رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه این افراد کج فهم و کج سلیقه تصور درستی از دانشگاه اسلامی ندارد افزود: در سه چهار سال گذشته و در این دولت اثر و ارادهای برای اجرای این سند نبوده است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس امروز در هجدهمین نشست سالیانه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور که در دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است گفت: زمانی که مسئولیت وزارت علوم را داشتم کمک کردم تا اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل شکل بگیرد البته مخالفتهای جدی برای تشکیل این اتحادیه وجود داشت.
وی با بیان اینکه ما در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیازمند نوگرایی در کشورهستیم تا به اهداف نظام، منویات رهبر معظم انقلاب و فرمانها و وصیت نامه امام خمینی (ره) عمل کنیم تصریح کرد: درجا زدن و در یک موقعیت ماندن و اداره حکومت با یک ایده میتواند یک آفت باشد و ما را از آرمان هایی که برای انقلاب اسلامی تعریف شده دور کند؛ بنابراین باید به دنبال ایجاد تغییر و ساختار باشیم تا به اهداف خود برسیم.
زاهدی با تاکید براینکه در وزارت علوم هم نیازمند یک تحول جدی در حوزه پژوهش، آموزش، فناوری و مسائل فرهنگی هستیم افزود: سند اسلامی کردن دانشگاهها در سال ۹۲ ابلاغ شده است، اما متاسفانه عزم و ارادهای برای اجرایی کردن آن نبوده معتقدم اگر این سند به نام تحول بنیادین دانشگاه نامگذاری میشد بهتر بود، چون برخیها که با آن آشنا نیستند به دلیل اینکه انسانها کج فهم و کج سلیقهای هستند قضاوت میکنند که میخواهند دانشجویان را چادری و همه را ریش دار کنند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه این افراد کج فهم و کج سلیقه تصور درستی از دانشگاه اسلامی ندارد افزود: در سه چهار سال گذشته و در این دولت اثر و ارادهای برای اجرای این سند نبوده در سند اسلامی کردن دانشگاهها به مسائلی همچون آموزش، پژوهش، فناوری، مدیریت، ساختار و مسائل فرهنگی پرداخته شده در هر حال باید بگوییم نسبت به اجرای این سند غفلت کرده اند.
وی به اعضای اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل توصیه کرد: اجرایی کردن سند اسلامی شدن دانشگاهها را پیگیری و آن را فرهنگ سازی کنند و اگر این کار را انجام دهیم حرکتی در جهت نوگرایی و ایجاد تحول بنیادین در حوزه آموزش عالی انجام داده ایم.
زاهدی با بیان اینکه ما در این دوره از دولت و فردی که به عنوان وزیر علوم معرفی میشود به عنوان یک مطالبه و شرط جدی میخواهیم برنامه خود را برای پیاده کردن سند اسلامی کردن دانشگاهها ارائه دهد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ما کاری با برنامه وزیرپیشنهادی نداریم و تاکید ما اجرایی کردن سند اسلامی کردن دانشگاهها است افزود: اولین مطالبه ما این است که فرد پیشنهادی چگونه میخواهند سند اسلامی کردن دانشگاه را اجرا و روشها و مکانیزمهای خود را اعلام کند
وی بیان کرد: مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز این آمادگی را دارد که هر کاری را برای اجرایی کردن سند اسلامی کردن دانشگاهها انجام دهد.
زاهدی افزود: مطالبه جدی ما این است فردی برای وزارت علوم معرفی شود که در درجه اول دارای جایگاه علمی مطلوبی بوده و خوش اخلاق، دارای صداقت، وفادار به اهداف نظام و انقلاب باشد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه وزیر علوم نباید سرباز جریانات سیاسی باشد تصریح کرد: در واقع وزیر علوم باید الهام بخش اساتید و دانشجویان و ارتقای علمی باشد.
وی با اشاره به اینکه وزیر علوم باید اقتصاد مقاومتی را براساس اقتصاد دانش بنیان پیگیری کند تصریح کرد: وزیر علوم باید کسی باشد که بعد از پایان دوره وزارتش از او به خوبی یاد کنند با این وجود نباید فردی بیاید که مسائل سیاسی برای او اولویت داشته باشد البته وزارت علوم یک جایگاه سیاسی و وزیر علوم هم یک فرد سیاسی است و این با سیاسی کاری فرق میکند.
زاهدی با بیان اینکه وزیر علوم باید دارای مقبولیت علمی و تخصصی در جامعه دانشگاهی باشد در خصوص آخرین اقدامات کمیته رسیدگی به مدرک تحصیلی حسین فریدون اظهار کرد: مسئولیت کمیته پیگیری رسیدگی به مدرک فرد مورد نظر برعهده آقای قمی است با این وجود قرار است در مورد مدرک او ماده ۲۳۶ اعمال شود که این ماده میگوید اگر در دستگاهی تخلفی صورت گرفته باشد ده نفر از نمایندگان یا کمیسیون میتوانند از مجلس درخواست رسیدگی کنند که کمیسیون مربوطه نیز هیئتی را مشخص میکند و این هیئت به بررسی موضوع و ارائه گزارش به صحن مجلس میپردازد و اگر تخلفی صورت گرفته باشد مورد تخلف به قوه قضاییه معرفی میشود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه ابطحی مدارک متعددی را از مدرک علمی فرد مورد نظر به دست آورده و قمی هم در این خصوص مستندات دیگری را ارائه داده اظهار کرد: این دو نتوانستند به یک وفاقی برسند و در واقع ابطحی یک گزارش و قمی هم گزارش دیگری را ارایه کرده اند با این وجود وقتی من گزارشها را مطالعه کردم قرار شد با قمی، ابطحی و خانلری به عنوان اعضای کمیته پیگیری مدرک فرد مورد نظر جلسهای برگزار کرده و گزارشات را با هم تلفیق کنیم تا گزارش جامع را به صحن ببریم تا آبروی کمیسیون آموزش و تحقیقات هم با ارایه دو گزارش نرود.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد آخرین وضعیت اتحادیه دانشجویی تادا بیان کرد: اکنون که آقای سید ضیا هاشمی به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی شده ما انتظار داریم ایشان بیایند و مواضع نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها را بدانند و با این نهاد مشورت کنند. معتقدم وقتی رئیس نهاد در جلسه صدور مجوز این اتحادیه نبوده و یا جلسه را ترک کرده حتما اتفاقی افتاده در هر حال وزارت علوم باید به نظر رئیس نهاد احترام میگذاشت.
زاهدی اظهار کرد: یک موقع بحث رای گیری و یک موقع بحث هم فکری و تعامل است معتقدم آنچه که اتفاق افتاده تعامل و هم فکری نبوده است در هر حال امیدوارم این موضوع با تعامل و گفت و شنود رفع شود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: من واقعا نمیتوانم در مورد صدور مجوز اتحادیه تادا اظهار نظری کنم، چون نمیدانم چه کسانی در جلسه بودند و یا اینکه جلسه به حد نصاب رسیده یا نه، اما بحث من این است حتی اگر افراد حاضر در جلسه حد نصاب را داشته اند که وزارت علوم میگوید این گونه بوده، اما رای گیری با تعامل و هم فکری با نهاد صورت نگرفته است و در واقع نهاد را دور زده اند و این کار درستی نیست.
وی با بیان که وزارت علوم چگونه میخواهد با دور زدن یکی از متولیان فرهنگ سازی در دانشگاهها فرهنگسازی کند تصریح کرد: احترام گذاشتن به نهاد و توجه به نقطه نظرات آنها میتواند بستر بهتری را برای تعامل ایجاد کند البته تعامل بیشتر برای آن تشکل که قرار است تشکیل شود بهتر است.
زاهدی با بیان اینکه من با پردیسهای بین المللی که به عنوان دکانی درست شده اند تا منابع مالی را به دانشگاه بیاورند مخالفم تصریح کرد: وقتی نام دانشگاهی پردیس بین المللی است باید از خارج دانشجو جذب کند، اما سوال این است که چند درصد دانشجویان خارجی در واحدهای بین المللی ما مشغول تحصیل هستند، اما واقعیت است که در برخی از این واحدها حتی یک دانشجوی خارجی هم نداریم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: این پردیسها باید به دنبال اهداف خود برای جذب دانشجوی خارجی باشند، اما در هر حال من با این که در همه جا تحصیل رایگان باشد و هم با این که همه جا تحصیل پولی باشد نیز مخالف هستم.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به شعار اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در هجدهمین نشست این اتحادیه با عنوان نوگرایی در حکومت و پای بندی به حاکمیت تصریح کرد: به صراحت اعلام میکنم مکانیزم انتخابات در کشور ما چه در مجلس و چه در شورای اسلامی شهر و روستا و چه در انتخابات ریاست جمهوری دارای اشکالات اساسی است.
زاهدی افزود: این که احزاب ما در انتخابات قدرت نداشته باشند یک آسیب جدی است و کشور را در آینده دچار آسیب میکند.
زاهدی با بیان اینکه مصاحبه وزارت علوم پس از صدور مجوز تادا را نوعی بی احترامی میدانند و این مصاحبه کار درستی نبود و نباید انجام میشد، افزود: امروز تولید علم به معنای اینکه وارد نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی شود در کشورمان وضعیت نابه هنجاری دارد و با نقطه مطلوب فاصله داریم و این در حالی است که در تولید علم به معنای تولید مقاله وضعیت خوبی داریم و این جایگاه در اسکوپوس و آی اس آی مشهود است.
وی با اشاره به اینکه ما در حوزه هایی مانند پرستاری و بسیاری از رشتهها مانند برخی شاخههای برق با کمبود مواجه هستیم گفت: سوال این است که کجای دنیا میآیند و این همه لیسانس ریاضی ادبیات عرب ادبیات فارسی فیزیک و شیمی تربیت میکنند. در هر حال ممکن است که در برخی رشتهها کمبود داشته باشیم، ولی این گونه نیست که هر کسی وارد آموزش عالی شد بگوییم خوش آمدید.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اگر ما به وزارت علوم کمک نمیکردیم این وزارتخانه به خاطر کمبودهایش با چالش مواجه میشد، تصریح کرد: متاسفانه آن همتی را که لازم بوده وزارت آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادی آموزش و پرورش به کار نگرفته است.
وی بیان کرد: براساس فصل هشتم سند تحول بنیادی آموزش و پرورش باید ظرف یک سال زیر نظامها مشخص و تبیین و سپس به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه میشدند تا در نهایت این سند در سال ۹۲ اجرایی شود با این وجود بدون اینکه این زیر نظامها را ایجاد کنند سند را اجرا کردند.
زاهدی اظهار کرد: در واقع ما آمده ایم و به صورت کاریکاتوری نظام آموزش و پرورش را تغییر داده ایم در واقع آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادی عجله کرد و این خطای بزرگی بود که تبعات آن در آینده مشخص میشود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: واقعیت این است که کشور آمادگی لازم را برای راه اندازی کلاس ششم نداشته، چون معلم که کتب و کلاسهای درس مناسب برای ایجاد این مقطع ایجاد نکرده بودند.
وی با بیان اینکه نظام دوری را بدون تربیت معلم راه انداخته و گسست محتوایی ایجاد کرده اند، تصریح کرد: در هر حال وزارت آموزش و پرورش عجله کرده و بدون اینکه زیر نظامها را ایجاد کند اقدام به اجرای سند تحول بنیادی کرده و دیگر اینکه این وزارتخانه همت لازم را نیز برای این سند نداشته است.
زاهدی تصریح کرد: تعجب این است که چرا وقتی یک سند وارداتی به کشور میآید مثل سند آموزشی ۲۰۳۰ تمام دستگاهها بسیج میشوند تا آن را عملیاتی کنند و دولت هم پشت آنها قرار میگیرد، اما وقتی که قرار است یک سند ملی که آن را مطابق نیازهای خود ایجاد کرده ایم اجرایی شود همت لازم برای عملیاتی کردن آن رانمی بینیم و این یک ایراد جدی است که ما به دولت و وزارت آموزش و پرورش داریم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: به بطحایی شرط کردیم و از او برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطالبه جدی داریم و البته در بحث سند اسلامی شدن دانشگاهها نیز این مطالبه را از وزیر علوم مطرح خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه جریانات سیاسی مانند اصلاحات، اصولگرا، مستقل و اعتدال دارای اشکال هستند، چون این جریانات نمیتوانند کادرسازی کنند، تصریح کرد: اگر نظام حکومتی و مجلسی ما براساس جریانات سیاسی شناسنامه دار مانند احزاب شکل بگیرند آن وقت تشکیلات پای کار میآید.
زاهدی با بیان اینکه جریانات سیاسی مانند جریانات اصولگرا و اصلاح طلب هویت سیاسی، عقبه سیاسی و تشکیلاتی ندارند، اظهار کرد: با این حال چه کسی باید پاسخگوی حقوقی عملکرد دولتهای مختلف بعد از چهار سال باشد از این رو وقتی که احزاب و تشکیلات مسئولیتها را برعهده بگیرند آن وقت آنها مسئولیتها را میپذیرند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه یک دولتی دو جوان و یک دولتی زنها را روی کار بیاورد این را در شأن نظام نمیدانم و این نوعی عوام فریبی است، تصریح کرد: بحثهای انتخاباتی یکی از مواردی است که در کشورمان نیازمند نوگرایی است و با این وجود معتقدم که باید قانون انتخابات در کشورمان و حتی در جاهایی قانون اساسی تغییر کند تا افراد حقوقی شناسنامه دار وارد مسئولیتها شوند.