اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، لیلا فلاحتی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با ارزیابی پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی گفت: خوشبختانه این افتخار را داشته ام که در چند دوره قبلی به صورت داور در جلسات مسابقات ملی مناظره حظور پیدا کنم و با توجه به این موضوع می توان به جرات گفت که سطح برنامه ها به مرور زمان در حال پیشرفت است و رقابت ها نزدیک تر و به صورت جدی تر در حال برگزاری است.
وی با بیان اینکه مسابقات مناظره توانسته در طیف های وسیع دانشجویی گسترده شود، افزود: یکی از موضوعات مهمی که در طراحی این برنامه وجود دارد، حرکت به سمت داشتن کرسی های نقد و نظریه پردازی است. گام اول این حرکت در مرحله دانشجویی تمرین مناظره و شروع سنگ بنای هدف متعالی نظریه پردازی است.
عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: امیدوارم این مسابقات در مسیر کمال، پیشرفت داشته باشد و دست اندرکاران از فرصت حضور دانشجویان به عنوان فرصتهایی که فقط در طول مسابقات مناظره رخ می دهد، برای تمرین و آموزش دادن سایر دانشجویان دانشگاه های کشور استفاده کنند. تیم های برنده نیز باید بتوانند به عنوان سر شبکه هایی عمل کنند و گروه های مختلف دانشجویی را تمرین دهند تا به همین نسبت فرصت رقابت بیشتر و کیفت برنامه ها ارتقا پیدا کند.
فلاحتی با اشاره به ارزیابی گزاره های که در مسابقات مطرح می شود، گفت: مسئله مهمی که در این مسابقات وجود دارد، انتخاب گزاره هایی است که مطرح می شود؛ چراکه این انتخاب کار دشواری است. البته این نقد به برخی از گزاره ها وارد است که از قبل جهت گیری دارد و برای دانشجو سخت است که بخواهد گزاره منفی را با دیدگاه موافق دفاع کند. البته محتوای برخی از گزاره ها از قبل قابل پبش بینی است، ولی همین سختی به نوعی می تواند مهارت گروه ها را محک بزند.
وی با بیان اینکه باید گزاره ها را به سمت فضای علمی حرکت دهیم، تصریح کرد: برخی از گزاره ها بار فضای سیاسی و ایدوئولوژیک را دارد، لذا باید به سمت گزاره هایی که بار علمی دارد و دانشجو را در فضای علمی تمرین می دهد حرکت کنیم چرا که می تواند بسیار مفید باشد.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در خصوص استقبال از این برنامه ها گفت: استقبال معقول و قابل قبولی را شاهد هستیم، اما پیشنهاد می کنم که برنده های این مسابقات به صورت شبکه ای عمل کرده و علاوه بر مهارت آموزی به سایر دانشجویان به عنوان عاملین جذب و جلب نظر دانشجویان در دوره های بعد عمل کنند.
وی با اشاره به ظرفیت این مسابقات برای برگزاری در سطح بین المللی بیان کرد: در موضوع بین المللی باید این نکته را در نظر بگیریم که دانشجویان ما به لحاظ زبان مکالمه در چه حد و توانایی هستند و این خود یک چالش جدی است، لذا اگر چند کشور با استفاده از ظرفیت آیسسکو در حوزه کشورهای اسلامی در یک بازه زمانی ویژه این مسابقات را برگزار کنند ظرفیت بسیار خوبی خواهد بود.