به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، طبق بند (و) گزارش تفریغ بودجه سال 94، به صندوق توسعه ملی در سال 1394 اجازه داده میشود تا نسبت به اعطای تـسهیلات ارزی به سرمایهگذاران بخش خصوصی و یا تعاونی برای طرحهای توسعهای شـقوق مختلف حمل و نقل بدون انتقال مالکیت و با معرفی وزارت راه و شهرسازی و تـضمین سـازمانها و شرکتهای تابعه و ذی ربط این وزارتخانه در قبال أخذ حق دسترسی تا استهلاک اصل سرمایه و سود آن از استفادهکنندگان اقدام کند.
طبق تفریغ بند (و): وزارت راه و شهرسازی هیچ طرحی را در اجرای مفاد حکم این بند به صـندوق توسـعه ملی معرفی نکرده و بنابراین اهداف قانونگذار در این بند محقق نشده است.
شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران چهار طرح سرمایهگذاری در صنعت حمل و نقل ریلی مربوط به چهار شرکت خصوصی متقاضی دریافت تـسهیلات ارزی را به شرح جدول زیر به بانک صنعت و معدن معرفی کرده اما به دلیل عدم رعایت نظام نامـه «ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات ارزی » مصوب جلسه 17 تیرماه 93 هیأت امنـای صـندوق توسعه ملی، از سوی بانک مذکور مورد پذیرش قرار نگرفته است.
با اعلام موضوع از طریق بانک مزبور به شرکتهای متقاضی، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران درخواسـت تودیع 270 میلیون یورو برای پرداخت تسهیلات طرحهای فـوق الذکر از صندوق توسعه ملی داشته، اما از آنجا که درخواستی جهت اعطای تسهیلات به طرحهـای موصوف از بانک موردنظر به صندوق توسعه ملی واصل نشده، بنابراین اقدامی جهـت تخصیص منابع توسط صندوق یادشده صورت نگرفته است.
لازم به ذکر است، در راستای اجرای مفاد حکـم ایـن بنـد، شـرکت راهآهـن جمهوری اسلامی ایران و یا صندوق توسعه ملی، قرارداد عاملیت با هیچ بانکی نداشته و صرفاً چهار طرح به شرح جدول فوق از سوی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به بانک صـنعت و معدن معرفی شده است.
ردیف | نام شرکت | موضوع سرمایهگذاری | میزان سرمایهگذاری (یورو) | میزان تسهیلات درخواستی (یورو) | میزان تسهیلات اعطایی |
1 | شرکت گروه مپنا | واگن مسافری | 74,836,000 | 63,610,600 | 0 |
2 | شرکت فولاد ریل جنوب (چهارمحوره) | واگن باری | 61,792,700 | 52,523,795 | 0 |
3 | شرکت توکا ریل (6محوره) | واگن باری | 120,840,000 | 102,714,000 | 0 |
4 | شرکت توسعه انرژی تجارت آسیا | دوخطه کردن راهآهن چادرملو ـ اردکان | 60000000 | 51000000 | 0 |
جمع | 317,468,700 | 269,848,395 | 0 |