به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی از دو استودیوی فعال در حوزه صدا و تدوین که در سی و پنجمین دوره جشنواره فجر نیز فعالیت دارند دیدار کرد و با مدیران و کارکنان این مراکز به گفتگو نشست.
رمضانعلی حیدری خلیلی با حضور در استودیو گیتی فیلم و دیدار با «نازنین مفخم»، مسائل این استودیو و شیوه اجرایی و صدا گذاری و تدوین تعدادی از فیلم های متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. در جریان این بازدید، نازنین مفخم به شرایط کنونی استودیوها در بعد سخت افزاری و نرم افزاری اشاره کرد و گفت: تمامی لابراتوارها و استودیوها ملزم به رعایت قوانین کپی رایت نرم افزارهای رایانه ای هستند و برای به روز نگه داشتن آن لازم است سالانه مبلغ قابل توجهی را بعنوان هزینه به روز آوری متقبل شوند. وی در این ارتباط ادامه داد: تهیه کنندگان باید با در نظر گرفتن کل پروژه هزینه ها را شناسایی کنند. بخش مهم کار پس از تولید است. صدا ، تدوین و ویژوال افکت در کیفیت فیلم تاثیر مستقیم دارد. سیستم های رایانه ای و نرم افزارهای تدوین و صدا باید به روز شده باشد تا پروزه بتواند در کشورهای دیگر هم قابل نمایش باشد. متاسفانه برخی از تهیه کنندگان بعد از فیلمبرداری با کمبود بودجه مواجه می شوند و در بخش پس تولید اغلب دچار مشکل می شوند.
و اما در بعد دیگر، در تشکل لابراتوارها و استودیوها، کارشناس حقوقی وجود ندارد تا بتواند مطالبات حقوقی این بخش از سینما را از تولیدکنندگان پیگیر باشد. مفخم که فعالیت سینمایی خود را از سال 1372 آغاز کرده، در بخش دیگری از صحبتهای خود به لزوم جذب نیروهای جوان و فعال اشاره کرد و گفت: این حرفه نیاز به جذب نیروهای توانمند و جوان دارد. با پیشرفت علم و تکنولوژی در سالهای پیش رو، سینمای ایران باید به فکر پرورش جوانان علاقمند و توانمند در این حرفه باشد و دولت باید شرایط این آموزش و پرورش را فراهم کند. این بخش از سینما آخرین مرحل تولید است که متاسفانه از جهات مختلف دچار مشکلات عدیده ای است و در دایره تولید مظلوم واقع شده است. وی به فیلمسازان جوان اشاره کرد و گفت: تدوین و صدا یکی از مهمترین بخش های پس تولید است که در کیفیت فیلم نقش عمده ای دارد اما متاسفانه به دلیل هزینه های بالای پیش تولید و صحنه، برخی تهیه کنندگان و فیلمسازان جوان که هزینه های تولید را به درستی بودجه بندی نکرده اند، در بخش صدا و تدوین صرفه جویی را به حرفه ای بودن ترجیح می دهند.
حیدری خلیلی در بازدید از «استودیو مون»، با رضا نریمی زاده، که فعالیت خود را از سال 1380 با تاسیس این استودیو آغاز کرده به گفتگو نشست.
در جریان این بازدید نریمی زاده به استانداردسازی شیوه های تدوین و صدا در استودیوهای فعال و نیمه فعال اشاره کرد و گفت: به دلیل نبودن یک مرجع در خانه سینما متاسفانه با شیوه های مختلف و اعمال سلیقه در صدا و تدوین مواجه هستیم. به همین دلیل وقتی فیلمی از ایران برای نمایش و یا برای انجام بخشی از امور تولید به لابراتوارهای خارج از کشور ارسال می شود در همان ابتدا دچار مشکل می شوند. لذا با توجه به اینکه برخی از فیلمها توسط استودیوها و لابراتوارهای بدون مجوز و یا فعالان کم تجربه در این حوزه انجام می شود لازم است دولت شرایط استانداردسازی در این دو حرفه را ایجاد کند. وی گفت: خانه سینما به نحوه عملکرد تولید سینما نظارت دقیق ندارد و لازم است نظارت و آگاهی و اشراف خانه سینما به تمام مراحل تولید فیلم و فعالیت صنوف بیشتر شود. این نظارت دقیق و همه جانبه موجب شناسایی نقاط ضعف صنوف اجرایی و تولیدی سینمای حرفه ای خواهد شد که نهایتا به استانداردسازی خواهیم رسید.
حیدری خلیلی در این خصوص اظهار کرد: با استاندارد سازی سینما از ورود سرمایه جدید به بخش تولید و سرمایه گذاری بخش خصوصی در لابراتوارهای صدا و استودیوهای تدوین صیانت خواهد شد. فراهم کردن یک شاخصه اصلی برای رسیدن به استانداردهای لازم هم پای استانداردهای جهانی لازم و ضروری است. خانه سینما می تواند در این بخش همراه تولید کنندگان سینما باشد. در جریان این مسیر به توسعه این مراکز، حفظ امنیت شغلی و تضمین کننده ورود سرمایه جدید به این بخش دست خواهیم یافت و فیلمسازان خواهند دانست که اگر فیلمهای تولید شده از استانداردهای لازم برخوردار باشند کیفیت فیلم بهتر خواهد بود و ذائقه مخاطب را تغییر خواهند داد.
رضا نریمی زاده ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در تدوین استاندارد این حوزه مطابق استانداردهای جهانی، پیشنهاد داد تعدادی از سینماگران برای آشنایی با روند علمی تولید به کشورهای پیشرو در عرصه سینما اعزام شوند. در این صورت از سوی هر دو طرف می توان کارگاه هایی را برای آشنایی با شیوه های تولید برگزار کرد. مدیر «استودیو مون» ادامه داد: در سینما همه باید بتوانند کار کنند. حتی جوانهایی که عضو خانه سینما نیستند نیز باید بتوانند در حوزه حرفه ای کار کنند تا در سالهای آینده با کمبود متخصص روبرو نشویم اما باید شیوه آن را اصلاح کرد. عضویت در صنوف خانه سینما محدود است. اگر ما متولی سینما هستیم باید بتوانیم برای همه علاقمندان کار ایجاد کنیم و آنرا مدیریت کنیم. عضویت جوانترها و کار کردن با نیروهای فعال و تازه نفس باعث رشد سینما می شود. جوانها انرژی بیشتری دارند و باید دولت برای آنها هم تدبیر کند. در صورت رقابت کیفیت سینما بالا می رود.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ادامه داد: اصول و استاندادهای حاکم بر مراکز لابراتواری و استودیوهای سینمایی از محورهای پژوهش معاونت توسعه است. در حوزه پژوهشی و درارتباط با مراکز پژوهشی و علمی کشور اموری را در دست انجام داریم که بتواند نیازهای کار برای سینمای ایران را تامین کند و ما آماده ایم تا منابع و نیازهای ضروری سینمای ایران را مورد به مورد شناسایی و دسترسی آن را برای استانداردسازی سینما فراهم کنیم. این یافته ها سینمای ایران را برای شرایط آینده آماده خواهد کرد.
در این بازدید که در آخرین روز از اولین هفته دی ماه برگزار شد، رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و حسین فرج مدیرکل توسعه زیرساخت و فناوریهای سینمایی و سمعی و بصری حضور داشتند.