معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ابلاغ آئین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی به دانشگاههای علوم پزشکی کشور زمینههای توسعه آموزش را در این دانشگاهها فراهم میکند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دارابی درخصوص آئین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری گفت: اجرا این آیین نامه که ویرایش شده است، زمینه های توسعه آموزش را در دانشگاه های علوم پزشکی فراهم می کند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: آیین نامه قدیم کمتر به رویکرد آموزشی برای ارتقاء توجه داشته؛ اما وزارتخانه آیین نامه جدید را با رویکرد آموزشی ابلاغ کرده است.
دارابی خاطرنشان کرد: این آیین نامه با توجه به حفظ و توسعه توامان فرهنگ اسلامی، توان علمی و تربیت شاگردان نخبه با جوهره ایمان، اخلاص، علم، تجربه، خلاقیت و تلاش، ارج نهادن به پژوهش های بنیادین، کاربردی و توسعه ای در راستای تامین نیازهای علمی، فناوری و نظام سلامت کشور با نگاهی آینده پژوهانه، بررسی و تنظیم شده است.
وی تصریح کرد: با اجرای این آیین نامه و توجه بیشتر به حوزه آموزش در ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه و با بکارگیری نیروهای خلاق و جوان ،زمینه توسعه آموزش علوم پزشکی بیش از پیش فراهم شود.
در ادامه میر غفوریان ،از کارشناسان هیات ممیزه مرکزی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با توضیح آیین نامه و شیوه نامه ارتقا استادان، گفت: هر ۴ سال یک بار براساس نظرات دانشگاه های علوم پزشکی کشور آیین نامه بازنگری می شود و در این دوره، بازنگری قریب به یک سال و نیم به طول میکشد.
وی تصریح کرد: آیین نامه ارتقا، مبنای ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی دانشگاهها است و از این رو، نقش مهمی در سوق دادن فعالیتهای آنها به سمت اولویتها و ارزشهای نظام آموزش عالی کشور دارد. همچنین توجه ویژه به فعالیت های آموزشی و شاگردپروری، در نظر گرفتن امتیاز معنادار و تعیین کننده برای انواع فعالیت های نوآورانه و دانش پژوهی آموزشی همچنین امتیاز دهی به فعالیت هایی که موجب بهبود سیستم خدمات سلامت، نظام آموزش عالی علوم پزشکی یا تولید محصولات فناورانه می شود را از ویژگی های برجسته این آیین نامه برشمرد که در آیین نامه مصوب سال ۱۳۹۱ به این موارد توجه نشده بود.
این کارشناس وزارت اضافه کرد: در این آیین نامه به استادانی که در عرصه آموزش یا پژوهش سرآمد هستند توجه شده و مسیر ارتقا به شکل قابل توجهی تسهیل شده است.
در پایان این کارگاه اساتید شرکت کننده به بحث و تبادل نظر و رفع ابهامات آیین نامه پرداختند.