حساب می آید و مهم ترین پیام روز دانشجو مبارزه با استکبار جهانی و دخالت بیگانگان در کشور است.
فرامرزی در خصوص مهمترین رسالت دانشجو افزود: در وهله اول علم آموزی مهم ترین رسالت دانشجویان است؛ بنابراین در قبال آن اساتید دانشگاهی باید روحیه علمی را و روحیه «ما می توانیم» را در دانشجو زنده کنند و این مردگی در برخی دانشجویان مشاهده می شود و اساتید باید این استعداد بالقوه را برانگیزند و با انجام پروژه ها و کارهای مختلف در دانشجو ایجاد انگیزه کنند تا دانشجو به صورت عملی وارد کار علمی شود و در وهله دوم هم به نظرم دانشجو باید حق طلب و حقیقت جو باشد.
وی در خصوص ارزیابی وضعیت علمی و فرهنگی در دانشکده خود و در بین هم کلاسی ها، گفت: با توجه به این که هرچه به جلو پیش می رویم، توقع دانشجویان بسیار بالا رفته و به مراتب در همین دانشجویان، روز به روز احساس تکلیف کمتری در بین آن ها دیده می شود و به نظرم وضعیت فعلی نامطلوب است و جهت رسیدن به شرایط ایده آل و خروج از وضعیت فعلی، یکی از ظرفیت های مهم اعضای هیات علمی هستند که بیشترین ارتباط مستقیم را با دانشجویان دارند و میتوانند اثرگذار باشند.
جانشین حوزه شهیدعلم الهدی دانشگاه شهرکرد در خصوص مهم ترین دغدغه های یک دانشجو گفت: اولین دغدغه، مسائل اقتصادی دوران دانشجویی و بعد از آن فارغ التحصیلی آنان می باشد و این واقعا برای دانشجویان سخت است که با تحمل مشقات فراوان درس بخوانند و بعد از دوران تحصیل، بیکار باشند و دومین دغدغه، عدم آشنایی دانشجویان با حقوق دانشجویی است که شاید اگر این مشکل از طریق یک نهاد حل شود، مشکل اول را تا حدی پوشش می دهد; چون دانشجویان ما از حقوق خود در دانشگاه ها بی خبرند و اصلا هیچ اطلاعاتی ندارند.
فرامرزی در خصوص اساسی ترین عاملی که سبب علم زدگی دانشجویان نسل حاضر شده است، گفت: علم زدگی هم یک بیماری است و به نظرم دقیقا شبیه بیماری بری بری. بیمار مبتلا به علم زدگی باور دارد که «نمی تواند نمی تواند». مگر آنکه به فلان دانشگاه برود؛ یا فلان مدرک را بگیرد. و چون برای درمان بیماری «نمی توانم نمی توانم» گفتنش به اشتباه دنبال عاملی که وجود خارجی ندارد، می گردد، هرگز آن را پیدا نمی کند؛ بنابراین وقتی این کاغذبازی ها، مدرک باز ی ها ادامه داشته باشد از بعد علمی رو به افول پیش می رویم.
وی خاطرنشان کرد: عامل دیگر هم، متاسفانه فضای دانشگاه ها در کشور گرفتار آفتی از جنس سیاست شده اند و این مراکز علمی از انجام رسالتی که نظام جمهوری اسلامی بر دوش آنها گذاشته است، فاصله زیادی گرفته اند و همان طورکه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اجازه ندهید دانشگاه ها جولانگاه مسائل سیاسی شود؛ بنابراین می طلبد در راستای دغدغه به حق ایشان در مورد محتوای دانشگاه ها، باید از سیاسی کاری در دانشگاه ها پرهیز کرد که لازم است، در دید رؤسای دانشگاه ها یک تغییر نگرش اعمال شود تا سیمای دانشگاه ها و مراکز علمی کشور از سیاسی بازی پاک شود و به ماهیت اصلی خود همان تولید علم و تبدیل آن به ثروت برگردند.