به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، روزنامه اصلاحطلب تعادل درباره تحریم شرکت آسمان نوشته است: پرواز هواپيماهاي شركت آسمان به حوزه اتحاديه اروپا به بهانه نگرانيهاي مربوط به ايمني پرواز از سوي كميسيون حمل و نقل اين اتحاديه ممنوع شد.
اين اقدام اتحاديه اروپا در حالي صورت گرفته كه ايران در حال خريد هواپيماهاي جديد براي نوسازي ناوگان فرسوده خود بعد از لغو تحريمهاي غرب عليه اين كشور است. آنگونه كه خبرگزاريهاي داخلي به نقل از خبرگزاري رويترز منتشر كردهاند، كميسيون اروپا روز پنجشنبه در بيانيهيي اعلام كرد، هواپيمايي آسمان به ليست ايمني پرواز اتحاديه اروپا اضافه شد كه اين ليست شامل شركتهاي هواپيمايي است كه استانداردهاي ايمني بينالمللي را رعايت نميكنند.
اين اقدام اتحاديه اروپا در شرايطي صورت گرفته كه هواپيمايي آسمان در ماه آگوست اعلام كرد كه اين شركت قصد دارد 20 هواپيماي منطقهيي از ميتسوبيشي ژاپن براي مسيرهاي داخلي خريداري كند.
طبق اين گزارش، لغو تحريمهاي اقتصادي طبق برجام به ايران اجازه داد تا قراردادهايي به ارزش 50 ميليارد دلار با بوئينگ و ايرباس براي خريد حدود 200 هواپيما براي نوسازي ناوگان فرسوده خود منعقد كند...
به گفته كارشناسان امور هواپيمايي، از آنجايي كه قوانين مربوط به ايمني پرواز هواپيماها و گروه پروازي در اتحاديه اروپا (ياسا) چندين پله از قوانين ايمني و امنيت پرواز در اتحاديه اروپا بالاتر است، درنتيجه شركتهاي هواپيمايي كه به كشورهاي اتحاديه اروپا پرواز دارند، بايد براي تداوم پروازهاي خود استانداردهاي ايمني پرواز مورد نياز اتحاديه اروپا را دريافت كنند.
بررسيها نشان ميدهد، نكتهيي كه نبايد فراموش شود آن است كه هواپيماهايي كه به فرودگاههاي كشورهاي عضو و زيرمجموعه اتحاديه اروپا وارد ميشود، بر اساس قانون مربوط به سافا (مميزي ايمني هواپيماي خارجي) مورد چك و مميزي قرار ميگيرند و در صورتي كه حتي در كوچكترين بخشها با قوانين مربوط به اداره هوانوردي اتحاديه اروپا (ياسا) همخواني نداشته باشند، تذكر دريافت ميكنند و به آنها فرصت داده ميشود تا مشكلات اعلام شده را حل كنند و درنهايت در صورتي كه معضلات مطرح شده از سوي ياسا را برطرف نكنند، پرواز هواپيماهاي آنها به محدوده اتحاديه اروپا ممنوع ميشود...
موضوع مهم ديگر آنكه هواپيماهاي مربوط به هر ايرلاين و در هر كشوري بايد بتوانند براي انجام يك پرواز ايمن 3 نوع استاندارد مربوط به شركت سازنده هواپيما، سازمان جهاني هوانوردي (ايكائو) و استاندارد مربوط به كشوري كه ميخواهند به مقصدش پرواز كنند را دريافت كنند.
در همين خصوص حتي اگر شركت هواپيمايي آسمان موفق شده باشد 2نوع استاندارد مربوط به ايكائو و شركت سازنده هواپيما را دريافت كند، مطمئنا نتوانسته است گواهينامه استاندارد و ايمني پرواز به كشورهاي داخل محدوده اتحاديه اروپا را دريافت كند...
درنهايت چون برخي كارشناسان هوايي تاكيد ميكنند كه سازمان هواپيمايي كشوري نيز بايد مراقبت اين موضوع باشند؛ چراكه احتمال انجام بررسيهاي ايمني پرواز مربوط به هواپيماها علاوه بر فرودگاههاي مجموعه اتحاديه اروپا، در فرودگاه ساير كشورها نيز وجود دارد و اين امر موجب ميشود با رد ايمني در هواپيماهاي ساير ايرلاينهاي ايراني، كمكم استانداردها و گواهينامههايي كه آنها از هواپيمايي كشوري دريافت كردهاند، زير سوال برود و درنهايت استانداردهاي هواپيمايي كشور نيز توسط آنها رد شود.