آخرین اخبار:
کد خبر:۶۲۳۴۳۶
امید در نشست خبری:

هیچ وقت بحث ادغام دانشگاه علمی‌کاربردی و فنی حرفه‌ای وجود نداشته/ تشکیل ستاد واحد، برای هماهنگی دو دانشگاه در حال بررسی است

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: هیچ وقت موضوع ادغام این دو دانشگاه مطرح نبوده، ولی برای جلوگیری از هم پوشانی در فعالیت این دو دانشگاه قرار شد نوعی هماهنگی بین آن‌ها ایجاد شود. تشکیل این ستاد هم اکنون در حال بررسی است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدحسین امید، رئیس دانشگاه علمی کاربردی در نشست خبری که ظهر امروز در ساختمان این دانشگاه برگزار شد با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه دستاورد‌ها و خدمات دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در این دانشگاه بحث کیفیت گرایی و ماموریت گرایی را اولویت قرار دادیم و بر همین اساس این نمایشگاه برگزار می‌شود. ثبت نام دوره کاردانی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز از دوم مرداد ماه شروع شده و تا شانزدهم همین ماه ادامه دارد.

وی افزود: سال ۹۵ جمعیت دانشجویان مهارتی کمتر از ۶۰۰ هزار نفر بود و بر همین اساس عقب‌تر از برنامه ششم توسعه هستیم بنابراین در سال ۹۷ که عملا سال دوم این برنامه به حساب می‌آید باید در مهر ماه بیش از ۸۰۰ هزار دانشجوی مهارتی داشته باشیم در حالی که در حال حاضر تن‌ها ۴۲۰ هزار نفر دانشجوی مهارتی داریم و اگر در سه ماهه دوم هم طبق روال دانشجو بگیریم این رقم به ۵۵۰ هزار نفر می‌رسد.

امید ادامه داد: با احتساب زیر نظام‌های دیگری که دانشگاه‌های مهارتی دارند باز هم به حد هدف کمی برنامه توسعه نمی‌رسیم برنامه‌های دیگری هم در حوزه فرهنگ سازی برای آموزش مهارتی در نظر گرفته ایم تا این مقدار را افزایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۷۵ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه جامع مشغول به کار هستند، گفت: دانش آموختگان دانشگاه جامع بلافاصله بعد از تحصیل آمادگی ورود به بازار کار را دارند و ۱۲۰۰ دستاورد از ۱۲۰ مرکز دانشگاه علمی کاربردی در نمایشگاه توانمندی‌های این دانشگاه ارائه می‌شود؛ و رئیس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه ۸۵۰ مرکز فعال در دانشگاه جامع مشغول به کار هستند، گفت: از این تعداد سه درصد در موضوع کشاورزی، ۸۵ درصد در موضوع صنعت و ۹ درصد در موضوع فرهنگ و هنر می‌باشد. همچنین یک و نیم درصد به خدمات اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: نمایشگاه عکس معرفی دوره‌های دانشگاه، بازارچه کارآفرینی و یادمان شهدا در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های دانشگاه جامع دایر است.

امید ادامه داد: توسعه مراکز رشد خوشه‌های فناور در کنار مراکز علمی کاربردی را هم در دستور کار داریم مجوز‌های اصولی یک ساله برای تاسیس مراکز رشد نیز به دانشگاه واگذار شده است. در حال حاضر تعداد مراکز رشد دانشگاه جامع ناچیز است و شاید کمتر از ۱۰ درصد باشد.

وی در خصوص ادغام دانشگاه فنی حرفه‌ای با دانشگاه علمی کاربردی گفت: هیچ وقت موضوع ادغام این دو دانشگاه مطرح نبوده و این دو کارکرد متفاوتی دارند. در فنی و حرفه‌ای آموزش مهارتی عام ارائه می‌شود در حالی که در دانشگاه علمی کاربردی آموزش مهارتی خاص ارائه می‌گردد. ادغام این دو هیچ وقت مطرح نبوده، ولی برای جلوگیری از هم پوشانی در فعالیت این دو دانشگاه قرار شد نوعی هماهنگی بین آن‌ها ایجاد شود یعنی ستاد واحدی در راس این دو دانشگاه قرار بگیرد که برنامه ریزی، بررسی و نظارت داشته باشد تشکیل این ستاد هم اکنون در حال بررسی است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: این دانشگاه براساس نیاز صنعت به وجود آمده که مراکز علمی کاربردی در جوار صنعت بتوانند شکل گرفته و مشکلات موجود در صنعت را حل کنند.

وی درباره سطح بندی مراکز دانشگاه جامع توضیح داد: نتیجه سطح بندی مشخص شده، ولی به دلیل اینکه این کار برای اولین بار صورت گرفته است با ابهام مواجه شده و قابل استناد نبوده، اما به زودی براساس آمار و اطلاعات مربوط به سال ۹۵ و ۹۶ سطح بندی کامل می‌شود.

امید تصریح کرد: روند تقاضای آموزش عالی در حال کاهش است سال ۹۵ بیش از یک میلیون ظرفیت داشتیم که تن‌ها ۶۰۰ هزار متقاضی واقعی وجود داشت. پذیرش دانشجو از کشورهای هم جوار نیز در برنامه‌های ما قرار دارد و اقدامات آن شروع شده ایجاد مرکز از طریق پیدا کردن سرمایه گذار در میان کشور‌ها شروع شد که با عراق می‌خواهیم این کار را شروع کنیم.

وی اظهار داشت: بیش از ۸۰ هزار نفر کد مدرسی از این دانشگاه دریافت کرده اند البته در این دانشگاه کسی را جذب یا استخدام نمی‌کنیم بلکه حق التدریسی آموزش می‌دهند یعنی افراد در جای دیگری شاغل هستند و در این دانشگاه نیز تدریس می‌کنند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: حدود ۴۵ هزار نفر از ۹۰ هزار مدرس وجود داشت که تعدادی هم فعال نبوده یا برخی صلاحیت لازم برای تدریس را نداشتند و از سال ۹۵ فراخوانی داده شد که بر همین اساس سالی یک یا دو بار این فراخوان داده می‌شود تا صلاحیت افراد بررسی شود. اگر تعداد متقاضیان تدریس کمتر از سه برابر نیاز باشد بدون آزمون مسیر جذب را طی می‌کنند که سال ۹۵ – ۹۶ حدود ۹۰۰۰ نفر در کشور نیاز این دانشگاه برای تدریس بود که بیش از ۴۴ هزار نفر ثبت نام کردند.

وی در ادامه بیان داشت: در ۳۰ استان کشور زیر سه برابر ظرفیت ثبت نام بود که صلاحیت‌های عمومی و علمی افراد در دست بررسی است، ولی در تهران حدود هزار نفر نیاز داشتیم که بیش از ۱۳ هزار نفر ثبت نام کردند که بررسی آن‌ها انجام شد و از آن‌ها آزمون به عمل آمد که از بین ۱۳ هزار نفر حدود ۳۰۰۰ نفر پذیرفته شدند که بعد از بررسی صلاحیت‌ها به هزار نفر کد مدرسی داده شود.

امید در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با این شیوه جدید افراد بهتری انتخاب شوند که برای نیم سال دوم سال تحصیلی بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار