عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص تغییر اساسنامه دانشگاه پیامنور گفت: شورای گسترش به حالت ارباب رعیتی برخورد میکند و بدون مشورت تصمیمهایی میگیرد که به ضرر آموزش عالی است.
قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص تغییر اساسنامه دانشگاه پیام نور گفت: دانشگاه پیام نور در یک دورهای وظیفه خود را به درستی انجام داد و توانسته است در تحقق برنامه پنج ساله موفق بشود. در این برنامه آمده بود که نظام باید شرایطی را فراهم کند که ۳۵ درصد از جوانان به راحتی بتوانند وارد آموزش عالی کشور شوند. وی افزود: اگر پیام نور توسعه کمی و کیفی پیدا نمیکرد، قطعا این هدف حاصل نمیشد. اگر امروز میشود به راحتی از این دم زد که میتوان کنکور را برداشت و پشت کنکوری نداشته باشیم، به دلیل همین توسعه است. عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اساسنامه پیام نور از اول به عنوان غیرحضوری تعریف شده بود؛ به این معنا که کلاسها به صورت مشخصی به عنوان رفع اشکال در مقطع کارشناسی و در اکثریت رشتهها شش تا هشت جلسه تشکیل شود. در مقطع ارشد و دکتری مانند سایر دانشگاهها به صورت کاملا حضوری باشد. همچنین توسعه این دانشگاه در سراسر کشور باشد و اقشاری وارد این دانشگاه شوند که بتوانند از پس هزینههای آن برآیند. جعفری با اشاره به هزینه کمتر این دانشگاه نسبت به دانشگاههای غیردولتی گفت: هزینههای این دانشگاه به مراتب نسبت به دانشگاه غیردولتی کمتر پیش بینی شده است. عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مزایای دانشگاه پیام نور مزایای خوبی است و دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل میکنند، سواد بالاتری نسبت به بقیه دانشجویان دارند. حتی بیشترین قوانین در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای دولتی و برتر برای دانشجویان پیام نور است. وی یادآور شد: دولت یازدهم از همان ابتدا با این نگاه که دانشگاه پیام نور در دولت گذشته رونق پیدا کرده، پس باید به زمین بخورد، همچون مسکن مهر با آن برخورد کرد. جدیدا هم بحث تغییر اساسنامه آن را مطرح کرده که در این اساسنامه جدید گفته شده که این دانشگاه باید به طور کلی مجازی شود، در صورتی که در شرایطی که این دانشگاه دارد مجازی شدن آن معنا ندارد؛ ضمن اینکه پیام نور کنونی با پیام نور سالهای گذشته فرق دارد و توسعه زیادی پیدا کرده است. جعفری ادامه داد: در حال حاضر بالای ۸۰ درصد از دانشجویان پیام نور جوانانی هستند که این دانشگاه را به هر دلیلی انتخاب کردند و اینکه دولت اعلام کرده باید این دانشگاه فقط از طریق مجازی پذیرش داشته باشد، حرف درستی نیست. از سوی دیگر دولت باید پاسخ دهد که آیا زیرساختهای این دانشگاه برای آموزش مجازی آماده شده که این پیشنهاد را داده اند. در حال حاضر برای برگزاری یک کنفرانس به صورت مجازی با مشکلات زیادی مواجه هستیم؛ چگونه میتوانیم یک دانشگاه با این وسعت و این تعداد دانشجو را به صورت مجازی برگزار کنیم. عضو کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: مسئولان وزارت علوم در شورای گسترش بر روی این دست گذاشتند که باید پیام نور به سوی مجازی شدن پیش برود و معنای دوم آن، این است که دانشگاه پیام نور از تحصیلات تکمیلی خارج شود و ارشد و دکتری نداشته باشد و این به معنای تغییرات اساسی در دانشگاه است؛ به بهانه مجازی شدن محترمانه این دانشگاه را بی رونق کنیم. وی گفت: این برای چهارمین بار است که وزارت علوم دنبال این است که این تغییرات را اعمال کند. برخی از تصمیم گیران وزارت علوم، دانشگاه غیرانتفاعی دارند و میخواهند با تعطیلی این دانشگاه، به نوعی این دانشگاه را محدود کنند و دانشجویان را به سمت دانشگاههای غیرانتفاعی ببرند. این کار غیراخلاقی ضربه شدیدی به دانشجویان میزند؛ لذا تغییر کار درستی نیست. جعفری تصریح کرد: اگر میخواهند اساسنامه را تغییر دهند چرا با کادر آموزشی مشورت نشده است؟ چرا در پشت درهای بسته تصمیم میگیرند؟ ابتدا باید این مسائل در شورای هیئت امنا پیشنهاد شود و بعد به شورای گسترش برود. شورای گسترش به حالت ارباب رعیتی برخورد میکند و بدون مشورت تصمیم هایی میگیرند که به ضرر آموزش عالی است.