به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، صبح امروز اقبال شاکری و مجتبی شاکری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران از محل فرونشست زمین در خیابان مولوی تهران با حضور هابیل درویش مدیرعامل شرکت ساخت مترو بازدید کردند.
در این بازدید هابیل درویش مدیرعامل شرکت مترو تهران با تاکید بر اینکه در پروژههای جدید مترو و کارگاه مترو در خیابان مولوی در حد مقدورات و امکانات فنی موجود در کشور در این پروژه به کار گرفته شده است، گفت: دلیل اصلی مشکل نشست در حال بررسی است اما تصورمان این است که این نشست در خارج از محوطه مورد عملیات مترو واقع شده و موجب فرونشست شفت مترو شده است.
وی با تاکید بر اینکه از نمونه این شفت سابق بر این در پروژه دیگر از پروژههای مترو استفاده شده است و مشکلی پیش نیامده گفت: در چهارراه امیراکرم همین شفت ساخته شده بود و با وجود فاصله 3 متری واحدهای مسکونی مشکلی پیش نیامده بود.
درویش با تاکید بر اینکه ما خارج از حوزه عملیاتی خود نمیتوانیم ورود کنیم چون ملک شخصی شهروندان است، گفت: منطقه مولوی دارای خاک رس، ریزدانه و ریزشی است. تاسیسات این منطقه بیش از 50 سال قدمت دارد و فرسوده است. برخی تاسیسات محل هم صاحب مشخصی ندارد.
وی با اشاره به اینکه این حادثه همراه با مصدومی نبوده است گفت: عبور مترو از منطقه مولوی به غیر ساخت و راهاندازی مترو موجب شده است با هزینه سنگین که مورد پذیرش شورای شهر، شهرداری و مترو تهران بوده است تحکیم منطقه نیز انجام شود.
اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن بازدید از محل حادثه گفت: نکتهای که باید توجه شود این است که بالاخره چند لایه تخصصی اعم از مشاور طراح، مشاور کارفرما، قانون چهارم و پیمانکار در چنین پروژههایی دخیل هستند. حوزههای تخصصی مطالعات ژئوتکنیک که قبلا انجام شده به اضافه مطالعات ژئوفیزیک و جیپی آر که اخیرا انجام شده همه به خاطر خطراتی است که در خاک این منطقه ایجاد شده است.
وی افزود: به نظر میرسد هرچقدر مشاور پروژه وقت بگذارد که نقشههای مهندسی و مطالعات ژئوتکنیک را با مطالعات ژئوفیزیک تکمیل و بازنگری کند، در کریدور مترو که البته کاری است که شروع شده و ادامه پیدا خواهد کرد این اطمینان خاطر را به شرکت مترو خواهد داد که در عملیاتی که در حال انجام است با حوادث کمتری مواجه شود.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: برداشت تغییر مکانی اطراف کریدور مترو از این امر هم مهمتر است. در این حادثه نشان داده است که به خوبی عمل کرده و از حوادث ناگوارتر پیشگیری کرده است.
وی اشاره کرد که این عامل پیشگیریکننده در محل حادثه هم نصب و در حال بررسی است و این موضوع از چنین اتفاقاتی پیشگیری خواهد کرد.
شاکری افزود: به نظر میرسد به همان اندازه که سرمایهگذاری سنگینی در احداث مترو میکنیم کار مهندسی خیلی قویای هم در حال انجام است اما چون برخی سطوح از دست مترو خارج است احتمال وقوع هر حادثهای خارج از محل مطالعه ممکن است.
اقبال شاکری در ادامه تصریح کرد: این مطالعات با جیپیآر و همکاری با مرکز مطالعات ژئوتکنیک سازمان مشاوره شهرداری تهران میتواند اتاق فکر مهندسی خوبی برای کمک به پیمانکاران مترو ایجاد کند.
وی با تاکید بر روند روبهرشد مترو در تهران گفت: به نظر من مترو روز به روز به صورت شرکت مهندسی برتر خود را نشان میدهد و تجربیات خیلی خوبی به دست آورده و امیدواریم پس از راهاندازی خطوط مترو شرکت مترو به عنوان یک شرکت صادرکننده خدمات مهندسی در منطقه حرف اول را بزند.
در خاتمه شاکری تاکید کرد: ما هرچقدر لازم است باید هزینه کنیم تا جان و مال مردم را حفظ کنیم.
وی ادامه داد: این پروژه دارای بیمه است و ضرورت دارد شهرداری و یا شرکت مترو نمایندهای مشخص را تعیین کرده و معرفی کرده تا خسارتدیدگان برای تعیین تکلیف به وی مراجعه کرده و مشکلات خود را مرتفع کنند.
در حال حاضر محل فرونشست توسط عوامل شهرداری و پیمانکار مترو پر شده و تردد به صورت عادی در حال انجام است. منازل مجاور فرونشست تخلیه و ساکنان در هتل مستقر شدهاند. برخی مغازهداران اطراف محل حادثه که اجناس و مغازه ایشان با آسیب مواجه شده قرار است با اعلام آمادگی شرکت آگور پیمانکار پروژه برآورد خسارت انجام شده و تامین خسارات محقق شود.