وزارت بهداشت اعلام کرد: با توجه به راه اندازی مرکز ملی آموزشهای مهارتی، رشتههای دانشگاه علمی کاربردی در حیطه علوم پزشکی، سلامت و بهداشت فاقد مجوز وزارت بهداشت است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در خصوص مدارک تحصیلی صادره از دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شده است: تمامی رشتههای دانشگاه جامع علمی کاربردی در حیطه علوم پزشکی، سلامت و بهداشت فاقد مجوز وزارت بهداشت است و مورد تایید شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی نیست.
پیش از این نیز اعلام شده بود که مجوز رشتههای علمی کاربردی در حوزه پزشکی باید از سوی وزارت بهداشت ارائه شود.
در دو سال گذشته که موضوع انتقال برخی از رشتههای مرتبط با وزارت علوم به وزارت بهداشت مطرح شد، عمده این رشتهها مربوط به دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده است.
از سوی دیگر مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفهای علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با ابلاغ وزیر بهداشت راه اندازی شده است.
بر اساس اساسنامه این مرکز با هدف استقرار این نظام در چارچوب اجرای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و به منظور بهره وری حداکثری از ظرفیتهای موجود در کشور در پیشبرد نظام آموزش مهارتی و حرفهای در حوزه سلامت ایجاد شده است.
مطابق این اساسنامه مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران مأموریت رهبری، وظایف ستادی و اعتباربخشی نظام آموزش مهارتی و حرفهای سلامت را برعهده دارد.
اهداف مرکز ملی شامل الف) سامان دهی آموزشهای مهارتی و حرفهای نظام سلامت، ب) استفاده از ظرفیتهای موجود در کشور برای تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه سلامت، ج) استقرار نظام اعتباربخشی آموزش مهارتی و حرفهای علوم سلامت، د) ارتقای کیفیت آموزشهای مهارتی و حرفه ای، هـ) توسعه آموزشهای مهارتی و حرفهای در راستای نیازهای جامعه است.
بسط و گسترش آموزشهای مهارتی و حرفهای نیاز محور و تقاضا محور، نیازسنجی مستمر آموزشی مبتنی بر آمایش سرزمینی و برنامههای راهبردی و سازماندهی و هدایت آموزشهای مهارتی وحرفهای با بهره گیری از تجربیات موفق بینالمللی و تأمین نیازهای حرفهای و مهارتی فراگیران در سطوح پایه و پیشرفته از جمله وظایف این مرکز است.
همچنین معرفی و هدایت مهارت آموختگان به بازار کار از طریق تعامل با بخش دولتی و غیردولتی و بر اساس ظرفیتها و فرصتهای شغلی شناسایی شده و توانمندی مهارت آموختگان، تدوین و تصویب استانداردهای حاکم بر مراکز مجری و دورههای مهارتی و حرفه ای، صدور و لغو مجوز مراکز مجری و دوره ها، نظارت عالی بر استقرار نظام اعتباربخشی و تعیین اولویتهای توسعه در آموزشهای مهارتی و حرفهای از جمله وظایف این مرکز است.