به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو دکتر کچویان استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه ای که به همت بسیج دانشجویی مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد به سخنرانی پیرامون جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی در گذشته، حال و آینده پرداخت.
کچوییان در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه طبق خواسته خدا تاریخ یک مبدا و مقصدی دارد و بشر این مسیر را طی می کند تا به مقصد نهایی برسد، گفت: از نگاه غرب تاریخ تماما محصول فعل انسان است در حالی که ما معتقدیم تاریخ محصول مشترک انسان و خداست یعنی با فراهم کردن بسترها و چارچوب هایی از طرف خدا؛ انسان ها به آن فعلیت می بخشند. این بسترها و چارچوب ها به عبارتی همان انبیا و شریعت های آنهاست. اگر انسان نباشد آن بستر فعلیت و ظهور نمی یابد.
وی در ادامه افزود: اتفاقات تاریخی که بعثت نامیده می شود در واقع براساس یک منطق است و آن هم ظرفیت وجودی انسان هاست به عبارتی بعثت انبیا یک تحول تاریخی است. و انقلاب موقعیت و ساختاری است که بشر در زمان غیبت به آن شکل می دهد. در فقدان انقلاب جوامع دچار فساد و انحطاط می شوند، یعنی در انقلاب ها مثل موتورهای تاریخ هستند و تاریخ را پیش می برند.
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با اشاره به انقلاب فرانسه گفت: در حال حاضر بسیاری از نقاط زمین تحت تاثیر انقلاب فرانسه هستند و حتی متفکرین ما دائما در حال چالش با مفاهیم ناشی از همین انقلاب فرانسه بوده اند، انقلاب فرانسه بعد از تقریبا دو قرن تغذیه کردن بشر و ملت ها؛ از اوایل قرن بیستم شروع به افول کرد هر چند که هنوز ادامه دارد و معلوم نیست تا کی ادامه یابد.
کچوئیان در ادامه با بیان اینکه انقلاب های بعد از انقلاب فرانسه تقریبا همه در راستای همین انقلاب بوده اند تصریح کرد: هر چند که از نظر سیاسی دولت های روی کار می آمدند که بعضا در تقابل با دولت فرانسه بودند. غرب مبارزه های مختلفی با چین، کره، ژاپن و بعضی از کشورها داشته ولی این مبارزات مبارزات تمدنی نیست و غرب از ابتدا می دانست این مواجهه تمدنی با اسلام خواهد بود.
وی با اشاره به هدف انقلاب فرانسه گفت: انقلاب فرانسه درصدد آوردن بهشت زمینی بود و می خواست که جنگ را حذف کند ولی با دو جنگ جهانی معلوم شد که این ادعا خراب بوده است. در دهه 60 تا 70 میلادی غرب دو بنیاد اساسی خود یعنی علم و عقل را از دست داد و این دوره؛ دوره انجام انقلاب های مختلف است. در این مقطع تمدن غرب ظرفیت خودش را برای نگه داری مردم در بستر خود از دست داد.
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در ادامه افزود: هر چند که ممکن است سوءبرداشت هایی شود ولی می توان گفت انقلاب اسلامی ظرفیت وجودی خودش را از فروپاشی تمدن غرب به دست آورد. به همین جهت انقلاب اسلامی صرفا فراهم کننده نیاز ما نیست بلکه نیازهای غرب را هم تامین می کند. اگر شریعتی یا جلال فرصت نقد غرب را پیدا کرده اند به خاطر این بود که در خود غرب گرایش به دین به وجود آمد و خودشان تمدن غرب را نقض کردند و گرنه ساختار تمدنی موجود قبل انقلاب اجازه وقوع چنین انقلابی را نمی داد.
کچوئیان با بیان اینکه کسانی که در داخل گرایش به غرب دارند و غرب گرا هستند دچار نازایی تاریخی هستند گفت: یعنی دقیقا زمانی به غرب روی می آورند که خود غرب هم نمی تواند نیازهای خودش را برآورده کند و براساس این شرایط هر چه بیشتر به غرب رجوع کنند بیشتر پس می خورند چون غرب اصلا ظرفیت پاسخگویی را ندارد.
وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی افزود: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ما تنها جایی شده ایم که به سیطره غرب تن نداده و مقاومت کرده ایم و به همین جهت بدون شک می توان گفت غرب پس از وقوع انقلاب اسلامی دغدغه بسیار اساسیش نابودی انقلاب بوده است. به عبارتی آخرین بازمانده در تاریخ برای مبارزه با تمدن رو به اضمحلال غرب ما هستیم و به همین جهت حضرت امام فرمودند اگر اسلام این بار سیلی بخورد دیگر بلند نخواهد شد.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از ضعف های ما این است که به ضعف های تمدن غرب دسترسی خوبی نداریم ولی غرب ضعف های ما را خوب برجسته می کند. تعداد کشته های داخلی امریکا، میزان تجاوزهای درون خانوادگی، بیماری های روانی و اخیرا هم مشکلات اقتصادی در غرب در واقع اموری هستند که وجود دارند ولی ما به خوبی به آنها دسترسی نداریم که بتوانیم آنها را برجسته کنیم. من در 7، 8 سالی که در غرب زندگی می کردم غرب را یک جهنم در حال شعله کشیدن دیدم.
کچوئیان با اشاره به رسالت تاریخی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب ما اتفاق نیفتاده که بخواهد نیازهای اقتصادی را پاسخ دهد هر چند که این ها را هم باید پاسخ دهد؛ انقلاب ما در این بستر تاریخی برای پاسخگویی به این نیازهای جهانی به وجود آمده است.
وی با اشاره به اضمحلال تمدن غرب تصریح کرد: قوی ترین تمدنی که تا به حال در زمین به وجود آمده؛ تمدن غرب بوده است ولی در حال حاضر بنیادهایش دچار آسیب های جدی شده است.
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در پاسخ به سوال یکی از اساتید مدرسه عالی شهید مطهری مبنی براینکه انقلاب اسلامی ظرفیت سازی های خوبی داشته ولی آیا به همین میزان پیشرفت در مفهوم سازی نیز بوده یا خیر گفت: درست است ما در ظرفیت سازی موفق بوده ایم ولی در مفهوم سازی خیر و این هم دلایل مختلفی دارد و یکی از این دلایل این است که علما و حوزه علمیه ما متاسفانه نسبت به قبل تاخر داشته اند.
کچوئیان در ادامه افزود: با وقوع انقلاب اسلامی ما کلا دو ظرفیت بسیار خوب داشتیم شهید مطهری و شهید صدر. ترورهای منافقین ضربه زیادی به ما زد و ظرفیت های زیادی را از ما گرفتند ولی ما در این 40 سال به اندازه بیش از 400 سال تجربه کسب کرده ایم یعنی اگر همین اتفاقات 40ساله را تحلیل کنیم می بینیم به اندازه 400 سال اتفاق بوده هر چند که قصورها و نقصان ها را نمی توان نادیده گرفت.