معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت:کمک به کاهش تراکم ساختمانی بخشی از اهداف کلان طرح توسعه فضاهای زیرسطحی به شمار میآیند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا جاوید با پر اهمیت دانستن نقش فضاهای زیرسطحی در توسعه پایدار شهر و بهبود کیفیت زندگی شهری، فرصت توسعه آتی کلانشهر تهران را در زیر سطح زمین دانست و گفت: توسعه فضاهای زیرسطحی صرفا برای برآورده ساختن اهداف و منافع ترافیکی نیست بلکه میتوان موضوعات مختلفی همچون تکمیل شبکه جمع آوری و هدایت آبهای سطحی، مدیریت فاضلاب و البته گسترش حمل و نقل عمومی را در قالب این طرح پیش برد.
جاوید با اشاره به دانش اندوخته شده در شهرداری تهران پیرامون استفاده از فضاهای زیرسطحی در قالب تونلهای شهری، مترو و شبکه جمع آوری آبهای سطحی که همگی با اتکاء به توانمندی پیمانکاران، مشاوران و مهندسان ایرانی حاصل شده است، گفت: انتقال برخی کاربریهای خدماتی و رفاهی همچون مجتمعهای تجاری و پارکینگهای عمومی به تراز منهای یک و همچنین ایجاد گذرگاهها و کریدورهای زیرزمینی مخصوص عابران پیاده در نقاط پرتراکم، از جمله مواردی است که باید در چشم انداز ۲۰ تا ۲۵ سال آینده شهر تهران تحقق یابد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، انتقال برخی خدمات به زیرپوست شهر را سبب سبک شدن حجم فعالیتهای روزمره در روی سطح شهر دانست و افزود: این امر تامین بسیاری از نیازهای روزانه شهروندان بدون حضور در معابر روسطحی را به دنبال داشته و آرامش و زندگی را به سطح شهر باز میگرداند.
وی با بیان آنکه مطالعات مربوط به طرح توسعه فضاهای زیرسطحی به طور جدی از سال ۱۳۸۹ در شهرداری تهران آغاز شده است، افزود: بررسیها و مطالعاتی که به منظور امکان سنجی و شناسایی پهنههای مستعد توسعه فضاهای زیرسطحی در پایتخت صورت گرفته است، موید امکان گسترش چنین فضاهایی در محدوه میدان هفتم تیر، محور انقلاب، محدوده بازار و تهران ناصری، محدوده میدان تجریش، محدوده میدان آزادی و محدوده میدان راه آهن است.
بر اساس گزارش پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: کمک به کاهش تراکم ساختمانی، کمک به رفع کمبود فضاهای شهری و فضاهای سبز و تفریحی، بهبود شرایط نامساعد ترافیکی، کاهش آلودگی هوا و کاهش ناپایداریهای اجتماعی و مشکلات فرهنگی، بخشی از اهداف کلان طرح توسعه فضاهای زیرسطحی به شمار میآیند.